شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد دو مقام رسمی کاخ سفید اعلام کردند تماس‌ تلفنی چینی‌ها با مقامات تجاری آمریکا آنگونه که ترامپ توصیف کرده، نبوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه سی ان ان، دو مشاور کاخ سفید گفته اند این ادعا که مقامات چینی همتایان آمریکایی خود را برای از سرگیری مذاکرات تجاری دعوت کرده‌اند، آن گونه که دونالد ترامپ توصیف می‌کند، نبوده است.

دونالد ترامپ دوشنبه گذشته در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست گروه هفت از تماس مقامات چینی با مشاوران تجاری آمریکایی در کاخ سفید خبر داد و گفت: چینی‌ها با ما تماس گرفته اند و از ما خواسته اند پای میز مذاکره بازگردیم. آن‌ها به شدت صدمه دیده اند، اما می‌دانند که این [مذاکره با آمریکا] کار درستی است و من هم برای این اقدام احترام زیادی قائلم.

این در حالی است که به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا داستان جعلی خود را در مورد تماس تلفنی مقامات چینی با اعضای دولت آمریکا مطرح کرده است تا از این طریق اقتصاد این کشور را در حال رشد نشان دهد و شرایط را برای برتری خود در انتخابات ۲۰۲۰ فراهم کند. شبکه سی ان ان گزارش داد دو مقام رسمی دولت آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود، گفته اند رئیس جمهور آمریکا قصد داشته از این طریق خوشبینی در زمینه رونق بازار‌های داخلی را افزایش دهد.

به رغم ادعا‌های ترامپ و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا مبنی بر ارتباط مقامات تجاری چین با آمریکایی های، تماس‌های تلفنی آن‌ها آنگونه که ترامپ توصیف کرده، نبوده است. کاخ سفید هنوز درباره این موضوع واکنشی نشان نداده است.

پیش از این، سخنگوی وزارت خارجه چین در مورد صحت اظهارات ترامپ ابراز تردید کرده و گفته بود درباره تماس‌هایی که ترامپ می‌گوید اطلاعی ندارد.

داستان جعلی ترامپ درباره تماس تلفنی مقامات تجاری چین پس از آن مطرح شد که لیو هی، معاون نخست وزیر چین گفته بود پکن خواستار یک قطعنامه سالم در خصوص این جنگ تجاری است.

هفته گذشته، چین اعلام کرد که تعرفه‌های ۵ تا ۱۰ درصد بر کالا‌های آمریکایی به ارزش ۷۵ میلیارد دلار اعمال می‌کند که برخی از آن‌ها در تاریخ اول سپتامبر و برخی دیگر در ۱۵ دسامبر اجرایی می‌شوند. همچنین تعرفه ۲۵ درصدی برای خودرو‌های آمریکایی تعیین شده است.

ترامپ نیز در اقدامی تلافی جویانه، بامداد شنبه پیش در پیامی توییتری اعلام کرد از اول ماه اکتبر (۹ مهر) ۲۵۰ میلیارد دلار از محصولات چینی که اکنون با تعرفه ۲۵ درصدی وارد آمریکا می‌شوند، شامل تعرفه ۳۰ درصدی خواهند شد. او همچنین اعلام کرد تعرفه مورد نظر بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از محصولات تولید چین از ابتدای ماه سپتامبر به جای ۱۰ درصد، ۱۵ درصد اعمال خواهد شد. ترامپ سپس به شرکت‌های آمریکایی دستور داد تا فعالیتشان در چین را متوقف و با انتخاب جایگزین، سرمایه گذاری‌های خود را به داخل آمریکا منتقل کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار