رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه با انتقاد از عدم ارجاع تقاضا برای انجام کار‌های پژوهشی از سوی دستگاه‌های استانی، گفت : ظرفیت‌های زیادی برای انجام پژوهش‌های کاربردی در این دانشگاه وجود دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،محمدابراهیم اعلمی آل آقا رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه جایگاه دانشگاه رازی کرمانشاه را بین دانشگاه‌های ایران مطلوب دانست و گفت : تلاش‌های علمی بیش از ۴۵۵ عضو هیات علمی این دانشگاه باعث شده تا تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی جایگاه بالایی در کشور داشته باشد، به گونه‌ای که به استناد پایگاه‌های بین‌المللی در رنکینگ هشتم تا یازدهم دانشگاه‌های جامع ایران هستیم.

او به وضعیت خوب این دانشگاه در سایر نظام‌های رتبه بندی معتبر دنیا هم اشاره کرد و گفت : اگر به وضعیت تولید مقالات اعضای هیات علمی این دانشگاه براساس پایگاه استنادی WOS هم توجه کنیم، از سال ۹۳ تا سال ۹۷ رشد ۴۰ درصدی تعداد مقالات را داشته‌ایم.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه بابیان اینکه این دانشگاه از نظر وضعیت پژوهش‌های دانشگاهی در دامنه ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار دارد، گفت: در دانشگاه رازی ۱۲ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند و حدود ۳۰ درصد از آن‌ها را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند که این دانشجویان ظرفیت بزرگی برای انجام پژوهش در استان هستند.

او گفت: همواره این انتقاد به دانشگاه وجود دارد که چرا پژوهش‌های آن در مسیر توسعه استان قرار نمی‌گیرد که باید در پاسخ گفت تا زمانی که تقاضایی از سوی دستگاه‌های اجرایی استان برای انجام پژوهش به ما داده نشود، این پژوهش‌ها کاربردی نمی‌شود.

اعلمی آل آقا گفت: اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما نیز، چون موضوعی استانی به آن‌ها ارجاع داده نمی‌شود، بنابراین پژوهش‌هایشان به سمت انتشار مقالات در مجلات بین المللی می‌رود.

او بابیان اینکه این دانشگاه ظرفیت‌های زیادی برای انجام پژوهش‌های کاربردی دارد، گفت: طی پنج سال گذشته موفق شده‌ایم ۴۶ طرح پژوهشی را با رقم اعتباری نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در دانشگاه انجام دهیم که از مهمترین آن‌ها می‌توان به طرح مطالعات آمایش سرزمینی اشاره کرد.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه تصویب سند رونق ملی را یکی از گام‌های مهم برای سوق دادن کار‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی استان به سمت دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: طبق این سند ۲۵ درصد از پایان نامه‌های دکتری و ۵۰ درصد پایان نامه‌های کارشناسی ارشد دانشگاه رازی باید به سمت پژوهش‌های کاربردی برود و دستگاه‌های اجرایی در این رابطه ملزم به افزایش تعامل خود با دانشگاه شده‌اند که امیدواریم این سند بزودی اجرایی شود.

او به وضعیت پروژه‌های عمرانی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در پنج سال گذشته توانسته‌ایم توسعه خوبی در بخش امور عمرانی دانشگاه داشته باشیم که بخش مهمی از آن را مدیون مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان هستیم.

اعلمی آل آقا گفت: با عملیاتی شدن پروژه‌های این سفر بابرکت، سطح زیربنایی دانشگاه از ۱۵۳ هزار متر مربع به ۲۱۲ هزار متر مربع افزایش پیدا کرد.

او فاز اول دانشکده اقتصاد، دانشکده شیمی، فاز دوم دانشکده معماری و فرهنگ و هنر، کلینک دامپزشکی و .. را از جمله پروژه‌های عمرانی دانشگاه برشمرد و گفت: این افزایش سطح زیربنایی دانشگاه درحالی است که در شرایط اقتصادی سختی قرار داشته‌ایم.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه وضعیت خدمات دانشجویی را در این دانشگاه خوب توصیف کرد و گفت: در بحث پوشش خوابگاهی دانشجویان از متوسط کشوری بالاتر هستیم، بگونه‌ای که در حال حاضر تمامی دختران دانشجوی روزانه و شبانه دانشگاه در خوابگاه اسکان پیدا کرده‌اند و پسران نیز در بخش روزانه همگی دارای خوابگاه هستند.

او به تحصیل نزدیک به ۳۰۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه هم اشاره کرد و گفت: باتوجه به همجواری استان کرمانشاه با کشور عراق اکثر دانشجویان این دانشگاه از این کشور هستند.

اعلمی آل آقا افزود: همچنین دانشگاه رازی به منظور توسعه تعاملات خود با دانشگاه‌های خارجی تاکنون تفاهم نامه‌هایی را با دانشگاه‌های یونان، اتریش، سوریه، کره جنوبی، اسپانیا، فرانسه و دانمارک منعقد کرده است.

او با بیان اینکه این دانشگاه برای سالجاری ۱۹۵۵ دانشجو از طریق کنکور سراسری در مقطع کارشناسی پذیرش داشته، افزود: همچنین در مقطع ارشد ۹۸۹ نفر و در مقطع دکتری هم ۱۵۲ نفر دانشجوی جدیدالورود داریم.

رئیس دانشگاه رازی به افزایش تعداد رشته‌های این دانشگاه طی سال‌های گذشته هم اشاره کرد و گفت: طی پنج سال گذشته حدود ۵۰ رشته جدید به رشته‌های این دانشگاه اضافه کرده‌ایم .

 

 

انتهای پیام/د

تلاش‌های علمی بیش از ۴۵۵ عضو هیات علمی در دانشگاه

 

برچسب ها: فرهنگیان ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.