رئیس دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد گفت: یک چهارم مساحت جنگل‌های زاگرس دچار خشکیدگی و زوال شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عطاالله ابراهیمی رئیس دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد امروز چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸ در دومین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس گفت: یک چهارم مساحت جنگل‌های زاگرس به دلیل خشکسالی‌های اخیر، گرد و خاک و بهره برداری بی رویه دچار خشکیدگی و زوال شده است.

او افزود: ۷۰ درصد گونه جنگلی زاگرس را بلوط تشکیل می‌دهد که بخش عمده آن به دلیل برداشت بی رویه شاخه زاد هستند.


بیشتر بخوانید:تولید ۲.۵ تن اکسیژن در هر هکتار از جنگل‌های زاگرس


ابراهیمی اضافه کرد: بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در حوزه زاگرس زندگی می‌کنند که حیات و اقتصاد این قشر به منابع طبیعی زاگرس وابسته است.

او ادامه داد: وابستگی منابع طبیعی در حوزه زاگرس، خشکسالی‌های اخیر و گرد و غبار، بیماری گونه‌های جنگلی از مهمترین عوامل تخریب عرصه‌های جنگلی حوزه زاگرس می‌باشد.

ابراهیمی گفت: از ۵۰ میلیون هکتار وسعت زاگرس بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون هکتار آن مرتع است که به دلیل بهره برداری غیر اصولی دچار تخریب شده اند.

او با اشاره به اینکه ۴۰ درصد آب شیرین کشور در حوزه زاگرس تولید می‌شود افزود: بخش فلات مرکزی کشور و جلگه خوزستان که از زرخیزترین نقاط کشور می‌باشد به زاگرس متصل است.

ابراهیمی با تأکید بر حفظ منابع آب و محیط زیست در حوزه زاگرس اضافه کرد: در استان چهارمحال و بختیاری بیش از یکهزار و ۴۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده است که به دلیل عوامل مختلف برخی از این گونه‌ها در معرض خطر انقراض هستند.

او ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری سالانه بیش از ۲۰ هزار تن ماهی سردآبی تولید می‌شود که این موضوع نیاز به همکاری و همراهی منابع طبیعی و آبخیزداری و حوزه تولید شیلات دارد که این میزان تولید به ضرر عرصه‌های طبیعی و محیط زیست استان نباشد.

دومین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس صبح امروز چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸ در دانشگاه شهرکرد آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.

انتهای پیام/ف

برگزاری همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار