به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم ، مردم لرستان چند روزی است که این جشن بزرگ شیعیان را همزمان با سراسر کشور و مسلمانان جهان برگزار کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم ، مردم لرستان چند روزی است که این جشن بزرگ شیعیان را همزمان با سراسر کشور و مسلمانان جهان برگزار کرده اند.

مردم لرستان به واسطه عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت (ع) به ویژه حضرت علی (ع) این روز بزرگ را برای برگزاری مجالس شادی و آغاز زندگی مشترک زوج‌های جوان خود انتخاب می‌کنند.

آذین بندی خیابان‌ها و معابر و همچنین پخش کردن شربت و شیرینی هوای خاصی به این استان و شهر خرم آباد بخشیده است.
مردم لرستان براساس یک سنت دیرینه در روز عید غدید خم به دیدار سادات رفته و برهمین اساس از این بزرگواران عیدی دریافت می‌کنند.

عید غدیر روز هجدهم ذی‌الحجه از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان بنابر روایات در روز هجدهم ذی‌حجه سال دهم هجرت پیامبر اکرم (ص) به دستور خدا امام علی (ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد.

واقعه غدیر در سفر حجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد که این نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که محمد، پیامبر اسلام، در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری (مطابق با ۲۸ اسفند سال ۱۰ خورشیدی) علی بن ابی طالب را «ولی» مؤمنان اعلام کرد.سالروز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر شهرت دارد.

محمد، پیامبر اسلام، در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی را که در حج شرکت داشتند در غدیر خم جمع و خطبه‌ای ایراد کرد که عبارت معروف مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا علیٌ مَولاه (ترجمه: هرکه من مولای اویم پس علی مولای اوست) قسمتی از آن است. ولی یا مولا به معنای رهبر یا دوست قابل اعتماد و با کلمه ولایت (با کسر واو) یا وَلایت (با فتح واو) که حکومت، غلبه معنوی و قدرت معنی می‌دهد، مرتبط است. وقوع این رخداد و بیان سخنان با تفاوت‌هایی در عبارات حدیث متواتر مورد قبول بین شیعه و سنی می‌باشد. اما، در تفسیر حدیث غدیر خم در بین شیعه و سنی اختلاف وجود دارد. شیعیان معتقدند که او در ... آنجا علی بن ابی‌طالب را به‌عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد.

انتهای پیام/ر

عید غدیر، اولین برگی در دفتر تقدیر شیعیان  است

 

برچسب ها: عید غدیر ، جشن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.