یکی از دردسر‌های والدین هنگام خرید، انتخاب کفش مناسب برای کودکان خردسال است معمولا کودکان در این سن احساس راحتی خود از پوشیدن کفش را به آسانی ابزار نمی‌کنند و پدر و مادر باید با ویژگی‌های کفش مناسب کودک آشنا باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نتایج یک پژوهش که متخصصان ارتوپدی منتشر کرده اند نشان می‌دهد: تقریبا همه مردم دنیا با پا‌های سالم به دنیا می‌آیند، اما فقط ۴۰ درصد از آن‌ها در بزرگسالی، سلامت پا‌های خود را حفظ می‌کنند و دلیل آن هم در بیشتر مواقع پوشیدن کفش‌های نامناسب است که درست از ۱۸ ماهگی یعنی از زمان آغاز راه رفتن، شروع می‌شود.

تهیه کفش برای بچه‌ها از خرید‌های مستمر ما در طول سال است که این روز‌ها که آغاز مدارس است، والدین بیشتر درگیر خرید کفش کودکان می‌شوند. امروز می‌خواهیم درباره بیماری و مشکلاتی ناشی از پوشیدن کفش نامناسب در کودکان صحبت کنیم و نکاتی که باید هنگام خرید کفش رعایت کنیم.

 


عوارض کفش نامناسب:

 
 
 
 
درد‌های مزمن کمر، میخچه و تاول در انگشتان و کف پا، انحراف انگشت شست پا، کاهش توانایی و فعالیت، خستگی‌های زودرس، درد‌های مفاصل، زانو و پاشنه پا، خمیدگی انگشتان پا بخش زیادی از این عوارض را شامل می‌شود.
 
تیتر
 


ویژگی‌های کفش مناسب کودکان:

 


اول: کفش باید سطح پا‌های کودک را به خوبی پوشش دهد. رویه نرم، انعطاف پذیر و تخت سفتی داشته باشد و فشاری به هیچ قسمت از پا به خصوص پنجه پا وارد نکند.


دوم: کفش باید از مواد تنفس پذیر مانند چرم و پارچه انتخاب شود، زیرا افزون بر مقاومت و دوام، باید پا را نیز خشک نگه دارد.


سوم: تا حد امکان از خرید کفش‌های پشت باز، پاشنه دار و کتانی‌های بدون بند پرهیز کنید. بهترین انتخاب برای بچه ها، کفش‌های بنددار یا مدل‌های چسب دار است.

چهارم: به شماره درج شده روی کفش اطمینان نکنید.


پنجم: به فروشگاه‌هایی بروید که به طور ویژه و تخصصی کفش کودک می‌فروشند معمولا این افراد کفش مناسب تری را به شما پیشنهاد می‌کنند.


ششم: ارتفاع پاشنه مناسب برای کفش بچه‌ها ۲ تا ۲ و نیم سانتی متر است. کفش‌های تخت و بدون پاشنه یا پاشنه بلندتر روی کمر و شکل اسکلتی بدن تاثیر منفی می‌گذارند.



هفتم: بهتر است کف کفش بافت دار و دارای برجستگی‌های ظریفی باشد تا کودک لیز نخورد.


هشتم: پای کودکان خیلی سریع رشد می‌کند. پس هزینه زیادی برای خرید کفش مارک یا گران قیمت اصلا منطقی نیست. بیشتر روی کیفیت کفش تمرکز کنید.


نهم: به هیچ وجه شماره قبلی پای بچه‌ها را ملاک خرید خود قرار ندهید، زیرا هر سال اندازه پای کودک تغییر می‌کند.


دهم: کفش کودکان باید پنجه‌های پهنی داشته باشد تا تبادل هوا به راحتی صورت بگیرد.
 
تیتر
 



چگونگی اندازه گیری پا:


قبل از اینکه با کودکتان برای خرید کفش از خانه خارج شوید، یک بار پای او را درست اندازه بگیرید. کفش چه تنگ یا چه گشاد، آسیب جدی به پای کودک وارد می‌کند. شما در نهایت مجاز هستید یک سایز کفش برای فرزندتان بزرگ بگیرید، چون بیشتر از این مقدار، بر فرم و رشد پای کودک تاثیر منفی دارد. در ضمن پای کودک را باید در حالت ایستاده اندازه گرفت و از آنجایی که یک پا همیشه از پای دیگر بزرگ‌تر است، باید هر دو پا را با هم اندازه گرفت. وقتی هم کودک کفش را پایش می‌کند، انگشت شست پا باید به راحتی در کفش حرکت کند و بین نوک انگشت شست و لبه جلویی کفش، حدود نیم تا یک سانتی متر فاصله باشد.
 


زمان مناسب خرید کفش:

 
 
 
نتایج پژوهش نشان می‌دهد که پا‌های افراد به طور طبیعی صبح‌ها حدود نیم سایز، کوچک‌تر از بعد از ظهر‌ها است؛ بنابراین اگر قصد خرید کفش دارید، بهتر است که کودک خود را سمت عصر برای خرید کفش ببرید. پا‌ها به دلیل فعالیت و جست و خیز در این زمان تورم بیشتری دارند و کفش باید با اندازه پا در همان  زمان سایز شود.


انتهای پیام//م. م


منبع: روزنامه شهرآرا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.