نقش کلیدی فیسبوک در پرونده قتل دختر ۱۳ ساله انگلیسی

شبکه‌های اجتماعی هم‌چون فیسبوک تاثیر زیادی روی ذهن کاربران خود گذاشته و حتی در مواردی انگیزه لازم برای قتل کاربری را ایجاد می‌کنند.

رصد اطلاعاتی کاربران فیسبوک و توئیتر توسط پلیس انگلیسبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پلیس انگلیس با فشار بر از مدیران پیام‌رسان‌های فیسبوک و واتس‌اپ خواسته است از این پس پیام‌های تبادل شده کاربران در این دو نرم‌افزار را در اختیار این نهاد دولتی قرار دهد. پلیس انگلیس هدف از اقدام خود را بالابردن امنیت در دو برنامه مذکور و شناسایی و مقابله با حمله‌های خرابکارانه عنوان کرده است.


بیشتر بخوانید: امکان به اشتراک گذاری استتوس واتس‌اپ در فیسبوک


پلیس انگلیس با بهانه قرار دادن قتل لوسی مک‌هیو فشار‌ها خود بر فیسبوک را افزایش داده است. لوسی سال گذشته به دست پسری جوان به نام استفان نیکولسون کشته شد. طبق جزئیات اعلام شده از پرونده قتل این لو مک‌هیو ۱۳ ساله، قاتل مدتی پیش از قتل در فیسبوک با لوسی آشنا شده و ارتباط برقرار کرده بود. پلیس انگلیس مدعی است اگر توانایی رصد پیام‌های لوسی و استفان را داشت، احتمالا از قتل این دختر ۱۳ ساله جلوگیری می‌کرد. استفان پیش از قتل لوسی بارها او را تهدید به آزار جنسی و مرگ کرده بود.

سرورهای اصلی اپلیکیشن‌های پرطرفدار فیسبوک و واتس‌اپ در آمریکا قرار دارد از همین رو پیام‌ها و اطلاعات ارسالی به سراسر دنیا رمزنگاری می‌شود. این رمزنگاری توانایی نفوذ به شبکه و دسترسی به اطلاعات و پیام‌های کاربران را از بین می‌برد. لذا پلیس انگلیس بدون همکاری مدیران فیسبوک و واتس‌‌اپ نمی‌تواند به هیچ‌‎گونه اطلاعاتی دسترسی در مورد کاربران دسترسی داشته باشد. 

رصد اطلاعاتی کاربران فیسبوک و توئیتر توسط پلیس انگلیس

امکان نظارت پلیس انگلیس بر پیام‌های کاربران در فیسبوک و واتس‌اپ فراهم شد

اگرچه پلیس انگلیس تنها بالا بردن امنیت کاربران و همه اعضای جامعه در این کشور را دلیل این رصد اطلاعاتی دانسته است ولی کاربران و کارشناسان زیادی در جهان پس از انتشار این خبر، آن را نقض آشکار و صریح آزادی بیان و حقوق شهروندی دانستند. این افراد معتقدند پلیس انگلیس قصد دارد با نظارت بر پیام‌های کاربران در فیسبوک و واتس‌اپ به راحتی به حریم خصوصی آن‌ها نفوذ کند. 

تا پیش از انتشار همکاری فیسبوک با پلیس انگلیس در گذشته نیز بارها شاهد سوء استفاده مقامات و نهادهای دولتی آمریکا از اطلاعات شخصی کاربران در این شبکه اجتماعی بوده‌ایم. استفاده روزانه میلیون‌ها کاربر از شبکه‌ احتماعی فیسبوک سبب شده سیاست‌مداران این نرم‌افزار را برنامه‌ای بسیار مناسب و در دسترس برای تاثیرگذاری بر ذهن مردم یک جامعه تلقی کنند. 

رصد اطلاعاتی کاربران فیسبوک و توئیتر توسط پلیس انگلیس

نهادهای اطلاعاتی آمریکا در پروژه همکاری پلیس انگلیس با فیسبوک و واتس‌اپ نهاد کلیدی را ایفا کرده و داده‌های زیادی را در مورد کاربران در اختیار مقامات انگلیسی قرار دادند. 

انتهای پیام/

پیام‌های کاربران فیسبوک و واتس‌اپ در اختیار پلیس انگلیس قرار می‌گیرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار