مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : ۶ روستای منطقه اورامانات تا ۱۲ روز آینده ثبت ملی می‌شود.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : تا قبل از مدیریت بنده هیچ روستایی که بافت معماری آن ثبت ملی شده باشد را نداشتیم.

او گفت : حدود یک ماه پیش پرونده ۱۲ روستا را برای ثبت ملی تنظیم کردیم که تاکنون ۶ روستای آن در منطقه اورامانات ثبت شد و ۶ روستای دیگر نیز ظرف حدود ۱۲ روز دیگر ثبت خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: این اقدام اولین بار بود که در استان کرمانشاه اتفاق می‌افتاد و روستایی ثبت ملی می‌شد.

این مسئول افزود: در منطقه اورامانات به دلیل ثبت ملی ۱۲ روستا در این منطقه پایگاه اورامانات تشکیل شده است.

او افزود: این پایگاه‌ها هر روز ساخت و ساز‌ها را در این مناطق رصد می‌کند که هر نوع ساخت و سازی در این منطقه متناسب با معیار‌ها باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه ایجاد بنا‌ها با معیار‌های بومی و محلی خلاف رعایت موضوع مقاوم سازی نیست، گفت: در روستا‌های اورامانات باید نما و کارکرد بیرونی آن باید با بافت بومی و محلی هم خوانی داشته باشد.

این مسئول گفت: منظور ما استفاده از مصالح غیراستاندارد و غیرمقاوم نیست، مردم می‌توانند در عین ساخت یک بنای مقاوم با مصالح استاندارد نمای بیرونی را به گونه‌ای طراحی کنند که آن معماری اصلی روستا را به هم نزند و پایگاه اورامانات باید از این پس این موضوع را رصد کند.

قادری افزود: هم اکنون ساخت و ساز‌هایی در روستاهایی، چون هجیج و داریان در حال انجام است که هنوز به اتمام نرسیده و منظور ما سازه آن نیست، بلکه باید در پایان نمای آن را به شکل بومی و محلی درآورد.

او گفت: ممکن است در ۱۲ روستای مد نظر برای ثبت ملی بنا‌هایی ایجاد شده باشد که هم خوانی با معماری اصلی و بومی روستا نداشته باشد، ما باید در راستای ثبت جهانی اورامانات با اعتبارات دولتی و کمک مردم بتوانیم آن نما‌ها را اصلاح کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: پس از آنکه پرونده به یونسکو ارسال شود ارزیاب‌های یونسکو ظرف یک و یا دو سال به ما این تذکرات را می‌دهند که بنا‌هایی که از این نظر مناسب نیستند را اصلاح کنیم.

این مسئول افزود: در این صورت ما باید استانی این موضوع را حل کنیم و در میراث فرهنگی، بنیاد مسکن پای کار بیاییم و استاندار و دولت اعتباری اختصاص دهند که نما‌های مذکور را تخریب کرده و نمای جدید برای آن بگذاریم، چرا که نمی‌توان خیلی به مردم در این زمینه به مردم فشار آورد.

قادری گفت: برنامه ما این است که با رویه مذکور بتوانیم معماری بافت سنتی این روستا‌ها را در استان حفظ کنیم.

این مسئول افزود: تا زمانی که روستایی ثبت ملی نشود، آن ضوابط حفاظتی بر آن حاکم نمی‌شود، اما پس از اینکه روستایی ثبت ملی شد باید میراث فرهنگی به ساخت و ساز‌های آن نظارت کند و به جز میراث این موضوع در حوزه بنیاد مسکن قرار دارد.

او گفت: سال ۹۶ یک زلزله رخ داد که بسیاری از واحد‌های روستایی در آن تخریب شد لذا باید در آن زمان مصوباتی به تصویب می‌رسید که این بازسازی‌ها به شکلی صورت می‌گرفت که نما‌های بومی و محلی در آن‌ها لحاظ می‌شد.

این مسئول افزود: در آن زمان چنین مصوباتی نداشتند و فرصت از دست رفت و زمان انتصاب بنده در مسئولیت میراث فرهنگی استان بازسازی‌ها در روستا‌ها تقریبا به اتمام رسید.

این مسئول گفت: در بحث بازسازی مناطق سیل زده هم مصوب شده است که بازسازی‌هایی که در این مناطق صورت می‌گیرد مانند مناطق زلزله زده نباشد و به بافت بومی و محلی روستایی توجه شود و از همکاران درخواست شده تا این موضوع را رصد کنند.

او گفت: اگر در زلزله و بازسازی روستا‌های زلزله زده تاکید بیشتری می‌شد، بافت این روستا‌ها به هم نمی‌خورد.

قادری افزود: هم اکنون نیز بنیاد مسکن می‌تواند با استفاده از ظرفیت هایی، چون طرح هادی روستایی، بازسازی مناطق سیل زده و تسهیلات بازسازی که به روستائیان می‌پردازد، این موضوع را اعمال کند .

 

 

انتهای پیام/د

لزوم پرداخت تسهیلات برای اصلاح نمای مساکن روستایی در منطقه اروامانات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.