به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد، در پاسخ به ادعای مطرح شده در خصوص تعیین تکلیف موجودی برنج در بنادر کشور و عدم تخصیص ارز از سوی وزارت جهاد کشاورزی به برنجهای وارداتی شرکت بازرگانی دولتی که در بنادر موجود است، اظهارکرد: از تاریخ دوم مرداد امسال، وزارت جهاد کشاورزی هیچ اختیاری در تنظیم بازار برنج، ثبت سفارش، تایید ثبت سفارش، تخصیص و یا تایید ارز، تایید ترخیص یا عدم ترخیص کالاها ندارد و تمام این اختیارات به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شده است، اما قبل از ۲ ماه پیش، که وزارت جهاد کشاورزی در زمینههای یاد شده مسئولیت داشت، در یک فرایند نزدیک به ۹۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است.
وی افزود: ما در کشور حدود ۳ میلیون تن مصرف برنج داریم که بیش از ۲ میلیون تن آن را در داخل تولید میکنیم و یک میلیون تن نیاز به واردات داریم که در این چهار سال رویه وزارت جهاد کشاورزی این بوده که در چهار ماه فصل برداشت برنج داخلی، برنج خارجی وارد نشود و این واردات که حدود یک میلیون تن است در ۸ ماه دیگر سال انجام شود.
مهرفرد ادامه داد: امسال، کارگروه تنظیم بازار تصویب کرد که این محدودیت واردات به خاطر شرایط تحریم برداشته شود و از زمانی که این محدودیت برداشته شد، ما هیچ مسئولیتی در تایید یا تامین ارز نداشته ایم.
بیشتر بخوانید: تولید برنج به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن میرسد/حداکثر قیمت برنج با کیفیت در استانهای شمالی ۲۰ هزار تومان
وی با بیان اینکه مسئولیت تامین ارز با بانک مرکزی است، یادآور شد: در دورهای که وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت داشت، مواردی که بود تایید و تخصیص ارز فرستاده شده و از دو ماه قبل، هیچگونه مسئولیتی در این زمینه نداریم.
مهرفرد درباره حضور واسطهها در بازار برنج تاکید کرد: ما مسئول تولید هستیم و مسئولیت بازار بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اما نظر کارشناسی خودم این است که باید برندسازی و توسعه ذخیرهها انجام شود.
وی افزود: تشکلهای تولیدکننده و تعاونیها باید شالیکوبیها را توسعه دهند، برندسازی کنند و مانع اختلاط برنج خارجی با برنج داخلی شوند و خودشان عرضه کنند که این فرایند عرضه مانع ورود عوامل دیگر به این بازار میشود.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: طبق سیاست وزارت جهاد کشاورزی ما صنایع تبدیلی را گسترش دادیم و برندهایی را در کشور ایجاد کرده ایم، امّا هنوز کسانی هستند که به عنوان سوداگری در بازار برنج خرید و فروش میکنند.
مهرفرد درباره فروشگاههای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سطح کشور بیان کرد: فروشگاههای عرضه محصولات کشاورزی در سراسر کشور توسط سازمان تعاون روستایی که تشکل خود کشاورزان بوده، عرضه مستقیم میشود که حدود ۳ هزار فروشگاه در سطح کشور دارد، البته بسیاری از فروشگاههای زنجیرهای هم هستند که به صورت مستقیم محصول را از کشاورزان میخرند و به سیستم سورت و بسته بندی مجهز هستند و کالاها را خودشان عرضه میکنند که بخشی از برنج تولید داخل در بازار فروشگاهی عرضه میشود و بخشی هم به وسیله بنکداریها وارد بازار سنتی میشود.
انتهای پیام/