کارشناس سیاست خارجی گفت: نهادهای بین‌المللی مانند آژانس انرژی اتمی به ابزاری برای اعمال سیاست قدرت‌های بزرگ تبدیل شده‌اند.

حسنحسن عابدینی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ناکام ماندن تلاش‌های آمریکا در فشار به سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حتی سازمان‌هایی مانند یونسکو به ابزاری برای اعمال سیاست قدرت‌های بزرگ تبدیل شده‌اند. اما گاهی اوقات شاهدیم که مدیران کل یا دبیران کل این نهادهای بین‌المللی تلاش می‌کنند وجهه منصفانه‌ای به این نهادها دهند.

او ادامه داد: در دوران مدیرکلی آمانو در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این نهاد به شدت سیاست‌زده شد و حتی پیش‌تر در دوران مدیرکلی البرادعی هم علیرغم تلاش‌های او، این نهاد به طور کامل زیر یوق آمریکا قرار داشت.

عابدینی گفت: این مسئله به گونه‌ای شد که موضوع هسته‌ای ایران از یک مسئله فنی و حقوقی به یک پرونده سیاسی و تبلیغاتی تبدیل و به شورای امنیت ارجاع شد. در صورتی که مشخص بود دکترین دفاعی ایران بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید دارد. ۴٠ گزارش آژانس انرژی اتمی در طی ١۶ سال اخیر هم این مسئله را اثبات می‌کند.


بیشتر بخوانید: اروپا تا تحقق وعده هایش راه زیادی دارد


او افزود: به همین دلیل هم قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا در تلاش هستند فشار سیاسی و دیپلماتیک و همچنین جنجال‌های رسانه‌ای را بر ضد کشورهایی که طبق منافع واشنگتن عمل نمی‌کنند، وارد کنند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره سرپرست جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اظهار کرد: امیدواریم رئیس جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوره جدید، سیاست منصفانه‌ای را در قبال تحولات بین‌المللی اتخاذ کند و این نهاد را به جایگاه اصلی خود یعنی بُعد فنی و حقوقی بازگرداند و از بحث‌های سیاسی و رسانه‌ای فاصله گیرد.

او افزود: البته تحقق این کار، انتظار بسیار سختی است و باید منتظر اتفاقات آینده بمانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار