استاد راهنمای چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم گفت: تقابل و رقابت قرآنی شرکت کنندگان قوی و ضعیف در چنین رقابت‌هایی می‌تواند به توسعه آموزه‌های قرآنی در کشور کمک کند.

فرخنده کریم زاده،  استاد راهنمای شرکت کنندگان بخش خواهران چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم در گفت و گو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان با بیان اینکه بانوان هم همچون آقایان توانایی حضور و کسب رتبه در مسابقات قرآن کریم را دارند، گفت: یکی از تکلیف‌هایی که خداوند برای ما انسان‌ها در نظر گرفته، تکلیف حفظ و قرائت قرآن است و این تکلیف که بار‌ها در قرآن به آن اشاره شده، زن و مرد و جنسیت نمی‌شناسد.
 
او با اشاره به توسعه‌ی آموزه‌های قرآنی گفت: مسابقات بهانه‌ای برای دیده شدن هستند و بی شک تقابل و رقابت قرآنی شرکت کنندگان قوی و ضعیف در این چنین رقابت‌هایی می‌تواند به توسعه آموزه‌های قرآنی در کشور کمک کند. پیشنهاد می‌کنم مسابقات روحانی قرآن را برگزار کنیم؛ زمانی ارزش مسابقات به عرصه می‌رسد و ارزشمند و هدفمند می‌شود که در امتداد یک روند آموزشی باشد.

استاد راهنمای شرکت کنندگان بخش خواهران چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم افزود: حقیقت مسابقات قرآن کریم، رشد و ارتقا در زمینه مسابقات قرآن کریم است و در جامعه فعلی برای دعوت مردم به مسابقات باید آن‌ها را از پایه روحانی به شرکت در رقابت‌های قرآنی دعوت کنیم.

کریم‌زاده با بیان اینکه باید کسانی که تاکنون به مباحث قرآنی وارد نشده‌اند را برای حفظ و قرائت قرآن کریم آموزش دهیم، گفت: خداوند متعال و اهل بیت (ع) ما را به روخوانی، حفظ، قرائت و عمل به قرآن دعوت کرده‌اند و این راه‌های مهم به تقویت جامعه اسلامی منجر می‌شود.


او با اشاره به یادگیری قرآن کریم افزود: بر همه ما تکلیف است که قرآن را فرا بگیریم، اما تکلیف نشده‌ایم که به صورت حرفه‌ای به یک حافظ و قاری قرآن تبدیل شویم؛ در این تکلیف عمومی، همه مکلف هستند، پیام قرآن تدبر و اندیشه است و تا فهم و درک قرآنی صورت نگیرد عمل قرآنی دربستر جامعه میسر نمی‌شود.

استاد راهنمای شرکت کنندگان بخش خواهران چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم گفت: هر چه بیشتر بتوانیم در یادگیری قرآن فعالیت کنیم رتبه بهتری در نزد خداوند خواهیم داشت، عمل به قرآن در گرو فهم و درک قرآنی میسر می‌شود و جامعه قرآنی نیز با قاری قرآنی نمی‌شود، بلکه عمل به قرآن و رفتار بر اساس آموزه‌های آن است که جامعه را قرآنی می‌کند و نور اهل بیت در آن را پرورش می‌دهد.

کریم زاده ادامه داد: ممکن است کسی باشد که تنها روخوانی این کتاب آسمانی را فرا گرفته باشد، اما چون به معنا و مفهوم آسمانی کتاب خداوند دقت و اندیشه می‌کند، عمل قرآنی داشته باشد و وای بر قاری و حافظی که قرآن را تنها حفظ و قرائت می‌کنند و عملی در آن‌ها نیست و پیامبر اکرم (ص) درباره این افراد می‌گوید، چه بسیارند قاریان قرآنی که خداوند آن‌ها را لعنت می‌کند.

او اضافه کرد: زیرساخت‌های فرهنگی در استان اصفهان نشان دهنده قرآن و اهل بیت دوستی مردم این استان بزرگ است، این استان دارای بیشترین موسسه قرآنی کشور است، حضور فعال بانوان این استان در حوزه‌های قرآنی این منطقه را به یکی از پر جمعیت‌ترین مناطق قرآنی به ویژه در حوزه بانوان تبدیل کرده است.

استاد راهنمای شرکت کنندگان بخش خواهران چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم گفت: آیا با این همه موسسه قرآنی در سطح استان تقاضای قرآنی جامعه برای فراگیری و استفاده از این کتاب بر طرف شده؟ خیر، زیرا هنوز تا نقطه تعالی فاصله زیادی داریم و عملکرد همه این موسسه‌های قرآنی بسیار مناسب نبوده است.
 


لزوم به روز رسانی فعالیت موسسات قرآنی

 

کریم زاده افزود: متاسفانه انگیزه‌ای هنوز در کشور ما ایجاد نشده و وقت آن رسیده که بر اساس یک سری از چارچوب‌ها و معیار‌ها یک محتوای آموزشی تنظیم شود و این محتوا در سراسر کشور تبیین شود و باید موسسه‌های قرآنی باید بدانند که نگاه جامعه قرآنی چیست و مسئولان آن‌ها باید در جهت رشد و تعالی مفاهیم قرآنی باشند.

استاد راهنمای شرکت کنندگان بخش خواهران چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم گفت: باید معیار‌های ارزشی دقیقی برای موسسات قرآنی مختلف در نظر بگیریم و در این میان برای رشد، تعالی و تولیدات مثبت این موسسات قرآنی فعالیت کنیم و قدم برداریم.

کریم زاده اضافه کرد: ناظر متخصصی برای سر زدن به موسسات قرآنی و ارزیابی و تحلیل مسئولان آن‌ها نداریم و تا زمانی که نظارتی در این میان وجود ندارد، نمی‌توانیم انتظار خروجی داشته باشیم.
 
انتهای پیام/ی
 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.