به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آمار تصادفها و مرگ و میرهای ناشی از آن در کشور ما بالاست. بخش عمدهای از سفرهای تابستانی هم از طریق وسایل نقلیه شهری انجاممیشود. کافی است راننده بی احتیاط باشد و جاده هم ناهموار تا تلخی حادثه کام خانوادهای را تغییر دهد.
این در حالی است که اگر پیش از سفر اطلاعات خودمان را از راه و مسیر مسافرت بیشتر کنیم، درجه اطمینان سلامتی سفرمان نیز بالاتر میرود. سعی کردهایم اطلاعات مفیدی را درباره ١٠ مسیر پرتردد کشور برای شما جمعآوری کنیم. بدیهی است که اتفاق در هر جادهای ممکن است بیفتد و انتخاب این ١٠ محور صرفا به دلیل تجربیات گذشته است.
جاده تهران- چالوس (محور کندوان)
شاید دوره قاجار، زمانی که مسیر تهران -کرج- چالوس، تنها یک جاده مالرو برای رسیدن به روستاهای اطراف داشت، کسی فکرش را نمیکرد، روزی برسد و این جاده یکی از پر رفت و آمدترین جادههای کشور شود. حالا دیگر جاده چالوس از جمله مهمترین جادههای کشور است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل میشود. بیراه نگفته اند کسانی که میگویند محور کندوان یکی از زیباترین جادههای دنیا به شمار میرود. اما این محور اگر چه زیباست، اما پرخبر هم هست؛ گاهی به خاطر ترافیکهای زنجیرهوار، گاهی به خاطر محدودیتهای ترافیکی، زمانی هم برای تصادفهای دلخراشش!
همکاری با هلال احمر، راهداری و پلیس راه قبل از حرکت با پلیس راه در تماس باشید و از باز بودن جاده اطمینان پیدا کنید، چرا که این جاده در طول هفته مدام شامل محدودیتهای ترافیکی میشود. در زمستان حتما زنجیرچرخ با خود همراه داشته باشید و قبل از حرکت، از باز بودن راهها مطمئن شوید. برای اینکه در طول سفر با خیالی آسوده و بدون اضطراب بتوانید مسیر را طی کنید با هلال احمر، راهداری و پلیس ارتباط و همکاری داشته باشید.
مواظب ریزش سنگ باشید. درجاده کندوان دست اندازهای زیادی دیده میشود. علاوه بر این ریزش سنگ در این منطقه زیاد است. با این که تعدادی از این مناطق را پوشش داده اند، اما هنوز تمام مناطق به طور کامل رفع خطر نشده اند. البته خدا را شکر، تابلوهای هشداردهنده خوبی در محور کندوان نصب شده که به رانندهها قبل از بروز حادثه، هشدار میدهند.
باز هم خطای انسانی. متاسفانه اکثر تصادفات در این محور بر اثر خطای انسانی رخ میدهد. مسافران با عدم رعایت قوانین راهنماییورانندگی احتمال بروز تصادف را بالا میبرند. به طوری که تنها در ٤٠-٣٠درصد تصادفها، «راه» مقصر است. جاده پیچ و خم زیادی دارد و رانندههایی که با این پیچوخم آشنایی ندارند باید با دقت رانندگی کنند. رانندههای بومی کمتر دچار حادثه میشوند.
جاده کندوان با سایر جادهها فرق میکند. برای همین مهمترین کاری که باید رانندهها در این جاده انجام دهند، این است که با سرعت مطمئن برانند. اگر روی تابلو زده شده سرعت ٤٠ تا ٥٠ کیلومتر، حتما با همین سرعت حرکت کنند. وقتی راننده نمیداند پیچ بعدی چقدر تند است یا چقدر شیب دارد، پس عاقلانه این است که هوشیارانه عمل کنند. در شرایط جوی نامناسب محور کندوان گاهی از ساعت ١٠ شب به بعد یخ میزند، یخ ٣-٢ سانتیمتری که برای لیز خوردن ماشین کفایت میکند.
در مسافرتهای تابستان همه تجهیزات و امکانات را با خود به همراه داشته باشید، خصوصا وقتی که راهی کندوان شده اید، چون در این جاده هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. حتما کمکهای اولیه و مراحل کمکرسانی اولیه به مصدومان را یاد بگیرید، با توجه به تنگ بودن این جاده و ترافیکی که عموما دارد، تا رسیدن نیروهای امدادی، کمک شما به مصدوم میتواند او را نجات دهد. هیچ کدام از ما دوست نداریم، در هنگام مشکل بی دست و پا باشیم!
جاده چابهار کنارک
جاده چابهار- کنارک به چند دلیل مهم است؛ اول این که بخش عمدهای از تردد محلی از طریق این جاده انجام میشود. دومین مورد، وجود روستاها، شهرها و شهرکهای مجاور چابهار است که هم برای زندگی روزمره به چابهار تردد میکنند و هم برای استفاده از امکاناتی، چون آموزش و کار. سومین دلیل اهمیت این جاده موضوع ترانزیت بار است که البته جابه جایی ماهی از سواحل کنارک، پزم و ... را هم در خود دارد. بنابراین هیچ ساعتی از روز این جاده بدون کاربری نیست.
مشکل بعدی این جاده که خطر تصادف در آن را افزایش میدهد، موتورسوارانی هستند که بدون رعایت نکات ایمنی در این جاده تردد میکنند. تصور محلیها این است که جاده چابهار- کنارک یک جاده محلی است و رانندگی بدون داشتن کلاه ایمنی و انجام حرکات نمایشی در آن خطرناک نیست، این موضوع را البته که مسافران ناآشنا نمیدانند و یک آن در تاریکی شب با موتوری تصادف میکنند که بدون چراغ و کلاه ایمنی در حاشیه جاده در حال حرکت بوده!
اگر به هر دلیل در سفر تابستانی تان به محور چابهار- کنارک با مشکل مواجه شدید، زیاد نگران نباشید. بلوچها مردم مهمان نوازی هستند و حاضرند هر کاری برای شادی مهمانان خود انجام دهند. بومیان این منطقه معمولا ماشینهای دو دیفرانسیل سوارند و میتوانند ماشین شما را تا اولین تعمیرگاه بکسل کنند.
جاده ساری- سمنان (محور کیاسر)
دسترسی به دریای شمال از جنوب کشور کار چندان سادهای نیست، چرا که هم مسیرها خطرناک و پر پیچ و خم هستند و هم ترافیک در جادههای تهران به سمت شمال غوغا میکند. بنابراین معمولا آنهایی که در نیمه شرقی کشور هستند، از محور کیاسر به سمت شمال میروند تا هم از طبیعت بکر آن جا حظ ببرند و هم مسافت کمتری را بپیمایند.
ترجیحا طوری برنامه ریزی کنید که این محور را در روز رانندگی کنید، شبها محور کیاسر نور چندانی ندارد. نور مشکل اصلی این جاده است که میتواند با کاهش دید رانندگان، خطر سقوط آنها را در درهها و حتی چپ کردن ماشین در شانه خاکی راست جاده به همراه داشته باشد.
محور کیاسر تنها جاده اصلی است که ساری را به سمنان متصل میکند. مهمترین خطری که در جاده کیاسر در فصول سرد مردم را تهدید میکند برف است. برف سنگین در کیاسر باعث بروز حوادث جبران ناپذیری میشود. شرایط جاده به گونهای است که یا تصادف نمیشود یا اگر تصادف شد خیلی سنگین است، چرا که معمولا تصادفات این جاده به خاطر لیزی مسیر اتفاق میافتد.
معمولا اکثر تصادفات محورکیاسر، در مسیر سمنان به ساری رخ میدهد. رانندهها در این جاده لیز با سرعت غیرمجاز حرکت میکنند و به خاطر آشنا نبودن به جاده، پیچ و خمها و سبقتهای غیر مجاز، ماشین شان سُر میخورد.
جاده تهران - آمل (هراز)
نزدیکترین مسیری که میشود از تهران به آمل رسید جاده هراز است؛ جادهای که راه را برای رسیدن به قله دماوند هم ساده کرده. این جاده با ١٤ تونل که طولانیترین آن به ١٥٠٠ متر میرسد بعد از جاده چالوس، مهمترین جاده محور تهران- مازندران به شمار میرود و نسبت به قدمت جاده چالوس، تازه ساختتر است.
آمار تصادفات رانندگی در جاده هراز بسیار بالااست و از دیدگاه اداره راه و ترابری استان مازندران، کیلومتر ١٨ تا ٢٢ جاده رودهن به سمت امامزاده هاشم، بحرانیترین قطعه این راه از نظر سقوط بهمن است. اگرچه تونل بهمن گیر امامزاده هاشم، سپری در برابر این خطر است، ولی حتی این سپر هم در سال ١٣٧٦ نتوانست از جان ٣٢ مسافری که در همین نقطه زیر بهمن ماندند حفاظت کند.
جاده تهران-آمل علاوه بر داشتن جاذبههای گردشگری زیبا، به علت کوهستانی بودن منطقه و داشتن پیچهای تند و درههای عمیق، خیلی خطرناک است. در فصل زمستان هم به خاطر بارشهای مکرر برف و یخ زدگی جاده، رانندهها قبل از تردد باید سیستم گرمایشی خودرو را چک و حتما خودرو را به زنجیر چرخ مجهز کنند.
در جاده هراز چند پیچ خطرناک وجود دارد. پیچ «شیطان» در٥٠ کیلومتری جاده آمل قرار دارد که اصلیترین مشکل آن خطر ریزش سنگ است؛ مخصوصا در انتهای فصل زمستان و اوایل فصل بهار. چون زمستان که برف میبارد بین سنگها آب میرود و یخ میزند. فصل بهار که یخها میخواهند آب شوند باعث متلاشی شدن سنگها میشود و ریزش سنگ اتفاق میافتد. با اینکه گاردریلهایی در این منطقه زده اند، اما باز هم احتمال خطر وجود دارد.
پیچ «خانزاد» هم پیچ دیگری است که احتمال تصادف در آن زیاد است. ٥ کیلومتر بعد از منطقه «پلور» یک دو راهی به نام دوراهی «آبشار» قرار دارد که منطقه خیلی خطرناکی است و تصادف زیادی در این منطقه اتفاق میافتد. اتفاقا آبشاری که آنجا قرار دارد خیلی جذاب است و مسافران برای تماشای این آبشار دقایقی را توقف میکنند. اما دقیقا کنار این آبشار، جاده به دو قسمت تقسیم و تصادفات شدیدی را موجب میشود.
جاده اسالم- خلخال
جاده ٧٠ کیلومتری اسالم به خلخال که استان اردبیل را به گیلان و زنجان متصل میکند، ١٨ کیلومترش از گردنه الماس در حوزه استحفاظی استان اردبیل و بقیه از حوزه استحفاظی استان گیلان میگذرد. جاده اسالم به خلخال را یکی از محورهای سخت گذر کشور میشناسند، چون ٣هزار و ٣٠٠ متر از سطح دریا بالاتر است و برای همین، بیشتر ماههای سال، در معرض ریزش کوه و جاری شدن سیل قرار دارد.
بهتر است در فصل زمستان و پاییز برای رفتن به اردبیل، فکر گذشتن از این محور را از سرتان بیرون کنید. با این وجود و با تمام خطرهایی که در این جاده مسافران را تهدید میکند، خیلیها نمیتوانند از خیر زیبایی و جذابیت این جاده بگذرند و هرکس راهی این مسیر میشود، احساس میکند در مسیر بهشت قرار گرفته؛ واقعا زیباییهای شوکهکنندهای دارد!
محور اسالم به خلخال، راه پیچدرپیچی در دامنههای سبز کوهستان است؛ جایی بکر و سبز که بیشتر نقاطش را مه پوشانده، اما وجود مه زیاد در این منطقه، دید رانندهها را خیلی کم و محدود میکند و همین موضوع، باعث میشود خیلی از رانندهها پرتگاههای کوچک و بزرگ جلوی خود را نبینند و به ته دره سقوط کنند.
با وجود اینکه راهداران سعی میکنند این جاده را از هر نظر برای رانندگی مساعد کنند، اما باز هم مشکلات جاده، پیچهای خطرناک و خطای انسانی احتمال تصادف را در مسیر رویایی بالا میبرد و باید در حین رانندگی کاملا هوشیار بود.
منبع: شهروند
انتهای پیام/