رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از بالاترین نرخ اشتغال کشاورزی کشور در این استان خبر داد و گفت: بالغ‌بر ۵۸ محصول زراعی و باغی در خراسان شمالی کشت می‌شود که مجموعاً یک و نیم میلیون تن در سال تولیدات را به وجود می‌آورد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی ۲۸ هزار کیلومترمربع وسعت دارد که ۷۲ درصد آن را عرصه‌های طبیعی و ۴۷۰ هکتار را زمین‌های کشاورزی تشکیل می‌دهند.

یوسفی افزود: بالغ‌بر ۵۸ محصول زراعی و باغی در خراسان شمالی کشت می‌شود که مجموعاً یک و نیم میلیون تن در سال تولیدات را به وجود می‌آورد.

او بالاترین نرخ اشتغال کشاورزی در کشور را از آن خراسان شمالی عنوان کرد و تاکید کرد: استان ما در مقایسه با میانگین کشوری از مواد شیمیایی کمتر در حوزه کشاورزی استفاده می‌کند که این امر سبب تولید مواد سالم‌تر شده لذا می‌توان این مسئله را به یک برند در کشور معرفی کرد.

یوسفی با اشاره به در اختیار داشتن سالانه یک میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی خراسان شمالی افزود: ۵۹ درصد این رقم وابسته به بارش‌هاست لذا چاره‌ای جز استفاده از کشاورزی علمی نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در چند سال گذشته فقط ۶ قلم بذر اصلاح‌شده در استان داشتیم، اما اکنون ۲۲ قلم بذر با حجم چهارده هزار تن در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

او افزود: امسال ۱۶۲ هزار تن گندم از کشاورزان استان خرید کردیم که سال گذشته ۹۰ هزار تن خریداری‌شده بود.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی انگور را مزیت بزرگ استان دانست و افزود: در حوزه شیلات نیز ۲۲۰۰ تن مواد تولید کردیم که رشد بسیار عالی را به نسبت سال‌های گذشته شاهد بودیم.

او از افزایش راندمان آبیاری از ۳۵ درصد به ۴۵ درصد در امسال خبر داد و افزود: در پایان برنامه ششم توسعه این عدد باید به ۶۰ درصد برسد لذا دولت بدون محدودیت برای رشد این موضوع بودجه قرار می‌دهد.

یوسفی بیان کرد: برای حوزه کشاورزی و اشتغال ۴۳۸ میلیارد تومان مصوب شده است که تاکنون ۲۶۰ میلیارد تومان جذب‌شده و به‌واسطه آن ۵۴۷۱ اشتغال ایجادشده است.

انتهای پیام/ ر

خراسان شمالی بالاترین نرخ کشاورزی کشور را داراست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.