کارمند کنسولگری انگلیس در هنگ کنگ که از هشتم اوت ناپدید شده و به بازداشت دولت چین درآمده بود، امروز آزاد شد.

چین کارمند کنسولگری انگلیس در هنگ کنگ را آزاد کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، خانواده سیمون چنگ، کارمند کنسولگری انگلیس در هنگ کنگ، اعلام کردند او که حدود دو هفته پیش در راه بازگشت از چین به هنگ کنگ ناپدید شده بود امروز به خانه بازگشت.

خانواده چنگ در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کردند: «سیمون به هنگ کنگ برگشت. او برای بهبودی و استراحت کمی زمان نیاز دارد».

پلیس چین نیز اعلام کرد چنگ به فعالیت‌های غیرقانونی خود اعتراف کرده و پس از سپری کردن دوره محکومیت خود آزاد شده است، اما اتهامات او را اعلام نکردند.

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته بود «این مرد به دلیل نقض قانون امنیت عمومی از دو هفته پیش در زندان به سر می‌برد. او تابعیت انگلیسی ندارد و اهل هنگ کنگ است. این بدان معناست که او چینی است و این مسئله به امور داخلی چین مربوط است».

با این حال، مقامات دولت انگلیس امروز خرسندی خود را نسبت به آزادی این فرد اعلام کردند. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس امروز گفت: «از آزادی سیمون چنگ استقبال می‌کنیم و خوشحالیم که او توانسته است پیش خانواده خود بازگردد. ما حمایتمان را از آن‌ها ادامه خواهیم داد».

این اتفاقات درحالی روی می‌دهد که روابط میان انگلیس و چین به دلیل آنچه پکن «مداخله لندن در اعتراضات هنگ کنگ» می‌نامد، دچار تنشی بی‌سابقه شده است.

از اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) سال جاری میلادی، هنگ‌کنگ شاهد اعتراضات خیابانی است. صد‌ها هزار نفر از مردم این شهر در ابتدا در اعتراض به لایحه استرداد که به موجب آن مجرمان در هنگ‌کنگ به سرزمین اصلی، چین، تحویل داده می‌شدند به خیابان‌ها آمدند. به دنبال این اعتراضات آن لایحه به تعلیق درآمد، اما اعتراضات همچنان ادامه یافت و بر شدت آن‌ها نیز افزوده شد. معترضان در حال حاضر خواستار اصلاحات اساسی و برکناری کری لام، رئیس اجرایی کنونی این شهر، هستند.

چین عامل اصلی دامن‌زدن به این اعتراض‌ها را کشور‌های خارجی می‌داند و دخالت‌های این کشور‌ها از جمله، انگلیس و آمریکا، را به شدت محکوم می‌کند. هنگ کنگ مستعمره پیشین انگلیس بود که  سال ۱۹۹۷ به چین پیوست.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار