معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست کشور گفت: عهدنامه های انباشت شده و غیرقابل اجرا یکی از دغدغه‌های کشور‌های حاشیه دریای خزر است که باید برنامه‌ریزی برای رفع این مسئله در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، احمد لاهیجان‌زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست کشور در حاشیه همایش روز ملی دریای خزر در بابلسر گفت: عهدنامه های انباشت شده و غیرقابل اجرا یکی از دغدغه‌های کشور‌های حاشیه دریای خزر است که باید برنامه‌ریزی برای رفع این مسئله در دستور کار قرار گیرد.

او افزود: سال‌ها است که دبیرخانه همایش دریایی خزر در ژنو فعال است و استقرار نداشتن آن در کشور‌های منطقه باعث شده که عهدنامه های این کنوانسیون با تاخیر پیگیری شود.

لاهیجان زاده با اشاره به عهدنامه های که در کنار این کنوانسیون وجود دارد، گفت: بسیاری از عهدنامه ها قابلیت اجرایی پیدا نمی‌کند و بسیار از آن‌ها در بروکراسی‌های بین‌المللی باقی مانده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست کشور افزود: توسعه کشور‌های حاشیه دریای خزر و برخی تخریب‌های زیست محیطی را شاهد هستیم و درخواست ما ایجاد دبیرخانه دائمی در کشور‌های منطقه است.

او گفت: تور‌های گردشگری و مزایای که اکوتوریسم برای کشور داشته باشد را باید بهره برداری کنیم.

لاهیجان زاده با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌های توسعه دریای خزر باید به صورت کاملا به روز شده موارد و توسعه‌های کشور‌ها را رصد کنیم، افزود: ظرفیت‌های بسیار مناسبی در دریای خزر برای توسعه وجود دارد و از فرصت‌های بین‌المللی هم استفاده بهینه شود.

حضور نمایندگان و سفیران کشورهای خارجی در همایش روز ملی دریای خزر

ابراهیمی مدیرکل محیط زیست مازندران نیز  در این همایش با بیان اینکه در این آیین نمایندگان و سفیران کشور‌های روسیه، آلمان، ایتالیا و قزاقستان حضور دارند، گفت: هدف از برپایی این رویداد توجه بیش از پیش به حل مشکلات زیست محیطی و زمینه سازی برای کمک به سرمایه گذاری و توسعه پایدار است.

او با بیان اینکه ایران در مقایسه با ۴ کشور دیگر حاشیه دریای خزر کمترین میزان آلودگی زیست محیطی دریایی را دارا است، افزود: بررسی میزان خسارت زیست محیطی متناسب با ساز و کار‌های کشور‌های حاشیه خزر راهکاری مناسب برای حل معضلات زیست محیطی و زمینه سازی برای سرمایه گذاری در کشور‌ها است.

در حاشیه این آیین نمایشگاه دریای خزر و مانور مقابله با آلودگی‌های در ساحل بابلسر نیز برگزار می‌شود.

کشور‌های حاشیه دریای خزر آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر در سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳) کنوانسیون منطقه حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران را امضا کردند.

در ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ برابر با ۱۱ آگوست ۲۰۰۶ متعهد به لازم الجرا شدن این معاهده منطقه‌ای شدند و به این دلیل ۲۱ مرداد در تقویم ملی کشورمان روز ملی دریای خزر نام گرفت.

این کنوانسیون منطقه‌ای تنها معاهده زیست محیطی مورد توافق پنج کشور حاشیه دریای خزر و تنها بستر همکاری برای حفاظت و نجات اکوسیستم منحصر به فرد دریای خزر است.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار