کشف بخار آب روی یک سیاره خارجی با هسته سنگی

دانشمندان و محققان دانشگاه مونترال به تازگی موفق به کشف سیاره‌ای شدند که هسته سنگی داشته و درون آن بخار آب وجود دارد.

کشف بخار آب روی یک سیاره خارجی با هسته سنگیبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، وجود بخار آب در غول‌های گازی امری رایج است. در جو مشتری، کیوان، اورانوس و نپتون H2O حرکت می‌کنند. اما آب روی یک سیاره صخره‌ای بسیار نادر است و باعث می‌شود کشف بخار آب (و احتمالاً حتی باران) در سیارات سیاره K2-18 b یک پیشرفت شگفت آور باشد.

کشف بخار آب در سیاره K2-18 b 

تیمی در یکی از موسسه‌های تحقیقاتی در مورد سیارات خارجی در دانشگاه مونترال، روز گذشته یافته‌های خود را منتشر کردند. کار این گروه (که هنوز مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است) به این نکته اشاره دارد که K2-18 b به لطف وجود آب و هیدروژن و همچنین مکان قرار گرفتن سیارات خارج از ناحیه در منطقه Goldilocks، قابل سکونت است.  منطقه Goldilocks محدوده‌ای نسبت به یک ستاره است که در آن درجه حرارت نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد، به همین دلیل می‌توان در آن زندگی کرد.

کشف بخار آب روی یک سیاره خارجی با هسته سنگی


بیشتر بخوانید: ابتکار زیبای ناسا برای انتخاب نام مریخ‌نورد جدید خود


اما در حالی که دامنه دما و حضور آب علائم خوبی است، K2-18 b لزوما قابل سکونت نیست. این سیاره یک غول گاز نیست، اما دارای یک فضای ضخیم و پرفشار بوده که احتمالاً هسته بزرگ و سنگی را احاطه کرده است. به دلیل فشار خردکننده، انسان قادر به قدم زدن بر روی سطح سیاره نخواهد بود. در واقع این وضعیت شبیه به شهر ابری (Cloud City) است که در آن پوسته محافظ در جو گازی شناور می‌شود. سیاره K2-18 b  یکی از سیارات فراخورشیدی است که بخار آب در جو آن شناسایی شده است. این سیاره حتی ممکن است دارای ابر باران باشد، گرچه محققان هنوز نتوانسته اند این موضوع را تائید کنند. به محض اینکه آب به درون مایع متراکم شود، قطرات به سمت هسته فرو می‌روند و با افزایش فشار اتمسفر به گاز تبدیل می‌شوند. گاز دوباره به لایه ابر بالا می‌رود و چرخه را تکرار می‌کند.

محققان این پروژه کار خود را در دهه‌های ۲۰۲۰ دنبال می‌کنند، یعنی پس از راه‌اندازی تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال ۲۰۲۱ این اتفاق رخ خواهد داد. این تلسکوپ جدید حتی از تلسکوپ فضایی هابل نیز قدرتمندتر است، که این تیم از آن برای تحلیل K2-18 b استفاده کرده است. نگاه دقیق‌تر از طریق تلسکوپ فضایی جیمز وب باعث می‌شود سیاره‌های مشابه زمین سریع‌تر کشف شوند.

هر دهه که می‌گذرد با اکتشافات جدید تفکر ما درباره جهان تغییر می‌کند. شاید در آینده‌ای نه چندان دور وجود دنیا‌های موازی به صورت عینی ثابت شود.

انتهای پیام/

کشف بخار آب در سیاره‌ای فراخورشیدی

برچسب ها: فناوری ، ستاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار