وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد در صورتی که انگلیس بخواهد بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود در تجارت با این کشور بیش از ۳ میلیارد دلار زیان خواهد کرد.

ترکیه: برکسیت بدون توافق بیش از ۳ میلیارد دلار زیان اقتصادی برای ما داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، روحسار بکچان، وزیر تجارت ترکیه امروز اعلام کرد اگر انگلیس قصد داشته باشد برکسیت بدون توافق را اجرایی کند، آنکارا ممکن است در تجارت با این کشور بیش از ۳ میلیارد دلار زیان کند.

بکچان که در مجمع تجاری ترکیه-انگلیس صحبت می‌کرد با اعلام این خبر توضیح داد این زیان ناشی از افزایش تعرفه‌های واردات در بخش‌هایی از جمله فولاد، خودرو و منسوجات از سوی لندن خواهد بود.

او افزود بسیاری از شرکت‌های ترکیه اطلاعات لازم در خصوص پیامد‌های برکسیت بدون توافق را ندارند.

وزیر تجارت ترکیه در ادامه گفت: «انتظار داریم خودروسازی با یک میلیارد و دویست میلیون دلار، منسوجات با یک میلیارد و سیصد میلیون دلار و الکترونیک با پانصد میلیون دلار بخش‌هایی باشند که با بیشترین زیان مواجه می‌شوند».

او اضافه کرد: «متاسفانه اگر ما و طرف انگلیسی بخواهیم توافق تجارت آزاد امضا کنیم، به دلیل تعهدات بین‌المللی ما به اتحادیه اروپا نمی‌توانیم این کار را بکنیم. به نظر می‌رسد برکسیت با توافق مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما برکسیت سخت (بدون توافق) تجارت ترکیه را در وضعیت سختی قرار می‌دهد».

انگلیس مدت‌هاست که درگیر موضوع خروج از اتحادیه اروپاست. بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور وعده داده است تا برکسیت را در موعد مقرر یعنی ۳۱ اکتبر (کمتر از ۶۰ روز دیگر) با یا بدون دستیابی به یک توافق با اتحادیه اروپا عملی کند. در مقابل او نمایندگان اپوزیسیون و مخالفان او در حزب محافظه‌کار که به «شورشیان» معروف شده‌اند- خواستار تعویق ۳ ماهه جدایی انگلیس از بروکسل برای دستیابی به یک توافق هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار