مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: پرونده هگمتانه و غارعلیصدر این۲ اثر مهم برای ثبت جهانی آماده شده و این موضوع در اولویت میراث فرهنگی است. ‌

هگمتانه وغار عیصدر اولویت نخست ثبت جهانیعلی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفتگو باخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، با اشاره به اینکه آثار دیگری نیزدر همدان نامزد ثبت جهانی هستند، گفت: ۲ اثر مهم که پرونده آن‌ها برای ثبت جهانی آماده شده است هگمتانه و غار علیصدر هستند، اما پرونده نوشیجان، ارزانفود و کاروانسرا‌های تاج‌آباد و فرسفج هم در زنجیره کاروانسرا‌های دیگر آماده شده است.

او ادامه داد: به دنبال آین هستیم در صورت ثبت ملی شدن قنات روستای قاسم‌آباد پرونده این قنات در زنجیره قنات‌های دیگر را نیز برای ثبت جهانی آماده کنیم، اما هگمتانه و غار علیصدر از همه مهم‌ترند.

مالمیردر خصوص تپه نوشیجان ادامه داد: در حال پیگیری این هستیم معابد دوران ماد را که در جوار نوشیجان و تپه حاجی‌خان است مورد کاوش قرار دهیم تا ثبت جهانی آن در قالب یک زنجیره پیگیری شود.

مدیر میراث فرهنگی افزود: دانشگاه بوعلی سینا در این زمینه اقدامات مناسبی انجام داده است و با یکی از مجموعه‌های دانشگاهی کشور ایتالیا که در حوزه ماد مطالعه کرده بودند، وارد مذاکره شده است. ما هم جلسه‌ای با آن‌ها داشتیم تا شاید بتوانیم با انجام کاوش‌های بیشتر شرایط را برای ثبت جهانی زنجیره‌ای این تپه فراهم آوریم.
انتهای پیام/ج

هگمتانه وغار علیصدر در اولویت نخست ثبت جهانی همدان قراردارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.