۱۰۰ گرم زرشک و اینهمه کالری

هر ۱۰۰ گرم زرشک حاوی مواد مغذی از جمله؛ کالری، پروتئین، کربوهیدرات، قند، چربی، فیبر، سدیم و ویتامین ث، است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، گفت: هر ۱۰۰ گرم زرشک حاوی مواد مغذی از جمله؛ کالری، پروتئین، کربوهیدرات، قند، چربی، فیبر، سدیم و ویتامین ث، است.

۱۰۰ گرم زرشک و اینهمه کالری///////صادقی

سکینه کهنسال واجارگاه اظهار کرد: زرشک درختچه‌ای است دارای ساقه خاردار که ارتفاع آن تا ۴ متر نیز می‌رسد.

وی افزود: چوب این درخت قهوه‌ای، قرمز و یا زرد رنگ است، برگ‌های آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و گل‌های آن خوشه‌ای و زرد رنگ است. شاخه‌های زرشک تیغ زیادی دارد. میوه زرشک قرمز رنگ، گوشتی، بیضوی شکل و دارای طعمی ترش است. زرشک گونه‌های مختلف دارد که مهم‌تر از همه آن‌ها دو نوع است که یکی به نام زرشک بی‌هسته و دیگری زرشک با هسته است.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه میوه زرشک دارای حدود ۴ درصد مواد قندی، ۶۵ درصد اسید مالیک و اسید تارتاریک و مقداری صمغ است، اظهارکرد: هر ۱۰۰ گرم زرشک حاوی مواد مغذی از جمله؛ کالری، پروتئین، کربوهیدرات، قند، چربی، فیبر، سدیم و ویتامین ث، است.

کهنسال واجارگاه تصریح کرد: قسمت مورد استفاده زرشک شامل ریشه، پوست ریشه و ساقه، برگ، گل و میوه است.

وی ادامه داد: عفونت گلو، مجاری ادراری، مجاری معده و روده‌ای، ریه‌ها، عفونت‌های مخمری و اسهال از جمله خواص درمانی زرشک در انواع عفونت‌ها است.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: متخصصین معتقدند پوست، ریشه و ساقه زرشک در درمان ناراحتی‌های کلیوی و سنگ‌های ادراری و برای تحریک فعالیت‌های معده و کبد استفاده می‌شود.

برگ زرشک دارای مقدر زیادی ویتامین c است

وی با اشاره به اینکه برگ زرشک دارای مقدر زیادی ویتامین C است، افزود: بنابراین در درمان بیماری اسکوربوت مفید است و جویدن برگ زرشک، باعث محکم شدن لثه و دندان می‌شود.

کهنسال واجارگاه با بیان اینکه از پوست گیاه زرشک برای مشکلات جریان خون استفاده می‌شود و حتی اثر سمی روی انگل سالک دارد و در درمان یرقان، مالاریا، درمان کیسه صفرا به کار می‌رود، افزود: این گیاه منقبض کننده طحال بوده و اثر ضد تهوع دارد.

وی درخصوص خواص داروئی میوه زرشک، اظهارکرد: زرشک قابض است و تقویت کننده قلب و کبد وبرطرف کننده بیماری‌های کبد است.

کهنسال واجارگاه گفت: قند موجود در زرشک برای دیابتی‌ها مضر است، اما تحقیقات نشان می‌دهد زرشک حاوی ماده بربرین است که قند خون را کنترل کرده و از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری می‌کند.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به خواص ریشه و پوست ساقه زرشک، افزود: صفرابر و مسهل است، کبد را پاک و تقویت می‌کند، اعمال دستگاه گوارش را منظم می‌کند و درمان سوء هاضمه است، همچنین برای رفع یبوست مفید بوده و نقرس و رماتیسم را برطرف می‌کند و فشار خون را پائین می‌آورد.

منبع : ایسنا

انتهای پیام/

 

برچسب ها: زرشک ، کالری ، خواص زرشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار