مدیر جدید پایگاه تاریخی محور ساسانی کرمانشاه گفت: شاید برای تسریع در روند ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه پرونده آن را به پرونده ثبت جهانی شده محور ساسانی شیراز ملحق کنیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،امین قهرمانی مدیر جدید پایگاه تاریخی محور ساسانی کرمانشاه از در نظر گرفتن تدابیری جدید برای ثبت سریع‌تر محور ساسانی کرمانشاه خبرداد و گفت : براساس قوانین یونسکو امکان ثبت جهانی دو اثر با یک نام وجود ندارد، درحالی که در ایران دو محور ساسانی یکی در شیراز و دیگری در کرمانشاه داریم.

او گفت: از آنجایی که سال گذشته محورساسانی شیراز ثبت جهانی شده، بنابراین نمی‌توانیم محور ساسانی کرمانشاه را با این نام ثبت جهانی کنیم.

مدیر جدید پایگاه محور ساسانی کرمانشاه با بیان اینکه چندسالی است اقداماتی برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه شروع شده، افزود: با این شرایط دیگر نمی‌توانیم محور ساسانی کرمانشاه را ثبت جهانی کنیم، در این راستا یکی از تدابیری که در نظر داریم این است که پرونده این محور را تکمیل و آن را به پرونده محور ساسانی شیراز ملحق کنیم.

او بابیان اینکه این الحاق به تسریع در روند ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه کمک خواهد کرد و راه میانبُری برای این هدف است، گفت: مطالعات پرونده ثبت جهانی این محور در سال‌های قبل انجام شده، اما باید نیازمند‌های لازم دیگر همچون کاوش، مرمت و... را برای تکمیل پرونده احصاء کرده و آن‌ها را در دستورکار قرار دهیم.

قهرمانی در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه ۱۸ اثر تاریخی شاخص استان در محور ساسانی قرار دارد، افزود: این محور از تاق بستان کرمانشاه شروع شده و تا عمارت خسرو در قصرشیرین ادامه پیدا می‌کند که با توجه به عدم وجود موانع در اطراف این آثار، امکان ثبت جهانی آن سریع‌تر خواهد بود .

انتهای پیام/د

امکان ثبت جهانی دو اثر با یک نام وجود ندارد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.