کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:آمریکایی‌ها تلاش می کند نخست وزیر عراق را در حل مسائل داخلی این کشور ناتوان جلوه دهند.

////////////////////////////حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه درگفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تحولات اخیر در عراق  و بروز نا آرامی ها در بعضی از شهرهای این کشور اظهار کرد: تظاهرات اخیر جوانان عراقی با هدف طرح سلسله مطالبات، کاملا مشروع  انجام شده و به نظر می‌رسد  سطح این مطالبات به گونه‌ای است که به جا و بر حق است.

مردم عراق به دلیل فساد برخی از مسئولان، رانت خواری‌ها و کم کاری دولت‌هایی که تاکنون بر سر کار آمده اند و در ارائه خدمات به مردم ناکارآمد عمل کرده اند، ناراضی بوده و به همین دلیل به خیابان‌ها آمدند تا مطالبات خود را مطرح کنند، ولی برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی از جریانات معارض داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای وارد صفوف تظاهر کنندگان شده و این اعتراضات  مسالمت آمیز را به خشونت کشانده اند.

او ادامه داد: از اربعین سال گذشته شاهد برگزاری راهپیمایی باشکوهی در اربعین بودیم. حضور میلیون‌ها زائر از ۸۰ کشور متفاوت جهان و طرح شعار‌های «لبیک یا حسین» و «حب الحسین یجمعنا» که حاوی پیام اتحاد و برادری میان دو ملت بوده و نگرانی‌هایی را برای ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به وجود آورده است، به همین دلیل از سال گذشته تا کنون برنامه ریزی‌هایی برای جلوگیری از راهپیمایی بزرگ اربعین امسال در دست انجام بوده.

 هانی زاده تصریح کرد: آمریکایی‌ها وسعودی‌ها با کمک عوامل داخلی خود در عراق یعنی شیعیان لائیک وابسته به سفارتخانه ایالات متحده همچنین سعودی ها و برخی جریان‌های غیر همسو با دولت برنامه ریزی کردند تا ضمن طرح سلسله مطالبات مشروع از زبان جوانان عراقی نوعی تقابل  و تنش میان این جریان‌ها و دولت عراق را به وجود بیاورند.


بیشتر بخوانید:هشتگ سازی عربستان برای برپایی تظاهرات در عراق


کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به همزمانی بروز این تنش ها با رویداد بزرگ اربعین خاطر نشان کرد: موضوعات بسیار مهمی در این تظاهرات رخ داد؛ یکی اینکه در آستانه برگزاری اربعین حسینی انجام شد . زیرا  این مراسم در سال‌های آینده هم برگزار می شود و قطعا به تقویت محور مقاومت و تضعیف رژیم عربستان و صهیونیستی  درمنطقه منجر خواهد شد. بنابراین  تمام این برنامه ریزی‌ها به همین منظور انجام شده است ، ضمن اینکه برخی از جریان‌های معارض سیاسی با دولت  به اعتراضات قانونی  مردم ورود پیدا کرده و شعار‌هایی انحرافی سردادند. به همین دلیل هم این عوامل بسیار مهم تلقی می‌شود .

او با بیان اینکه شرایط حال حاضر عراق به گونه‌ای است که مرجعیت را هدف قرار داده اند، افزود: در  تنش های اخیر شعار‌هایی علیه ایران از سوی عناصر خارجی مطرح شد، همچنین  تلاش کردند تا ناکارآمدی دولت عادل عبدالمهدی را بزرگ نمایی کنند. اگر این اتفاقات ادامه پیدا کند، مسلما راهپیمایی اربعین تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، ولی نخست وزیر عراق طی پیامی تلویزیونی اعلام کرد که آماده مذاکره با رهبران معترضان  است. اگر دولت این کشور تدابیر لازم را اجرایی کند،  این ناآرامی‌ها تا قبل از فرا رسیدن اربعین حسینی پایان خواهد یافت، اما به نظر می‌رسد که جریان‌های سیاسی وابسته به حزب بعث سعی دارند میان تظاهر کنندگان و دولت تفاهمی به وجود نیاید تا تنش ها افزایش یابد.

هانی زاده اضافه کرد: هنوز هیچ جریان سیاسی از این تظاهرات حمایت نکرده است، ولی شعار‌هایی که مطرح می‌شوند نوعا منافع حزب بعث را در نظر می‌گیرند، زیرا آنها از چرخه قدرت خارج شده ، به اعتراضات ورود پیدا کرده‌ و در نهایت  سبب بروز ناآرامی ها شده اند.  آنها تلاش دارند شعار‌های انحرافی را مطرح کرده به همین دلیل به نظر می‌رسد جریان‌های پشت پرده‌ای به دنبال تشدید خشونت‌ها در عراق هستند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان در مورد واکنش مردم عراق در مواجهه با نا آرامی‌های اخیر این کشور خاطر نشان کرد: مردم عراق با نگرانی این تظاهرات را نظاره می کنند  و دلواپس این موضوع هستند که خشونت‌ها تشدید شود، همچنین امیدارند که اربعین حسینی هم تحت تاثیر این تنش‌ها قرار نگیرد. هدف آمریکا و غرب هم این است که دولت عادل عبدالمهدی را که از ایران جانبداری کرده و مواضع بسیار محکمی در حمایت از ایران اتخاذ کرده است ناکارآمد جلوه دهند.آمریکایی‌ها تلاششان بر این است که دولت  حاکم بر عراق را ناتوان در اداره امور اقتصادی جلوه داده و سرنگون کنند، اما مردم و مراجع  مصرانه به دنبال فروکش کردن ناآرامی‌ها و بازگشت آرامش به کشورشان هستند.

انتهای پیام/

مردم و مراجع به دنبال فروکش کردن تنش ها در عراق

برچسب ها: عراق ، تحولات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار