کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:جریان ها و احزاب سیاسی عراق از تظاهرات اخیر این کشور حمایت نکردند.

////////////////////////// حسین رویوران کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تحولات اخیر در عراق گفت: مردم  این کشور از زمان سقوط صدام تاکنون  انتظارات بسیار زیادی داشتند که تحقق پیدا نکرده است. به همین دلیل اعتراضات مردمی نسبت به ناکارآمدی دولت وجود دارد. 

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: عراق از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ که صدام حسین دیکتاتور سقوط کرد درمحاصره آمریکا قرار داشت و به ویرانه ای تبدیل شد، همچنین دولت های متخاصم نیز موفق به برآورده کردن تمامی انتظارات مردم نشدند.

او ادامه داد: بخشی از درخواست‌های کسانی که به خیابان ها آمده اند، بحث تامین خواسته‌های مردمی است، اما هستند کسانی که سوار بر این موج شدند همچون هسته‌های زیر زمینی داعش و عواملی که مرتبط با عربستان و آمریکا هستند. عناصر خارجی سعی می‌کنند تظاهرات و اعتراضات را علیه دولت، مرجعیت و حرکت عظیم اربعین به گونه‌ای جهت دار هدایت کنند.

رویوران در پاسخ به این سئوال که آیا  این اعتراضات ارتباطی مستقیم با نزدیکی اربعین دارد؟ گفت: بله، چنین ارتباطی قطعا وجود دارد. همزمانی دو موضوع  نشانگر این امر است که  اغتشاشگران با اعتراضات خود  سعی  می کنند اربعین را به بیراهه کشانده و  در انجام این رویداد  بزرگ دینی اختلال ایجاد کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا احزاب و جریانات سیاسی عراق نیز پشت پرده  رویدادهای  اخیر در عراق هستند؟ یاد آورشد: تا کنون هیچ گروهی اعلام نکرده است که در انجام این تنش‌ها دست داشته و در واقع حمایتی از جانب هیچ کدام از گروه‌ها انجام نشده است، درنتیجه به نظر می رسد که تظاهرات مردمی وجود دارد، ولی عده‌ای هستند که سعی می‌کنند از این موقعیت سوء استفاده کرده و دولت عراق را تحت فشار قرار دهند.

او ادامه داد: دولت بغداد به تازگی  توافقی با دولت چین امضا کرده  و براساس آن قرار است پکن چند صد میلیارد دلار در عراق سرمایه گذاری کند و این امر  آمریکا را  به حدی نگران کرده که  اعتراض خود را به صورت علنی ابراز کرده است.این توافق اعتراض دارد و از دولت عراق خواسته بود روابط خود با دولت چین را محدود کند.

رویوران با اشاره به جا به جایی برخی پایگاه‌های آمریکایی در غرب عراق به سمت مناطق مرزی اردن و سوریه  تاکید کرد: ایالات متحده در این مسئله دست دارند و با تغییر مکان  برخی پایگاه‌های خود به گونه‌ای سعی کردند  مصون از واکنش مستقیم مردم قرار بگیرند. همه این مسائل نشان می‌دهد که که عوامل پشت پرده متعددی حضور دارند، اما هدف آن‌ها دولت عراق و مرجعیت شیعیان است.

کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص مواضع ملت عراق در مقابل ناآرامی‌های اخیر در این کشور تصریح کرد: معتقدم جسارت برخی افراد رخنه‌گر در این تظاهرات به مقام مرجعیت و مسائلی از این قبیل در روز‌های آتی بدون واکنش از سوی مردم عراق باقی نخواهد ماند. مردم این کشور  همواره در طول تاریخ نشان داده اند که در حمایت از دین خود عقب نشینی نمی کنند و در مقابل اغتشاشگرانی که مانع شکل گیری اعتراضات قانونی و به حق می شوند ایستادگی کرده و د رجهت احقاق حقوق خود تلاش می کنند.


انتهای پیام/

تحولات عراق

 

برچسب ها: عراق ، تحولات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار