مرکز هیئت حسینی نخل کاشان با سابقه آیینی بیش از ۴۰۰ ساله محل علاوه بر عزدارای و سوگواری با نذر وقت و تخصص محل گره گشایی و دستگیری از نیازمندان در دارالمومنین کاشان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،مهدی هوشمندی نژاد، سخنگوی هیات حسینی نخل کاشان در نشست خبری با خبرنگاران در حسینیه این هیئت در محله سدره و سرفره کاشان گفت: مدیریت این هیئت با حضور ۱۷۵ خادم افتخاری زن و مرد آن بگونه‌ای است که عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) را نه عزاداری و سیاهپوشان صرف بلکه به زیباترین شکل ممکن و همراه با گره گشایی از مردم، جذب جوانان و خیرین، دستگیری از مستمندان در قالب انجام فعالیت‌های خیرخواهانه اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، سلامت و خیریه برگزارکند.

او با تاکید بر اینکه دستور العمل این هیئت نگریستن علاوه بر گریستن و ایجاد بصیرت و معرفت همراه با شور و شعور حسینی است افزود: فعالیت این هیات منحصر به دهه اول محرم یا کل محرم و صفر و مناسبت‌های مذهبی نیست بلکه فعالیت‌های خیریه و خیرخواهانه در تمام طول سوال با ارائه خدمات مطلوب و رضایت بخش به اقشار هدف آن در قالب نذر وقت یا تخصص توسط افراد مختلف با حرف و مشاغل گوناگون انجام می‌شود.

به گفته او، نذر وقت یا تخصص یکی از برنامه‌های موسسه خیریه مهرآوران هیات حسینی نخل کاشان است که هر فردی با هر شغل، تخصص و توانمندی اعم از پزشک، معلم، مهندس، پرستار، بنا، جوشکار و ... می‌تواند ظرفیت شغلی و توانمندی خود را به تعداد ساعات یا روز‌هایی که تمایل دارد به عنوان یک نیروی حرفه‌ای و متخصص برای هیات نذر و تعهدکند و برای اقشاری که از طریق هیئت مشخص شده اند انجام دهد.

 

ویزیت رایگان یکهزار بیمار با نذر وقت پزشکان کاشانی در هیئت


این خادم هیات حسینی نخل کاشان که از حافظان و قاریان قرآن نیز است تصریح کرد: محرم سال گذشته فقط از طریق نذر وقت پزشکان در این هیات بیش از یکهزار نفر توسط پزشکان عمومی و متخصص بصورت رایگان ویزیت شدند و حتی در بعضی موارد آزمایشات و تحویل دارو نیز به آن‌ها با هماهنگی مراجع مربوطه به صورت رایگان انجام شد.

هوشمندی، انجام کار گروهی و رقابت شدید بر سر انجام کار‌های هیات توسط بانیان خیر و جوانان حتی از دیگر محلات و هیئات مذهبی کاشان را برای فعالیت در این هیئت تاکیدکرد و گفت: نظم، نظافت، تقسیم کار، اتحاد و همدلی وسیع در بین تمام اعضای این هیات بویژه خدام افتخاری مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی و عامل موفقیت هیات حسینی نخل کاشان با خروجی بسیار سازنده و تاثیرگذار بر نسل کودک، نوجوان و جوان است.

او، در خصوص تاریخچه این هیئت مذهبی با کارکرد‌های گسترده فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، سلامت و خیریه آن نیز یادآورشد: صندوق قرض الحسنه، موسسه خیریه مهرآوران و باشگاه ورزشی هئیت سه بخش فعال و خروجی موثر و تاثیرگذار این هیئت است که در تمام طول سال علاوه بر ساکنین این محله بویژه نیازمندان آن بلکه مستمندان تمام شهر را پوشش می‌دهد.

به گفته او، سابقه آیین نخل برداری این هیئت به دوران صفویه می‌رسد که در خاندانی خاص با فامیلی‌های سادات نخلی، نخلی، نخل گردان، بابای نخل و نخل بند از قدیم الایام تاکنون موروثی و رایج بصورت مستمر اجرا می‌شود.

سخنگوی هیات حسینی نخل کاشان، با تاکید بر اینکه نخل نمادی تابوت واره و سمبل تشییع پیکر امام حسین (ع) در بین مردم و اعتقاد عامه است گفت: نخل بواسطه اینکه چوب آن از نخل و نماد استقامت، قدرت و جاودانگی است تقدس عجیبی بین مردم در توسل و گره گشایی از مشکلات آن‌ها دارد.

هوشمندی، با اشاره به اینکه آیین نخل گردانی هر سال چهار دفعه در شب عاشورا، عصر عاشورا، شام ششمین روز شهادت امام حسین (ع) و در روز شهادن حضرت فاطمه زهرا (س) اجرا می‌شود گفت: آیین نخل گردانی هیات حسینی نخل کاشان در شب عاشورا با مشایعت جمعیت ۱۰ هزار نفری از علاقه‌مندان به اهل بیت و عاشقان سیدالشهدا و حرکت نخل توسط خاندان خاص و افراد مشخص شده از محل حسینیه و عبور از محلات بافت تاریخی شهر تا مرکز هیئت مسلم بن عقیل (ع) محله میان درب هو کاشان برگزار می‌شود.

 

ذبح ۲۰۰ راس قربانی در مسیر حرکت نخل


او، حرکت نخل بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا و قرائت زیارت عاشورا از محل حسینیه و قربانی بیش از ۲۰۰ راس گوسفند و دام جلوی آن در طول مسیر را تاکیدکرد و گفت: البته ذبح تمام قربانی‌ها چند سالی است بدلیل رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از جاری شدن خون در معابر و مسیر حرکت به صورت کاملا بهداشتی در محلی مناسب که به عنوان کشتارگاه ایجاد شده است انجام می‌شود و تمامی گوشت آن برای اطعام و پذیرایی عزاداران استفاده و مازاد آن نیز بین نیامندان و محرومین و آسایشگاه‌های خیریه توزیع و اهدا می‌شود.

به گفته او، مسیر حرکت نخل از مرکز هیئت ابتدا به طرف هیات احمدی محله سلطان امیراحمد در خیابان علوی، هیات حیدری تکیه چهل تن واقع در خیابان ملامحسن فیض کاشانی، گذر‌های تاریخی حاجی وشیخ تا میدان، ولی سلطان و هیات علی اکبری و در نهایت به طرف مرکز هیئت مسلم بن عقیل (ع) محله میان درب هو کاشان است و در پایان نیز تمامی مشایعت کنندگان در مرکز هیئت حسینی نخل کاشان بر سفره برکت امام حسین (ع) با غذای سنتی ویژه محرم در این شهرستان با عنوان گوشت لوبیا پذیرایی و اطعام می‌شوند.

هوشمندی در پایان با تاکید بر اینکه این هیات هیچ وقت بدنبال جذب جمعیت با لا و دعوت از خطبا و مداحان که بحث مالی و ریالی بالایی را دارند نداشته و ندارد اظهارداشت: مراسم عزاداری و سوگواری محرم حسینی نیز در مرکز این هیئت با حضور سخنرانان برجسته کشور و مداحان وذاکران اهل البیت (ع) هر شب بعد از نماز مغرب و عشا از ۱۱ تا ۱۹ شهریور برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است: ساختمان حسینیه هیئت حسینی نخل کاشان نیز از لحاظ معماری کاملا سنتی با معماری اصیل ایرانی اسلامی و ویژه این منطقه به شکل نخل ساخته شده است که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.