سرپرست اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: عبور زائرین اتباع خارجی که از خراسان رضوی عازم مرز شلمچه می‌شوند در مقایسه با سال قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،محمد تقی هاشمی سرپرست اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در نشستی با تاجران افغانستانی مقیم مشهد که با محور خدمات رسانی به زائران افغانستانی که راهی پیاده روی اربعین هستند برگزار شد، گفت: پیش بینی می‌شود امسال در ایام اربعین ۱۲۰ هزار مسافر از کشور‌های همسایه و اتباع خارجی ساکن در خراسان رضوی به منظور حضور در راهپیمایی اربعین از این استان به مرز شلمچه اعزام شوند.

او تصریح کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۵۰ هزار نفر از افغانستان و حدود ۵۰ هزار نفر هم از پاکستان برای زیارت اربعین به خراسان رضوی سفر کنند و  ۲۰ هزار نفر از اتباع خارجی مقیم استان از جمله افغانستانی، عراقی، پاکستانی و دیگر ملیت‌ها هم از استان عازم سفر اربعین می‌شوند که البته باید شمار محدودی مسافران کشور‌های آسیای مرکزی را نیز به مجموع این تعداد اضافه کرد.

سرپرست اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: راهپیمایی اربعین تجلی قدرت و عظمت جهان اسلام و نماد صلح و عدالت خواهی است و تلاش‌های زیادی شد تا این همایش بزرگ را بر هم بزنند، اما با تدبیر مرجعیت شیعه و آگاهی مردم عراق این اقدامات ناکام ماند.

هاشمی افزود: همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را  برای ارائه خدمات مطلوب در مسیر انتقال زائران تا مرز عراق و از مرز تا کربلا به کار گرفته اند و امید است فعالان و تجار افغانستانی در مسیر ارائه این خدمات ما را یاری کنند.

محمد نبی احمدی مسئول ستاد مردمی اربعین مهاجران افغانستانی در خراسان رضوی گفت: ۱۱ حسینیه و مرکز فرهنگی با ظرفیت ۲۳ هزار نفر و سالن ورزشی شهدای مدافع حرم در گلشهر با ظرفیت سه هزار نفر جهت اسکان و پذیرایی اتباع خارجی عازم سفر اربعین آماده شده است و از تاجران و خیران افغانستانی مقیم خراسان رضوی درخواست داریم که برای تامین و ارائه خدمات، این ستاد مردمی را یاری کنند.

او ادامه داد: امسال پیش بینی شده است ۵۰ هزار زائر اربعین از افغانستان وارد خراسان رضوی شوند و هرچند تصمیم بر این است که این افراد در طول  ۲۴ ساعت از ایران عبور کنند، اما به دلایلی این امکان فراهم نیست مخصوصا برای پذیرایی  و به ویژه در زمان بازگشت نیاز به همراهی خیرین است .

مسئول ستاد مردمی اربعین مهاجران افغانستانی در خراسان رضوی گفت: ارائه خدمات به کاروان‌های فاقد امکانات در اولویت این ستاد قرار دارد و برخی از این زائران بعد از ۴۰ سال دوباره به ایران می‌آیند و قصد زیارت بارگاه حضرت رضا (ع) را نیز دارند لذا اسکان، مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه این اقشار نیز مورد توجه ویژه قرار دارد.

احمدی افزود: هم اکنون ۳۲۰ هزار تبعه  افغانستانی به صورت قانونی در خراسان رضوی سکونت دارند و ۶۰ هزار نفر از این تعداد به عنوان دانش آموز در مدارس این استان در حال تحصیل هستند.

او ادامه داد: پایانه مرزی دوغارون تایباد به عنوان تنها گذرگاه رسمی کشور در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان واقع است که به طور میانگین روزانه سه هزار و ۵۰۰ نفر از این معبر رفت و آمد می‌کنند و در ایام اربعین، این مسیر محل تردد زائران افغانستانی نیز خواهد بود.
 
انتهای پیام //ا.ز 
 

عبور روزانه سه هزار و ۵۰۰ نفر از اتباع خارجی از مرز دوغارون تایباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.