شادنوش با اشاره به روند رو به رشد پیوند عضو در کشور گفت: قوه قضائیه درباره اهدای عضو اعدامی‌ها پیشنهاد داده بود اما آن را رد کردیم.

ابلاغ آیین نامه اهدای زنده به زنده به دانشگاه‌های علوم پزشکی/ رد پیشنهاد قوه قضائیه در مورد اهدای عضوبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت در نشست خبری معاون درمان وزارت بهداشت درمان هفته دولت اظهار کرد: در حوزه پیوند ۵٠ درصد مسئله فرهنگسازی  مهم است و با پیوند عضو در سخت‌ترین و شکننده‌ترین شرایط برای خانواده‌ها این امکان فراهم خواهد شد تا این لحظه را به خاطره‌ای ماندگار و حیات بخش تبدیل کنیم.

او با اشاره به اینکه همه پیوند‌های دنیا در ایران انجام می‌شود، ادامه داد: خوشبختانه با توجه به رشد اهدای عضو ۵٣ هزار پیوند کلیه داشتیم و علوم پزشکی شیراز ۵ هزارمین پیوند کبد را جشن گرفت که با ٧٠٠ پیوند کبد در جهان، بالاترین تعداد پیوند کبد را در دنیا دارد؛ مرکز بعدی در دنیا در ایالات متحده آمریکا با ۴٠٠ پیوند کبد است و در پیوند قلب از ١٣٠٠ پیوند گذشتیم.

شادنوش بیان کرد: پیوند بافت و نسج در کشور رشد خوبی داشته است و با هر مرگ مغزی امکان پیوند٨ عضو و ۵٣ نسج وجود دارد و باید توجه داشت که پیوند مغز استخوان یکی از بهترین راهکار‌ها در درمان بیماری‌های پیچیده است.

او در پاسخ به سوالی درباره موضوع اهدای عضو از محکومان به اعدام گفت: پیشنهاد قوه قضائیه در مورد اهدای عضو از اعدامی‌ها هم از دستور کار خارج شده است.


بیشتر بخوانید: افتتاح مرکز پیوند عضو اردبیل و بندرعباس در آینده‌ای نزدیک


اعلام زمان روز اهدای سلول‌های بنیادی

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت بیان کرد: ٧ مهرماه را به عنوان روز اهدای سلول‌های بنیادی را جشن خواهیم گرفت و با نمونه بزاق امکان پیوستن به بانک سلول‌های بنیادی برای نجات جان همنوعان وجود دارد تا افراد بتوانند به نجات بیماران صعب العلاج مانند بیماران سرطانی کمک کنند.

شادنوش با اشاره به راهکاری برای جلوگیری از رانت برای تخصیص عضو به بیماران نیازمند به اهدای عضو و پاسخ به شائبه‌ها در این حوزه گفت: آیین نامه اهدای زنده به زنده به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد تا در این نوع اهدا از سوء استفاده‌ها جلوگیری کنیم.

شادنوش درباره تجویز دارو‌های تک نسخه‌ای و خارج از لیست دارویی کشور بیان کرد: به طور کلی تجویز این دارو ممنوع است، اما موارد استثنایی در قانون آمده است و این موارد استثنا در کمیته‌ای باید مطرح شوند تا اگر اثربخشی محرز شد، دارو تجویز شود.

شاخص پیوند در کشور ١١/۵ است

وی با بیان اینکه شاخص پیوند در کشور ١١/۵ است، گفت: این عدد با مطلوب ما یعنی ٣٠ و ایده آل یعنی ۴٠ فاصله زیادی دارد البته در ۴ ماهه ابتدایی سال ٩٨ شاهد رشد ٣٨ درصدی اهدای عضو نسبت به ۴ ماهه ٩٧ بودیم و در سال ٩۶ و ٩٧ حدود ٩٣٠ اهدای عضو از مرگ مغزی داشتیم، باید توجه داشت که سالیانه ١۶ هزار تصادف جاده‌ای داریم که ٨ هزار نفر مرگ مغزی می‌شوند و ٢۵٠٠ تا ۴ هزار نفر امکان اهدای عضو دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار