رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی از کاهش صادرات کالا از استان به کشور افغانستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، شهرکی رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی در نشست کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی گفت:صادرات خراسان جنوبی به افغانستان از ۱۵۹ میلیون دلار در سال ۹۶ به ۱۲۲ میلیون دلار در سال ۹۷ کاهش داشته است.

او در خصوص دلایل کاهش صادرات به افغانستان افزود:تخصصی شدن صادرات برخی از کالا‌ها صرفا توسط واحد‌های تولیدی، ثبت غیرقانونی برند‌های معتبر ایران در افغانستان، ممنوعیت مقطعی اعمال شده از جانب افغانستان برای برخی از کالا‌های ایرانی، نبود سیاست تجاری مشخص در افغانستان و تعطیلی بازارچه‌های مرزی استان به دلیل سیاست افغانستان از جمله این موارد است.

شهرکی ادامه داد: بعد از افغانستان، عراق با سهم ۸ درصدی و پاکستان با سهم ۲ درصدی، عمده بازار صادرات کالا‌های خراسان جنوبی اند.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی اظهار کرد:تسهیل صدور ویزای تجار معتمد افغانستان برای سفر به ایران، ارائه گزارش‌های تخصصی در زمینه اقلام مورد نیاز افغانستان، رایزنی برای بازگشایی بازارچه‌های مرزی از طرف دولت افغانستان، ایجاد گذر‌های مرزی با کشور افغانستان و امکان صدور پاس مرزی موقت برای تجار افغان در محل بازارچه مرزی ماهیرود از جمله انتظارات سازمان صمت خراسان جنوبی از سفیر ایران در افغانستان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه سفیر ایران در افغانستان قدرت توسعه تجارت و افزایش صادرات را داردتصریح کرد: با توجه به تعطیلی ۴ ماهه مرز و بسته شدن یکطرفه آن،می توان برای مرز ماهیرود جایگزین در نظر گرفت و بسیاری از تنش‌های بداهه را پشت سرگذاشت.

عابدی با بیان اینکه نگاه خراسان جنوبی برای صادرات تنها به ولایت فراه نیست،گفت: اما این استان افغانستان به عنوان مکانی برای توسعه صادرات می‌تواند موثر باشد.
او ایجاد نمایشگاه در مزار شریف افغانستان را اقدامی خوب برای اقتصاد استان دانست و افزود: بسیاری از صنایع استان برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی استان نیز با اشاره به مطلوب نبودن وضعیت جاده ترانزیتی مرز ماهیرود تا فراه افغانستان گفت: در زمینه وادرات محصولات کشاورزی و همچنین تامین گوشت می توان از کشورافغانستان ورود پیدا کرد.

خامه زر بیان کرد: انتظارات اتاق بازرگانی از سفیر ایران، تعامل بهتر با اتاق بازرگانی، قرار دادن بانک اطلاعات تجار افغانی در اختیار خراسان جنوبی، حذف ویزا حداقل برای تجار و فراهم کردن امکان پرواز از فرودگاه بین المللی بیرجند به کابل است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور افغانستان با بیان اینکه مهمترین اولویت‌ها در کشور، بحث اقتصاد مقاومتی و سیاست همسایگی است،گفت:روابط فرهنگی ما با افغانستان از طریق روابط اقتصادی شکل می گیرد.

امینیان با اشاره به اینکه اولین برنامه تغییر تصورات و دیدگاه‌ها نسبت به کشور افغانستان است، ادامه داد:افغانستان جایگاه ویژه‌ای برای ایران محسوب می‌شود که نیازمند برنامه ریزی است.

او تصریح کرد: در بحث ترانزیت‌ها و مسائل مالی و بانکی برنامه‌ای در حال انجام است که بتوان از طریق پیام رسان "بله"، پول را جابجا کنیم.

حکم رسمی آقای امینیان به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان هنوز صادر نشده است.

انتهای پیام/ ی

افغانستان، بازار ۹۰ درصد صادرات خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار