حل مشکلات مالی آموزش و پرورش با گروکشی اموال آن به ویژه اردوگاه شهید باهنر به کلاف سردرگمی در انبوه مشکلات این وزارتخانه تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا به سه سال قبل و مصوبه ۹۵/۸/۹ هیئت دولت بر میگردد، اردوگاه باهنر که کمتر کسی پیدا میشود در دوران دانشآموزی با این محل و اردو رفتن به آنجا خاطره نداشته باشد، اما حالا اردوگاه در خطر است.
بن بست مالی آموزش و پرورش برای پرداخت بدهیهایش به فرهنگیان و درد مزمن بیپولی این بار گریبان املاک آموزش و پرورش را گرفت و شک و شبهه برای مالکیت آن ایجاد کرده است.
سال ۹۵ با پیشنهاد سازمان برنامهوبودجه به وزارت امور اقتصاد و دارایی اجازه داده میشود بابت پرداخت بدهیهای وزارت آموزشوپرورش نسبت به انتشار اوراق صکوک اقدام کند، بر مبنای این مجوز مبلغ دوهزار میلیارد تومان اوراق صکوک به ازای «خرید عرصه ملک مجتمع فرهنگی اردویی شهید باهنر (منظریه)» توسط شرکت واسط مالی شهریور سوم در تاریخ ۹۵/۱۱/۱۸ منتشر شد.
چاره دولت و هیئت وزیران برای حل مشکل مالی آموزش و پرورش و پرداخت معوقات به ویژه پاداش پایان خدمت فرهنگیان انتشار اوراق صکوک بود، راهکاری که در نگاه اول درمان و در عمق ماجرا دردی است که بر پیچیدگیهای اوضاع آموزش و پرورش دامن زد.
آموزش و پرورش در قبال دریافت اوراق صکوک، اردوگاه باهنر را به ودیعه گذاشتند و باید اقساط آن را بپردازند تا بار دیگر این ملک با ارزش را در مالکیت خود قرار دهند، موضوعی که حالا در فرایند واگذاری آن، اما و اگرهای بسیاری است و حتی پای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سازمان بازرسی را به ماجرا باز کرد.
بیشتر بخوانید: ماجرای ورود سازمان بازرسی به پرونده اردوگاه باهنر چیست؟
حجت الله بنیادی کارشناس مسائل آموزش و پرورش در این باره به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفت: مشخصات صکوک تحت عنوان خرید عرصه ملک اردوگاه شهید باهنر، اولین ابهامی است که در خصوص انتشار اوراق فروش و اجاره اردوگاه شهید باهنر وجود دارد، مبلغ کل این اوراق درمشخصات و اطلاعیه پذیرهنویسی سازمان فرابورس «دو هزار میلیارد تومان» ثبت شده است و از طرفی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاون پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش مبلغ «چهار هزار میلیارد تومان» را برای واگذاری این اردوگاه بیان داشتهاند.
او ادامه داد: اطلاعیه پذیرهنویسی و انتشار اوراق «خرید عرصه ملک اردوگاه شهید باهنر» مطابق اسناد، موعد پرداخت سود این اوراق هر شش ماه است و بر مبنای قانون و مصوبه هیئت دولت، سازمان برنامهوبودجه مکلف است نسبت به پیشبینی و تأمین اعتبار برای پرداخت آن در بودجه سالانه اقدام کند همچنین در اطلاعیه و دیگر اسناد سازمان بورس، موضوع انتشار اوراق «خرید عرصه ملک مجتمع فرهنگی اردویی شهید باهنر (منظریه) و اجاره آن به دولت به منظور تأمین منابع مالی جهت بازپرداخت بدهی وزارت آموزشوپرورش» ذکر شده است، لذا توضیحات غیر از این در خصوص اردوگاه دور از واقعیت است.
این کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: نکته قابل تأمل دیگر در این زمینه نحوه عملکرد شرکت «لوتوس پارسیان» و اوراق منتشر شده برای این شرکت است. این شرکت در مهرماه ۱۳۹۵ از طریق سازمان فرابورس بخشی از سرمایه خود را با سود ۱۶ درصد تأمین میکند و در بهمنماه ۱۳۹۵ به عنوان یکی از شرکتهای بازارگردان برای انتشار اوراق اردوگاه با سود بیست درصد مشارکت میکند؛ این که بر مبنای چه قواعدی این شرکت برای تأمین اعتبار خود از طریق فرابورس سود ۱۶ درصد پرداخت میکند و برای اردوگاه سود ۲۰ درصد دریافت میکند سؤال دیگری است که نیازمند توضیح مدیران مرتبط در این بخش است.
بیشتر بخوانید: اما و اگرهای مالکیت اردوگاه دانشآموزی «شهید باهنر»/ اعلام زمان اتمام اقساط اجاره
شبهه در فرایند واگذاری به مسائل مطرح شده ختم نمیشود و مشاهده عبارت انتهایی بند (۲) مصوبه ۱۳۹۵/۸/۹ هیئت وزیران نشان میدهد «روش تعیین ارزش داراییها مبنای انتشار اوراق از جمله بر اساس گزارش کارشناس رسمی دادگستری، کارشناس بیمه و سایر معیارهای مربوط با موافقت کارگروه اجرایی انتشار اوراق است»
در تبصره (۲) ماده هشت آییننامه اجرایی قانون رفع موانع تولید که واگذاری اردوگاه بر مبنای آن صورت گرفته، ذکر شده است «ارزش دارایی و عمر مفید اقتصادی آن باید توسط کارشناس یا کارشناسان منتخب کانون کارشناسان رسمی دادگستری تعیین شود.» حال این که کدام فرد یا گروه کارشناسی و با چه مبنایی قیمت اردوگاه را دو هزار میلیارد تومان تعیین کردهاند نیازمند توضیح اعضای «کارگروه اجرایی انتشار اوراق صکوک» است؛ و این موضوع در حالی مطرح میشود که مسئولان فعلی آموزش و پرورش در توضیح و توجیه نحوه واگذاری مشکلی برای آن قائل نیستند و معتقدند که مالکیت اردوگاه در اختیار وزارتخانه است و ماجراهای مربوط به آن و اختلاف حسابها موضوعیتی ندارد.
بنا بر اسناد و قوانین و اظهارات آموزش و پرورشیها اردوگاه باهنر به شرطی در مالکیت آموزش و پرورش باقی میماند که پرداخت اقساط به موقع باشد، اما آنطور که از درگوشیهای مسئولان به نظر میرسد پرداخت اقساط مشکل دارد.
البته چندی پیش سعید طاهری رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفهای به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفته بود در پرداخت اقساط به موقع عمل کردیم و مشکلی از این بابت نیست.
بنیادی به دنبال این شواهد درباره شائبه پرداخت به موقع اقساط و تامین اعتبار آن اظهار کرد: در تبصره ۳۶ اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۳۹۵ و ماده ۶ آییننامه اجرایی قانون رفع موانع تولید و بند (۳) مصوبه ۱۳۹۵/۸/۹ دولت مکلف شده است اصل و سود هزینههای مربوط به انتشار این اوراق را در بودجههای سنواتی کل کشور پیشبینی کند، اینکه در کدام بند و ردیف بودجه سالهای ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اعتبار لازم جهت بازپرداخت اصل و سود این مبلغ درج شده است نیازمند توضیح سازمان برنامهوبودجه است.
او تاکید کرد: سهم شرکتهای بازار گردان در انتشار اوراق صورت مالی شرکت لوتوس و شرکت سپهر بابت اجاره دولتی آموزشوپرورش که سررسید آن ۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ذکر شده است، مغایرت در شماره اوراق در اطلاعیه پذیرهنویسی و صورت مالی دو شرکت مذکور (در پذیرهنویسی ۹۹۱۱۱۷ و در صورت مالی شرکت لوتوس ۹۹۱۱۱۸ ذکر شده است) و چگونگی رسیدن به ارقام این صورتهای مالی با توجه به سهم انتشار هر یک از این شرکتها در انتشار اوراق که به ترتیب ۵۰۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیارد تومان است، نکته دیگری است که نیازمند توضیح دستگاههای مرتبط است.
این کارشناس مسائل آموزش و پرورش با اشاره به فاصله زمانی اندک از تاریخ مصوبه هیأت دولت (۱۳۹۵/۸/۹) تا تاریخ ثبت شرکت ناشر اوراق، واسط مالی شهریور سوم (۱۳۹۵/۸/۲۳) گفت: انتشار اوراق با سود ۱۶ درصد برای شرکت لوتوس پارسیان و انتشار اوراق با سود ۲۰ درصد برای اردوگاه شهید باهنر، ابهام در پیشبینی اعتبار برای بازپرداخت اصل و سود این اوراق و گزارش کارشناسی تعیین بهای اردوگاه برخی از ابهامها و سؤالات مربوط به واگذاری اردوگاه هستند که نیازمند ابهامزدایی مسئولان وزارت امور اقتصاد و دارایی است.
بیشتر بخوانید: اردوگاه شهید باهنر از آموزش و پرورش خارج نمیشود
علاوه بر سؤالاتی که در خصوص واگذاری این اردوگاه وجود دارد، رویکردهای دولت در زمینه واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان مدارس غیردولتی تأملبرانگیز است، دادن مجوز برای فروش یا اجاره ساختمانها و اراضی مازاد بر نیاز (که عموماً مدارس دولتی هستند) به صورت اقساطی به مؤسسان مدارس غیردولتی یکی از این رویکردها است.
مطابق قانون تأسیس مدارس غیردولتی، وزارت آموزشوپرورش میتواند ساختمانها و اراضی مازاد بر نیاز خود برای تأسیس مدارس غیردولتی به صورت اجاره یا فروش به مؤسسان مدارس غیردولتی واگذار کند.
بنیادی در این باره تاکید کرد: در حالی که آموزشوپرورش با کمبود شدید فضای آموزشی استاندارد مواجه است و تعداد زیادی مدرسه در سال جاری بالاجبار تخلیه شده یا درشرف تخلیه هستند آموزشوپرورش با چه استدلالی مجاز شد تا نسبت به واگذاری مدارس خود به صورت اقساطی اقدام کند، این که مبنای مازاد شدن یک ساختمان چه بازه زمانی و چه ساز وکاری دارد به ضعف مصوبه مجلس و هیئت دولت در این خصوص بر میگردد.
بنیادی تاکید کرد: اگر آموزشوپرورش دارای ساختمانها و زمینهای مازاد بر نیاز است که برای واگذاری آنها قانون و آییننامه تصویب میشود، چرا برای پرداخت بدهیهای خود، ساختمانهای مازاد را برای انتشار اوراق استفاده نکرد و اردوگاه شهید باهنر مورد توجه قرار گرفت.
با کمبود فضای آموزشی و مازاد شدن ساختمان برخی مدارس دو ابهام مهم مطرح میشود؛ ابهام اول این است که یا سازوکار جانمایی و ساخت مدارس در کشور ناصحیح و بدون برنامه است که آموزشوپرورش در برخی مناطق دارای مدارس مازاد و در برخی مناطق دیگر کمبود مدارس میشود یا این که فرایند و سازوکار پیشبینیشده در مورد مازاد شدن مدارس و واگذاری آنها اشتباه و بر مبنای رانت و فساد است.
انتهای پیام/