ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تا ۲۱ مرداد، مجموع بارش‌های کشور ۳۱۴.۴ میلی متر بوده که نسبت به دوره بلندمدت ۳۸ درصد رشد داشته است.

 

رشد ۳۸ درصدی بارش ها نسبت به دوره بلندمدت/سال زراعی جدید، سال پربارشی استصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش در سال زراعی جدید اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۲۱ مرداد، مجموع بارش‌های کشور ۳۱۴.۴ میلی متر بوده، درحالیکه مدت مشابه سال قبل ۱۶۰.۸ میلی متر و متوسط بلندمدت ۲۲۷.۶ میلی متر بوده است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۹۵ درصد و بلندمدت ۳۸ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که سال گذشته در این بازه زمانی ۲۹ درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت داشتیم.

ضیاییان بارش یکسال زراعی کامل را ۲۳۲.۳ میلی متر اعلام کرد و گفت: براساس آمار ۳۵ درصد بیش از یکسال زراعی کامل بارش دریافت کردیم و به عبارت دیگر ۱۳۱.۴ درصد از آب کشور نسبت به یکسال زراعی از نزولات آسمانی تامین شده است.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها بیش از نرمال بارش دریافت کردند، بیان کرد: در این میان ایلام با ۹۹ درصد و لرستان با ۸۸ درصد بیشترین میزان بارش و اردبیل با یک درصد و کرمان ۳ درصد کمترین میزان بارش نسبت به نرمال را تجربه کرده است.


بیشتر بخوانید: بارش باران از ۳۱۳ میلی متر فراتر رفت / تامین ۱۳۵ درصد آب کشور از نزولات آسمانی


وی درباره آخرین وضعیت بارش تا پایان سال زراعی افزود: براساس بولتن‌های هواشناسی پیش بینی می‌شود که تا پایان سال زراعی افزایش میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل در محدوده ۹۵ درصد همراه با تلورانس مثبت و منفی ۳ درصد باشد.

ضیاییان ادامه داد: تا پایان فصل تابستان، بین نیم تا یک درجه‌ای دما در مناطق شرقی، مرکزی و قدری جنوب غرب کشور افزایش خواهد یافت.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان درباره تاثیر بارش‌های اخیر بر وضعیت آب سد‌ها و آب‌های زیرزمینی تصریح کرد: با توجه به آنکه سال زراعی جدید، سال پربارشی است، از این رو کمبودی در منابع آب‌های سطحی و آب پشت سد‌ها وجود ندارد، در خصوص آب‌های زیر زمینی وزارت نیرو باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

تمامی استان ها بیش از نرمال بارش دریافت کردند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار