فرهنگ سازی که از مجالس مذهبی شروع شود مخاطبان زیادی را جذب می‌کند و به مرور از تولید زباله‌های آسیب رسان به محیط زیست هم می‌کاهد. به همین منظور چند پیشنهاد را در این مطلب ارائه می‌دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  با شروع ماه محرم برگزارکنندگان مجالس عزاداری به فکر خدمت رسانی بیشتر به مردم هستند. این مجالس چه درهیئت‌های مذهبی برگزار شود و چه در منازل با استقبال زیاد مردم همراه است و کار پذیرایی را سخت‌تر می‌کند و برگزار کنندگان ترجیح می‌دهند چه برای نوشیدنی‌ها و چه غذا از ظرف‌های یک بار مصرف استفاده کنند، اما امسال پیشنهاد می‌کنیم نگاه متفاوتی به این قضیه داشته باشید و در نوع استفاده از این ظرف‌ها تجدید نظر کنید.

قطعا  فرهنگ سازی که از مجالس مذهبی شروع شود مخاطبان زیادی را جذب می‌کند و به مرور از تولید زباله‌های آسیب رسان به محیط زیست هم می‌کاهد. به همین منظور چند پیشنهاد را در ادامه ارائه می‌دهیم:

چند یادآوری برای نذری‌های ماه محرم و مجالس عزاداری

در بسیاری از اماکن که مراجعه کنندگان کفش خود را در می‌آورند، آن‌ها را داخل یک پلاستیک می‌گذارند. بعد هم این پلاستیک‌ها روی هم انباشته و به سطل زباله سرازیر می‌شود، در حالی که می‌توان از کیسه‌های برزنتی قابل شست و شو استفاده کرد و داخل آن را با دوخت یا چسب خیاطی از هم جد اکردتا دو لنگه کفش در تماس با یکدیگر کثیف نشود.

* از چند سطل برای تفکیک زباله استفاده کنید تا خشک و‌تر با هم قاطی نشود و تفکیک زباله را از همان شب اول مدیریت کنید تا به صورت یک رفتار پذیرفته شود.
* برای پذیرایی چای هم از استکان‌های چینی همراه با کشمش و خرما استفاده کنید. اگر هم دمنوش‌های گیاهی مانند استوقودوس و بابونه را هر چند شب یک بار به جای چای سیاه استفاده کنید بهتر است.
* به نظر شما اشکالی دارد که هر فرد لیوانی مخصوص به خود همراه داشته باشد؟ یا قاشق و چنگال که نه سنگین است نه جای زیادی می‌گیرد؟
* استفاده از ظرف یک بار مصرف را به حداقل برسانید پذیرایی ناهار یا شام و صبحانه را در ظرف‌های معمولی حتی اگر یک دست هم نباشد بر این ظرف‌ها ترجیح دهید.
* حتی می‌توانید از سینی‌های بزرگ کمک بگیرید تا افراد عزادار دور هم بنشینند و از یک ظرف غذا میل کنند. آدابی که بسیاری از ما از یادمان رفته است وچه بسا باعث همدلی ومهربانی و گذشت بیشتر
می‌شود. اگر قرار است غذا را بیرون بدهیم می‌توان از عزاداران درخواست کرد که ظرف را برگردانند.
* به جای سفره‌های یک بار مصرف از سفره‌های پارچه‌ای استفاده کنید که شست وشوی آسانی هم دارد.
* اگر قرار است غذایی تهیه شود بهتر است میزان کمتر، اما کیفیت بهتر حرف اول را بزند.
* شرکت کنندگان در مراسم عزاداری هم باید نکاتی را رعایت کنند تا خدمه بتوانند کارشان را به بهترین نحو انجام دهند. ازدحام نکردن جلوی در خروجی و آراسته واردشدن به مراسم عزای سالار شهیدان از جمله این موارد است.
* اگر نذری را دوست ندارید یا تمایل به مصرف آن ندارید، از دریافت آن خودداری کنید.

منبع : خراسان

انتهای پیام/

 

برچسب ها: محرم ، ظزف یک بارمصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار