عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بیش از ۱۰ سال است که درختان گردو در بافت و رابر متاثر از خسارات کرم خراط هستند و باید کمیته ویژه برای پاکسازی این آفت تشکیل شود.

سایه سنگین ده ساله کرم خراط بر گردوی شهرستان رابربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی بختیاری نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه با بیان اینکه محصول گردوی این شهرستان‌ها بیش از ده سال دچار خسارت شدید شده است گفت: این شهرستان‌ها نسبت به وسعت، بیشترین سطح زیر کشت درختان گردو را در کشور دارند و اقتصاد مردم این شهرستان‌ها به صورت مستقیم به کشت این محصول وابسته است.

بختیاری افزود: سازمان تعاون روستایی که مسئولیت اصلی در صادرات محصولات گردو را به عهده دارد، باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای ازبین بردن آفت کرم خراط انجام دهد.

او با اشاره به خسارات‌های وارد شده به محصول گردوی شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه طی سال‌های گذشته گفت: مرکز تحقیقات گردو می‌تواند راهکاری اساسی برای توسعه محصول گردوی شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه باشد که راه‌اندازی این مرکز مطالبه تمامی مردم است وعلاوه بر اشتغالزایی، موجب بهره وری تولیدات کشاورزی این منطقه از استان کرمان می‌شود.

ایمان کریم قاسمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رابر هم در ادامه این گفتگو افزود: در این شهرستان ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار باغ گردو وجود دارد که از این میزان، ۱۲۰۰ هکتار غیر بارور و ۳ هزار هکتار بارور است.

کریم قاسمی افزود:نمونه گردوی موجود ازارقام اصلی و بومی شهرستان رابر است و سالیانه ۴۶۰۰ تن محصول تولید می‌شود.

او بیان داشت:بیش از ۱۰ هزار نفر اکنون در این شهرستان مشغول کشاورزی در زمینه محصول گردو هستند.

کریم قاسمی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از باغات شهرستان به آفت کرم خراط آلوده است که هر ساله حداقل حدود ۲ هزار تن کاهش محصول داشته ایم.

مدیرجهاد کشاورزی رابر افزود: بیشترین آلودگی در بخش مرکزی بوده است که آسییب‌ها برروی کیفیت وکمیت محصول اثر سوء داشته است.

او بیا بیان اینکه خسارات در باغات بیش از ۶۰ درصد است گفت:در بحث مبارزه با آفت کرم خراط با توجه به حجم و میزان آلودگی به ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

او افزود: درراستای مبارزه با کرم خراط در باغات شهرستان علاوه بر همکاری کشاورزان نیازمند حداقل هزار نفر برای پاکسازی هستیم که درهرفاز ۱۵۰ نفر ودرهرهکتار ۲۰ نفر نیازمندیم.

کریم قاسمی افزود: با توجه به اختصاص ندادن اعتبار لازم درموعد مقرروآغاز مبارزه برعلیه این آفت در فصل زمستان احتمال می‌رود این میزان آوددگی افزایش یابد.

او تصریح کرد: هرچند زمان یک دهه را برای حمایت از کشاورزان، جلوگیری از آفت‌ها و علت‌های تحلیل گردوی شهرستان هدر دادیم، اما با پیوند زنی، نهال کاری، پرداخت تسهیلات کم بهره برای توسعه کشاورزی و بیمه این محصول و تامین اعتبار به موقع برای مبارزه در فصل زمستان می‌توان شغل عمده، منبع درآمدی کشاورزان و یکی از محصولات تولیدی گسترده را از خطر نابودی حفظ کرد و کشاورزان بسیاری را ازپیامد‌های آینده بیکاری در این منطقه رهایی بخشید.

۶ درصد از ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار باغ گردودر شهرستان رابر به آفت کرم خراط مبتلا شده اند که برای مبارزه با این سطح به ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

انتهای پیام/س

ضرورت تشکیل کمیته ویژه برای پاکسازی آفت کرم خراط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار