سال ها پيش، معتادان خيابانی، لباس های پاره و ژنده داشتند و اما اكنون با معتادانی خوش تیپ و بدون نشانه از اعتیاد رو به رو هستیم، اين مساله نشان مي دهد كه سطح طبقاتی معتادان تغيير و اعتياد به سمت طبقات متوسط و بالا حركت كرده است.

معتادان شیک/ اعتیادی که علائمی نداردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سال ها پيش، معتادان خيابانی، لباس هايی پاره و ژنده داشتند و اما اكنون با معتادانی خوش تیپ و بدون نشانه از اعتیاد رو به رو هستیم، که اين مساله نشان دهنده این موضوع است که سطح طبقاتی معتادان تغيير و اعتياد به سمت طبقات متوسط و بالا حركت كرده است.

در این خصوص با یک پژوهشگر روانشناسی سلامت  گفت و گویی مفید داشتم.

سعیده مصطفوی پژوهشگر روانشناسی سلامت می گوید: تصور مردم از فرد معتاد بیشتر یک معتاد کارتن خواب و متجاهر است در حالی که این افراد درصد کمی از معتادان را تشکیل می دهند و بیشتر این افراد به دلیل فقر و بیکاری به شکل معتاد کارتن خواب درآمده اند.

او ادامه می دهد: معمولا افراد معتادی که از طبقه متوسط رو به بالا و طبقات ثروتمند جامعه هستند به دلیل برخورداری از تمکن مالی با عوارض اعتیاد مبارزه می کنند در حالی که اعتیاد نیز مثل هر پدیده اجتماعی دیگری بیشتر طبقات پایین جامعه را درگیر می کند.

این روانشناس سلامت می گوید: معمولا طبقات بالای جامعه یا به اصطلاح یقه سفیدها به دلایل مختلفی از جمله افسردگی، اختلالات روحی، درمان برخی از دردهای جسمی، تفریح و همراهی با گروه های همسالان به استفاده از مواد مخدر روی می آورند و معمولا این گروه، اعتیاد خود را قبول ندارند.


مصطفوی می افزاید: اعتیاد در طبقات پایین جامعه زاده پدیده های اجتماعی مثل فقر، بیکاری، اعتیاد والدین و یا زندگی در محیط های اجتماعی ناسالم است.


او تصریح می کند: همچنین به تازگی پدیده اعتیاد در زنان و حتی زنان طبقه بالای جامعه نیز گسترش یافته است اگرچه در زنان علت های این اعتیاد متفاوت است به طور مثال؛ زنان سیگاری گاهی به دلیل یک ژست اجتماعی یا بیان اعتراض به استفاده از سیگار و به دنبال آن سایر مواد مخدر روی می آورند و نگاه جامعه به این دسته از زنان بسیار تقبیح آمیز است و حتی گاهی همین نوع نگرش در تشدید پدیده اعتیاد زنان موثر است.

این مشاور بالینی می گوید: معمولاً در بین دانشجویان و دانش آموزان گاهی استعمال سیگار و اعتیاد به صورت یک هنجار در می آید و معمولا توصیه می شود برای جلوگیری از آسیب های اعتیاد در این گروه باید با این الگوسازی های غلط مبارزه شود.


مصطفوی می افزاید: همچنین معمولا سیگار کشیدن را به عنوان دروازه ورود به اعتیاد تعریف می کنند بنابراین باید سعی کنیم از عادی سازی سیگار کشیدن و کشش افراد به سمت سیگار جلوگیری شود.

 

انتهای پیام//م.م

 

اعتیاد در طبقه متوسط جامعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.