روزنامه لبنانی نوشت تغییر رویکرد ایران مبنی بر صبر راهبردی به سمت راهبرد مقابله موثر، باعث شد برخي از کشورهای منطقه به دنبال راهي براي تفاهم با تهران باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه لبنانی الاخبار در یادداشتی نوشت: مدت طولانی از تغییر رویکرد ایران مبنی بر صبر راهبردی به سمت راهبرد دفاع موثر یا مقابله و رویارویی نگذشت که اوضاع کاملا تغییر کرد. تغییرات سریعی که راهبرد جدید به دنبال داشت تحسین دوستان را برانگیخت و آن‌ها را تشویق کرد به این رویکرد متمایل شوند. این تغییرات همچنین دشمنان را نگران کرد؛ کسانی که به لبریز شدن صبر راهبردی ایران امید داشتند، اما درک نمی‌کردند که تهران خیلی سریع می‌تواند راهبرد خود را تغییر دهد.

در این مطلب آمده است: راهبرد جدید با رکوردزنی، حالت فخرفروشی طرف‌های منطقه‌ای در خلیج (فارس) را از بین برد و آن‌ها خیلی زود به سمت یافتن راه حلی برای برون رفت از بحران شدیدی پیش رفتند که خود را در آن گرفتار کرده بودند. راهبرد جدید ایران رخداد‌های عجیبی به دنبال داشت و باعث شد دشمنان این کشور خیلی زود برای تغییر رویکرد خود اقدام کنند، مثلا عجیب بود که ریاض به درخواست میانجیگری با تهران مجبور شد و عجیب‌تر اینکه امارات رویکرد خود را از تقابل با تهران به تفاهم با آن تغییر داد.

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار الاخبار قرار گرفته است تفاهماتی بیشتر از آنچه امروز منطقه شاهدش هست عملا بین تهران و ابوظبی ایجاد شده است. بنابراین معادله کنونی که در حال حاضر سیاست منطقه‌ای امارات بر پایه آن قرار دارد این است که ایران را راضی کند و عربستان را هم خشمگین نکند. این، معادله‌ای پیچیده و اجرای آن بسیار سخت است و با توجه به منافع دوستان و دشمنان، تضمینی برای نتیجه بخش بودن آن وجود ندارد. اما امارات با اعلام خروج جزئی از یمن عملا این معادله را آغاز کرده است و عوامل آن هم اوایل این ماه به مقر‌های متعلق به دشمنان امارات در عدن حمله کردند. اما منابع آگاه تاکید می‌کنند ایران فقط از دروازه صنعا آنچه را در یمن می‌گذرد درک می‌کند و طرف اماراتی باید با آن مفاهمه کند و چاره‌ای جز این نیست به خصوص اینکه آتش جنگ، که نظام ابوظبی دومین شریک آن است به مرز‌های آن نزدیک شده است.

مسئله جالب توجه این است که تبلیغات رسانه‌ای ایران و امارات همچنان مانند گذشته است و این یعنی امارات برای چرخش رسانه‌ای به زمان بیشتری نیاز دارد. در اینجا باید اشاره کرد تغییر رویکرد امارات در برابر ایران آنقدر که نشان‌دهنده بن‌بست چشم‌انداز سیاست‌های خصمانه در برابر ایران و یمن است، از سیاست حسن همجواری و اولویت دادن به منافع دوکشور و دو ملت ناشی نمی‌شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: در سطح منطقه‌ای نیز راهبرد مقاومت موثر ایران روابط این کشور را با یمن از مرحله ابهام و خاکستری بودن به مرحله‌ای منتقل کرد که دو طرف توانستند در ظاهر تبادل سفیر داشته باشند. اما در مضمون تغییر راهبرد ایران به صنعا این فرصت را داد که در محور مقاومت به عنوان شریکی ژئوپلتیک جای بگیرد؛ شریکی که نقشی بارز در چالش‌های کنونی و آتی خواهد داشت. جهش شجاعانه نیرو‌های مسلح ایران به اهداف منتخب که ابعاد اقتصادی، سیاسی و ژئوپلتیک دارند و همزمان دستاورد‌های دیگری که در آب‌های منطقه‌ای به دست آمد این مسئله را فاش کرد که سیاست‌های آمریکا که بر پایه ایجاد وحشت و اشاره به جنگ قرار دارد محقق نمی‌شود.

این دستاورد‌ها همچنین نشان داد نهاد‌ها و جامعه آمریکا تصمیم و اراده ندارند و برای جنگ آماده نیستند. ناگهان نظریه‌پردازان جنگ آمریکایی از عرش پایین آمدند و بیشترین توجه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، به این مسئله معطوف شد که دولت جبل‌الطارق و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، را متقاعد کند که به توقیف نفتکش ایرانی گریس ۱ ادامه دهند، قبل از اینکه مجبور شود با تعقیب این نفتکش مانع از لنگر انداختن در سواحل مدیترانه شود.

در ادامه این مطلب با اشاره به اقدامات و مواضع خصمانه واشنگتن علیه تهران آمده است: افزون بر این، امید‌ها برای فروپاشی نظام ایران از داخل هم ناامید شد. هدف ساکنان کاخ سفید از وادار کردن نظام ایران به تسلیم شدن، به دیدار هرچند ظاهری، با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، تغییر کرد. هدف آمریکا این بود که مردم ایران را به اعتراض به اوضاع اقتصادی و معیشتی و پایین آمدن ارزش پول ایران در برابر ارز‌های خارجی، تحریک کند، اما اکنون مردم ایران پیرامون رهبری خود جمع و با برنامه‌های اقتصادی جدید و متکی به توانمندی‌های داخلی سازگار شده اند؛ برنامه‌هایی که دولت و نهاد‌های رسمی به صورت موازی در آن‌ها حضور دارند و البته در کنار آن‌ها شاهد حضور ویژه سپاه در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی هم هستیم.

نویسنده با اشاره به طرح رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی ادامه داده است: سران ایران نه تنها طرح آمریکا را ناکام گذاشتند بلکه تهدید را به فرصت تبدیل کردند. اقتصاد مقاومتی قابلیت سازگاری در شرایط مختلف و در هر زمان ومکانی را دارد. از دیدگاه عملی هم این طرح، اقتصاد کشور را به وضعی نرم می‌رساند به این معنا که اجازه نخواهد داد در رویارویی با چالش‌های مختلف، اقتصاد شکننده شود. اما رویکرد اقتصاد مقاومتی فقط مختص به جمهوری اسلامی نیست بلکه همه کشور‌های محور مقاومت و قطب‌های آن اقتصاد خود را بر همین اساس و طبق شرایط هرکشور و معادلات آن پایه گذاری می‌کنند. همگان برای جدا شدن از ساختار غربی اقتصاد جهانی تحت هدایت آمریکا تلاش می‌کنند، اما بارزترین تجلی شکست سیاست تحریم در تحقق اهداف، اتحاد سیاسی جریان‌های ایرانی در رویارویی با چالش‌های و تحریم‌های اعمال شده بر نظام و ایستادگی در برابر تهدید‌های خارجی بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، امارات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
خدایا شکرت...
آخرین اخبار