رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور از توزیع ۳۰۰ جعبه تخم نوغان میان نوغانداران ۱۰ استان کشور خبر داد.

توزیع ۳۰۰ جعبه تخم نوغان میان نوغاندارانبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، عدیل سروی زرگری، رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: برای نخستین بار پس از ۲ دهه پرورش پاییزه کرم ابریشم در ۱۰ استان کشور در حال انجام است و در حال حاضر ۳۰۰ جعبه تخم نوغان تفریخ شده برای پرورش کرم ابریشم در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه، تهران و زنجان توزیع شده است.

او افزود: ۲۵۰ نوغاندار امیدوارند تا دو هفته آینده پرورش کرم ابریشم را با تولید پیله‌تر ابریشم به پایان برسانند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: سهم نوغانداران گیلانی از پرورش پاییزه کرم ابریشم ۱۰۰ جعبه تخم نوغان تفریخ شده بود که بین ۸۰ نوغاندار منتخب گیلانی توزیع شد.

عدیل سروی زرگری، با اشاره به تشکیل کمیته فنی متشکل از کارشناسان ۱۰ استان و کارشناسان نوغانداری کشور برای نظارت بر پرورش پاییزه، گفت: برای پرورش پاییزه کرم ابریشم در این استان‌ها شرایط آب و هوایی و شرایط پرورش لحاظ شده است.

او با اشاره به استقبال خوب نوغانداران برای تولید بیشتر، افزود: امسال نوغانداران هزار و ۴۰۰ تن پیله‌تر کرم ابریشم تولید کردند که بالاترین میزان تولید در ۱۰ سال گذشته بود.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، با اعلام اینکه میزان اتکا به تولید داخل امسال از ۲۸ درصد به ۴۲ درصد افزایش یافته است، گفت: افزایش ۵۵ درصدی توزیع تخم نوغان، افزایش خانوار‌های فعال در این حوزه از ۱۷ هزار و ۵۰۰ خانواره به ۲۵ هزار خانوار و افزایش استان‌های پرورش دهنده کرم ابریشم از ۲۲ استان به ۳۱ استان از دلایل افزایش تولید و رونق این صنعت در کشور است.

عدیل سروی زرگری، با بیان اینکه ۴۱ درصد پیله ترابریشم ایران در گیلان تولید می‌شود، تصریح کرد: پیش از این پرورش پیله ابریشم متناسب با شرایط آب هوایی هر استان از اوایل فروردین هر سال آغازمی شود و پس از یک دوره ۴۵ روزه پیله های‌تر ابریشم برداشت و برای تولید نخ به کارگاه‌های ابریشم کشی منتقل می‌شود.

 

انتهای پیام/م.ع

۳۰۰ جعبه تخم نوغان میان نوغانداران کشور توزیع شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.