بر اساس توافق میان آمریکا و انگلستان؛

دسترسی پلیس انگلیس به اطلاعات کاربران فیسبوک و واتس‌اپ

فیسبوک به بهانه مبارزه با تروریسم، اطلاعات کاربران خود را در اختیار پلیس انگلستان قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس خبر جدید اعلام شده از سوی بلومبرگ، فیسبوک که به دلیل دردسترس قرار دادن اطلاعات کاربران خود با شرکت‌های مختلف بارها مورد اتهام قرار گرفته و همچنین وجود نقص فنی در سیستم امنیتی این شبکه اجتماعی در چندین نوبت موجب افشاء شدن اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر آن شده است، باز هم نقشی اساسی در نقض حریم خصوصی کاربران خود خواهد داشت، البته این بار پای پلیس  و مقامات سیاسی انگلستان و آمریکا نیز به میان آمده و فسبوک مجبور به اجرای توافقات جدید صورت گرفته بین این دو کشور است.


بیشتر بخوانید: پنهان‌سازی تعداد لایک‌ها در فیسبوک چه تاثیری بر احساس کاربران دارد؟


به گفته بلومبرگ توافق جدیدی در ماه آینده میان دو کشور آمریکا و انگلیس به امضا خواهد رسید که طی آن شبکه‌های اجتماعی آمریکایی مانند واتس‌اپ و فیسبوک (وضعیت اینستاگرام هنوز مشخص نشده است) باید اطلاعات کاربرانی که به انواع جرم‌های سطح بالا مانند تروریسم و افراد پدوفیلی متهم هستند را در اختیار پلیس انگلستان قرار دهد. پریتی پاتل، وزیر انگلیس پیشتر اخطار داده بود که فعال شدن ارسال پیام‌های رمزنگاری شده در فیسبوک، می‌تواند برای مجرمین مفید باشد، پاتل به همین دلیل از مدیران شبکه‌های اجتماعی خواسته بود که یک راه مخفی برای دسترسی به اطلاعات کاربران مظنون در هوش مصنوعی این ارتباط رمزنگاری شده تعبیه کنند. در واقع او اعتقاد دارد پیام‌های رمزنگاری شده کاملا ایمن می‌تواند ارتباطات افراد شرور را آسان‌تر کند و به همین دلیل باید راهی برای دسترسی به اطلاعات آن‌ها، تعریف شود.

از ماه آینده، پلیس انگلیس به اطلاعات کاربران فیسبوک و واتس‌اپ دسترسی خواهد داشت

حال فیسبوک با وجود فعال کردن ارسال پیام‌های رمزنگاری شده مجبور خواهد بود اطلاعات کاربران خود را در اختیار پلیس انگلیس قرار دهد، به همین منظور این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد:" ما با تلاش دولت برای ایجاد یک راه مخفی به جهت دسترسی به اطلاعات کاربران مخالفیم ، زیرا این اتفاق امنیت و حریم شخصی کاربران ما در سراسر جهان را از بین می‌برد."

فیسبوک اعتقاد دارد که سیاست‌های دولتی مانند Cloud Act (قانون شفاف سازی استفاده دیگر کشورها از داده‌ها) در آمریکا که به سبب آن اطلاعات کاربران مجرم به صورت رسمی و با صدور درخواست قانونی در اختیار دیگر کشور‌ها قرار داده می‌شود ایمن‌تر از ایجاد یک راه نفوذ برای دسترسی به اطلاعات تمامی کاربران است.

از ماه آینده، پلیس انگلیس به اطلاعات کاربران فیسبوک و واتس‌اپ دسترسی خواهد داشت

آمریکا و انگلیس هم در بخشی از قرارداد خود به توافق رسیده‌اند که از اطلاعات شهروندان کشور مقابل سوء استفاده نکرده و تنها در موارد توافق شده، به جست‌و‌جو اطلاعات خصوصی کاربران بپردازند. البته آمریکا حقی برای بررسی اطلاعات شبکه‌ای اجتماعی انگلیسی ندارد و این توافق تنها شامل انگلیس و شبکه‌های اجتماعی آمریکایی است. به هر حال تعهد هر دو کشور در مورد احترام به حریم خصوصی کاربران، تضمین شده نیست و وجود این راه نفوذ برای پلیس انگلیس، به آسانی حریم شخصی میلیون‌ها کاربر فیسبوک را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: فناوری ، فیسبوک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار