معاون بهره‌برداری مجتمع مس شهربابک گفت: تاکنون گاز خروجی از الکتروفیلتر‌ها مس خاتون آباد در هوای آزاد انتشار می‌یافت، اما از این پس گاز‌های خروجی از کوره مستقیم وارد کارخانه اسید و تبدیل به اسید سولفوریک می‌ شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، طرح توسعه ذوب و تعمیرات اساسی کارخانه ذوب مس خاتون آباد از مرداد ماه امسال آغاز شده است و با اجرای این طرح، ظرفیت تولید کارخانه‌ی ذوب مس خاتون آباد از ۸۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن آند در سال افزایش خواهد یافت ضمن اینکه آلاینده‌های گاز و غبار ناشی از فعالیت کارخانه ذوب با تغییر تکنولوژی کوره فلش و تغییرات اساسی در فرآیند ذوب، در حد استاندارد‌های زیست محیطی خواهد بود.

 حسین شاهی معاون بهره‌برداری مجتمع مس شهربابک گفت: با راه اندازی ذوب مس خاتون آباد در سال ۱۳۸۳ شرکت ملی صنایع مس ایران همواره اقدامات فراوانی جهت کنترل آلاینده‌های زیست محیطی انجام داده است. چک و بازرسی‌های روزانه و تعمیرات موضعی، پروژه اصلاح الکتروفیلتر‌ها و عقد قرارداد با جهاد دانشگاهی علم و صنعت در سال ۸۶ و استفاده از شرکت‌های متخصص به‌عنوان مشاور و اجرای پروژه‌های متعدد، کمک شایانی به بهبود شرایط زیست محیطی کرد بطوری‌که غبار خروجی از دودکش‌ها در سال ۹۶ به‌میزان مجاز استاندارد محیط زیست کاهش یافت.

او افزود: از آنجایی که شرکت مس همواره به سمت صنعت سبز پیش رفته است با رویکرد آلوده نشدن محیط زیست، اقدام به ساخت کارخانه اکسیژن، کارخانه اسید و تغییر تکنولوژی کوره فلش نموده تا مقدار تمامی آلاینده‌های زیست محیطی را به زیر استاندارد جهانی برساند.

حسین شاهی تصریح کرد: طرح توسعه ذوب خاتون‌آباد و احداث کارخانجات اسید و اکسیژن از برنامه‌های بلند مدت شرکت ملی صنایع مس ایران در این خصوص بود که علیرغم مشکلات فراوان ناشی از تحریم‌ها هم اکنون در مراحل پاپانی نصب است.

معاون بهره‌برداری مجتمع مس شهربابک گفت: عمده مقوله‌ی آلایندگی شامل غبار خروجی از دودکش‌ها و گاز so۲ می‌باشد. بحث آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد بیشتر به دلیل خروج غبار از دودکش‌ها بوده و در واقع حد استاندارد زیست‌محیطی ۱۵۰ میلی گرم بر نرمال متر مکعب است که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، میزان غبار خروجی از دودکش‌های خاتون آباد به زیر این مقدار رسیده است. جهت حذف آلاینده گاز so۲ ( دی اکسید گوگرد) نیاز به تغییر تکنولوژی در کوره فلاش و احداث کارخانه اسید می‌باشد که هم اکنون در حال اجراست.

او افزود: تاکنون گاز خروجی از الکتروفیلتر‌ها مستقیم وارد دودکش می‌شد و در هوای آزاد انتشار می‌یافت، اما از این پس گاز‌های خروجی از کوره که حاوی so۲ می‌باشند، مستقیم وارد کارخانه اسید می‌شوند و تبدیل به اسید سولفوریک می‌گردند و خروجی آن به شکل یگ گاز پاک و بدون آلاینده‌ها خواهد بود. برای کاهش و رفع کامل آلایندگی لازم بود کارخانه‌ی اکسیژن و کارخانه‌ی اسید سولفوریک احداث کنیم که این امر انجام شده است. کارخانه‌ی اکسیژن راه‌اندازی شده و کارخانه‌ی اسید نیز در مراحل نهایی نصب است که پس از اجرای توسعه ذوب، کارخانه ذوب خاتون آباد و کارخانه اسید با هم راه‌اندازی می‌گردند.

انتهای پیام/ی

اقدام برای احداث کارخانه‌ی کود شیمیایی در شرکت مس

برچسب ها: آلودگی هوا ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار