چه زود پنجم شهریور زادروز جهان پهلوان تختی و روز ملی کشتی در تقویم رسمی کشور به فراموشی سپرده شد.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درحالی که روز پنجم شهریور ماه «مصادف با زادروز جهان پهلوان تختی» در تقویم رسمی کشور به عنوان "روز ملی کشتی" نامگذاری شد و سال‌های گذشته بمناسبت این روز شاهد برنامه های فرهنگی، اجتماعی، هنری، تقدیر از پیشکسوتان و... توسط جامعه کشتی بودیم و این انتظار وجود داشت هر سال این روز بیشتر مورد توجه گوش شکسته‌ها قرار گیرد، اما گویا امسال این روز به فراموشی سپرده شده و دیگر خبری از مراسم‌های خاص و ماندگارِ مربوط به روز ملی کشتی نیست.

چه زود روز ملی کشتی فراموش شد!


بیشتر بخوانید:قهرمانان نامدار کشتی به شهردار تهران نامه نوشتند


بنابراین گزارش سال گذشته، فدراسیون کشتی از هیأت‌های کشتی سراسر کشور در خواست کرد، به لحاظ جایگاه اجتماعی و تاریخی کشتی کشور، در اقدامی صادقانه و مردمی، با جمعی از پیشکسوتان و قهرمانان مطرح آن استان، در مراکز و یا اماکنی که امکان ارتباط مستقیم با اقشار محروم جامعه وجود دارد، حضور یابند و یا در روز پنجم شهریور جمعی از پیشکسوتان و قهرمانان تیم‌های ملی به میان اقشار آسیب پذیر جامعه رفتند، اما امسال آنطور که باید و انتظار می رفت اتفاق چشمگیری که قابل وصف باشد رخ نداد.

گفتنی است فدراسیون کشتی پس از تلاش چندین ساله با همکاری تمامی مراجع ذیصلاح توانست روز پنجم شهریورماه زادروز جهان پهلوان غلامرضا تختی به عنوان روز ملی کشتی در تقویم رسمی کشور به ثبت برساند.

بدون شک جهان پهلوان غلامرضا تختی یکی از چهره‌های برجسته ورزشی ایران است که آشنایی با روحیات و اخلاق این پهلوان بی بدیل فرصت بسیار خوبی است تا ورزشکاران با الگوبرداری از سیره این مرد بزرگ، درس اخلاق و مردانگی را یاد بگیرند.

چه زود روز ملی کشتی فراموش شد!

تختی در پنجم شهریور ماه ۱۳۰۹ شمسی در محله خانی‌آباد تهران متولد شد. وی پس از دوران کودکی در سال ۱۳۲۷ به خدمت مقدس سربازی رفت. در سال ۱۳۲۹ کشتی را در باشگاه پولاد آغاز کرد. اولین باری که در یک مسابقه داخلی شرکت کرد چهارم شد. خود او می‌گفت: فکر اینکه روزی قهرمان کشور یا احتمالاً قهرمان جهان شوم، خجالتم می‌داد.

در سال ۱۳۳۲ در شرکت راه‌آهن استخدام شد. در سال ۱۳۴۱ حرکت به یادماندنی مرحوم جهان پهلوان تختی در کمک‌رسانی به زلزله بوئین‌زهرا جاودانه گردید. در آبان ماه سال ۱۳۴۵ ازدواج کرد، در شهریور ماه سال ۱۳۴۶ تنها فرزند پسرش بابک چشم به جهان گشود و در هفدهم دی ماه ۱۳۴۶ به دیار ابدی شتافت. وی در دوران قهرمانی صاحب یک مدال طلا و دو نقره المپیک، دو طلا و دو نقره جهان شد اما همواره منش و اخلاق پهلوانی او زبانزد همگان بوده است.


بیشتر بخوانید:وضعیت کُشتی خوب نیست/ برای موفقیت نیاز به حمایت داریم


انتهای پیام/

زادروز جهان پهلوان تختی به فراموشی سپرده شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار