از پس اجساد سوخته، خانه‌های ویران و مردم خاکستر نشین حضور آتش نشان و لبخند مهربانش زنده بودن و آرامش را بشارت می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،آتش نشان بوی آب و آتش می‌دهد و اضطراب لحظه‌ای را در جدال با مرگ لمس کرده است. سوگند او گواه معتبر عشقش به مردم است: (به پیشگاه خدای بزرگ و عدالت اجتماعی سوگند یاد می‌کنم تا پای جان بدون در نظر گرفتن نژاد و مذهب از جان و مال مردم حفاظت و حراست نمایم.)

پیام آوران ایستادن و سرخ زیستن در دل شعله‌های آتش

فلسفه نام گذاری روز آتش نشان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،صدای آژیر ماشین آتش نشانی بعید است که توجه افراد را به خود جلب نکند، حتی ممکن است همراه خود چاشنی دلهره و استرس هم داشته باشد، اما به راستی چقدر از آتش نشان اطلاعات دارید؟

فلسفه نامگذاری سازمان آتش نشانی به سال ۵۹ و روز‌های آغازین جنگ مربوط می‌شود زمانیکه نیرو‌های بعثی به پالایشگاه آبادان حمله کردند، آتش نشان‌های پالایشگاه و نیرو‌های اعزامی از شهر‌های اطراف و تعداد زیادی از افراد در حمله مجدد رژیم بعثی به شهادت رسیدند و ۱۴ آتش نشان شهید شدند، حدود ۲۰ سال پس از این اتفاق، یعنی در سال ۷۹ ستاد هماهنگی امور ایمنی آتش‌نشانی کشور پیشنهاد داد تا به بهانه این اتفاق، هفتم مهر به‌عنوان روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی نامگذاری شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم آن را تصویب کرد.

خدمات آتش نشانی

جنگ آتش‌نشانان با آتش تمامی ندارد و آن‌ها وقتی در ایستگاه صدای آژیر را بشنوند حتی لحظه‌ای را برای رسیدن به محل حادثه تلف نمی‌کنند تا هر چه زودتر برای نجات جان و مال مردم، دل به حادثه بزنند.

لحظات مرگ و زندگی، لحظاتی که گاه صدای ناله را می‌توان شنید و گاه تنها سکوتی مرگبار است. لحظاتی که درون هیچ کس آرام و قرار نیست.

یکی از آتش نشان‌های بجنورد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،گفت: آتش نشانی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد کار‌هایی که شاید مردم ندانند و اطلاعات کامل و جامعی درباره آن‌ها نداشته باشند و به خاطر عدم آگاهی تا حدودی دچار مشکل می‌شوند و زمان بروز حادثه نمی‌دانند با کجا تماس بگیرند و چه کاری را انجام دهند و خودشان اقدام می‌کنند و شاید حادثه‌ها بدتر و سنگین‌تر شود، چه‌بسا توسط بچه‌های آتش‌نشان کار ساده‌تر انجام شود و مشکل را زود برطرف کنند، ولی وقتی مردم خودشان وارد عمل می‌شوند، مشکلات پیچیده‌تر می‌شود و مجددا با ما تماس می‌گیرند و زمانی که ما به محل حادثه می‌رویم، کارمان زیادتر می‌شود.

پیام آوران ایستادن و سرخ زیستن در دل شعله‌های آتش

حوادث مرتبط با آتش نشانی

انواع آتش‌ها وجود دارد؛ حریق‌های مسکونی، تجاری، انواع حریق‌های خودرو و حتی سطل‌های زباله که شاید پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسد، ولی چون در سطح شهر است مربوط به آتش‌نشانی می‌شود.

 شادکام یکی از آتش نشانان پرتلاش بجنوردی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،گفت: یکی از معضلات مزاحمت شهری این است که مردم با انداختن ته‌سیگارشان در سطل‌های زباله  که در آن‌ها کاغذ هست، سریع آتش می‌گیرند که این مساله باعث مصرف زیاد آب می‌شود و هم آتش‌نشان‌ها را به خاطر سهل‌انگاری بعضی مردم به دردسر می‌اندازند.

در فضای سبز و پارک‌ها اگر دو خودرو با هم تصادف کنند و نشتی گاز یا بنزین داشته باشند، آتش‌نشانی برای پیشگیری حتما باید آنجا حضور داشته باشد یا اگر خودرویی تصادف کرده باشد و چند نفر داخل خودرو مانده باشند، آتش‌نشانی با ستاد نجات، وارد عمل شده و افرادی که محبوس شده‌اند را بیرون می‌کشند.

مورد دیگری که در طول روز به آتش نشانی گزارش داده میشود، حادثه آسانسور است و کسانی که داخل آسانسور حبس می‌شوند که نجات آن‌ها بر عهده آتش‌نشان‌هاست.

حادثه چاه یا فضای معلق کوهستان که در این حادثه‌ها معمولا تلفات جانی و حوادث دلخراشی بوجود می‌آید؛ مثلا کسانی که در چاه افتاده یا فوت کرده باشند یا مقنیانی که خاک روی سرشان آوار شده و حبس شوند، همین‌طور در فضای معلق کوهنوردان یا مبتدیانی که در کوهستان گیر می‌افتند، بچه‌های آتش‌نشانی با کمک بچه‌های هلال‌احمر می‌توانند آن‌ها را نجات دهند.

یکی از مواردی که شاید خنده‌دار به نظر برسد، ولی یکی از شایع‌ترین حوادثی است که در کل کشور اتفاق می‌افتد، وجود حیوانات موذی مثل مار، سگ، گربه و زنبور (لانه زنبور) در منازل مسکونی است که آتش‌نشان‌ها می‌توانند آن افراد را نجات دهند و بدون آنکه به حیوانات صدمه‌ای بزنند آن‌ها را به دام انداخته سپس در جایی امن رها می‌کنند.

هم‌چنین کسانی که در خانه یا ماشین محبوس شده‌اند؛ مثلا افراد مسن یا بچه‌های کوچک که این اتفاق برایشان بیشتر می‌افتد. زمانی‌که پدر و مادر‌ها از خانه بیرون می‌روند، فراموش می‌کنند کلید را با خودشان ببرند و بچه کوچک یا پیرزن و پیرمردی که ناراحتی قلبی و... دارند در خانه حبس شده و نمی‌توانند در را باز کنند، بچه‌های آتش‌نشانی موظف هستند به محل بروند و در را برای آن‌ها باز کنند و اگر بیماری‌ای دارند با اورژانس هماهنگ می‌کنند و اگر فرد محبوس‌شده بچه باشد، تحویل پدر و مادرشان بدهند.
مساله دیگر اقدام به خودکشی است. در این‌گونه حوادث، آتش‌نشان‌ها باید روانشناس خوبی باشند و با صحبت کردن، فرد را به آرامش دعوت کنند تا فرد اقدام به خودکشی نکند، یا اگر فرد مصمم است، با پهن کردن تشک‌های نجات در محل حادثه او را از خودکشی نجات دهند و اتفاق خاصی برای این‌گونه افراد نیفتد.

موضوع دیگری که اکثرا برای خانم‌ها یا بچه‌ها اتفاق می‌افتد، گیر کردن حلقه یا انگشتر در انگشت‌شان است که در این مواقع عضو ورم می‌کند و انگشتر از انگشت‌شان خارج نمی‌شود و در این مواقع بچه‌های آتش‌نشان به کمک آن‌ها می‌روند که در این موارد حلقه‌ها را می‌برند یا با ترفند‌هایی، انگشتر را از عضو متورم خارج می‌کنند.

پیام آوران ایستادن و سرخ زیستن در دل شعله‌های آتش

حواث غیرمرتبط با آتش نشانی

 حسن پور یکی از آتش نشانان پرتلاش در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گفت:متاسفانه به علت عدم آگاهی مردم در مواجهه با بعضی حوادث، با آتش نشانی تماس می‌گیرند که رسیدگی به این موضوع به آتش نشانی مربوط نمیشود، به‌طور مثال ترکیدگی لوله که مربوط به شماره ۱۲۲ است، اما بعضی مواقع با ما تماس می‌گیرند. در مواقع قطع برق یا نشتی گاز تماس می‌گیرند که البته از وظایف ماست که اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم، ولی در ابتدا باید با اداره گاز و شماره تماس ۱۹۴ هماهنگ کنند، ولی متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مردم در ابتدا با ما تماس می‌گیرند که ما نیروهایمان را اعزام می‌کنیم و سپس با ۱۹۴ تماس می‌گیریم.

 یکی دیگر از آتش نشانان بجنوردی گفت: از مواردی که خیلی با آتش نشانی تماس گرفته می‌شود، جهت مصدومیت‌هایی که مربوط به ۱۱۵ است و ربطی به آتش‌نشانی ندارد و از ما درخواست کمک می‌کنند و این به علت عدم آگاهی مردم است که تلفن‌های امدادی هنوز در کشور برای مردم جا نیفتاده است.

پیام آوران ایستادن و سرخ زیستن در دل شعله‌های آتش

یک روز کاری در آتش نشانی بجنورد

ساعت هفت صبح کار شروع می‌شود و ۲۴ ساعت بعد پایان می‌یابد. ولی معمولا آتش‌نشانان از ۶ و نیم و یک‌ربع به هفت در محل ایستگاه حاضر می‌شوند به خاطر اینکه همه تجهیزات و لوازمی که نیاز است در عملیات استفاده شود، باید به صورت روزانه چک شوند و وسیله‌ای در عملیات کم نباشد و همه موتور‌ها و ست‌های نجات و کفکش و... که با برق یا بنزین کار می‌کنند باید حتما روشن و چک شوند.

آتش‌نشان در ابتدای شیفت باید آن‌ها را تحویل بگیرد و آب ماشین را چک کند و سیستم مکانیکی‌ای که آب بیرون می‌دهد، رانندگان باید آن را چک کنند و کلا ماشین را تمیز کنند و همه تجهیزات را تمیز تحویل بگیرند. بعد از تحویل تجهیزات در ساعت هفت صبح، البته بستگی به فرمانده و رئیس ایستگاه دارد که معمولا نیم‌ساعت برای صبحانه لحاظ می‌کنند و وقتی شیفت کاری شروع می‌شود، حتما یک ساعت ورزش دارند و موظفند بعد از آن در هر شیفت، دو ساعت آموزش روزانه داشته باشند و تکرار آموزش باعث می‌شود آتش‌نشان‌ها بتوانند در محل حادثه با اینکه استرس بالاست، سریع‌تر کارشان را انجام دهند و در این مساله تسلط پیدا می‌کنند و بعد از آن، وقت نماز ظهر و ناهار است که در اختیار فرمانده شیفت است و ساعت دو که شیفت اداری تمام می‌شود، پاس آتش‌نشان‌ها شروع می‌شود که همیشه چند نیروی آماده در همه ایستگاه‌ها دارند و چند نفر استراحت می‌کنند و بعد این نیرو‌ها باید آماده باشند که اگر اتفاقی افتاد به محل حادثه اعزام شوند.

قطعا در بعدازظهر، یک ساعت و نیم تا دو ساعت باید ورزش کنند و در شب هم نگهبانی دارند و نیرو‌های آماده باید تا صبح بیدار باشند که اگر اتفاقی افتاد به محل حادثه اعزام شوند.

آتش نشان بودن برای یک روز، کار لذت بخش و پر هیجانی است، اما برای یک عمر کاری چند ساله ، بسیار سخت و طاقت فرساست، ازخودگذشتگی و جان فشانی از صفت‌های بارز آتش نشانان است، کسانی که با تقدیم جان خود انسانی را از مرگ حتمی نجات می‌دهند.

پیام آوران ایستادن و سرخ زیستن در دل شعله‌های آتش

آتش نشانی خراسان شمالی در انتظار اعتبارات

گریوانی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،با اشاره به اینکه برای نو شدن ناوگان آتش نشانی به ۳ تا ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: برای نخستین بار تیم مقابله و رفع آلودگی شیمیایی این سازمان، با تجهیزات و امکاناتی ابتدایی از محل منابع داخلی تشکیل شده است، اما نیاز به لباس مخصوص و سایر تجهیزات دارد.

گریوانی تنها هزینه تامین لباس ویژه برای این تیم پنج نفره را ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد، از نظر خطرخیزی در جایگاه دهم استان‌های کشور است، اما از نظر امکانات و تجهیزات در رده ۲۰ کشور قرار دارد.

او اظهار داشت: روزانه هفت تا ۹ تانکر آمونیاک، ۲۴ تانکر بنزین و سایر مواد خطرناک از جمله چسب از داخل معابر و شهر‌های استان می‌گذرد که این امر نگران کننده است چرا که هر آن احتمال بروز حادثه‌ای وجود دارد و حال آنکه آتش نشانی مرکز استان، برای مواجهه با چنین حوادثی هیچ امکاناتی ندارد.

پیام آوران ایستادن و سرخ زیستن در دل شعله‌های آتش

دفع حیوانات، بیشترین عملیات آتش‌نشانی خراسان شمالی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، با بیان اینکه دفع حیوانات مزاحم بیشترین عملیات آتش نشانی را به خود اختصاص داده است، گفت: امسال ۱۶۰ عملیات برای دفع حیوانات مزاحم صورت گرفته است.

گریوانی افزود: این سازمان از ابتدای سال جاری ۵۵۹ مورد عملیات امداد و نجات داشته که این رقم در مدت مشابه پارسال ۵۱۵ مورد بوده است.

او تعداد عملیات برای آسانسور را نیز ۱۰۱ مورد دانست و افزود: با توجه به نبود نردبان بلندمرتبه و بالابر، افزایش طبقات واحد‌های مسکونی و تجاری از دیگر دغدغه‌های سازمان آتش نشانی بجنورد است.

گریوانی گفت: در حال حاضر ۵ ایستگاه آتش نشانی و ۸۶ نفر نیرو به شهروندان مرکز استان خراسان شمالی خدمات دهی می‌کنند و به زودی ایستگاه آتش نشانی در شهرک فرهنگیان بجنورد هم راه اندازی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد همچنین افزود: در حال حاضر تنها استانی در سطح کشور هستیم که فاقد خودروی پشتیبان آبرسانی است.

انتهای پیام/د

گزارش از اکرم دانش طلب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.