مشاور راهبردی شهردار مشهد گفت: تمرکزگرایی و ایجاد قطب‎های صنعتی کشور، تعادل نداشتن جمعیت در یک ناحیه جغرافیایی و در نهایت جاذبه شغلی روند رشد در مشهد را تشدید کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، مسعود درودی مشاور راهبردی شهردار مشهد در امور توانمندسازی و سیاست‎گذاری حاشیه شهر مشهد، گفت: مشهد به نسبت جمعیت، وسعت و تعمیق روزافزون مسائل متعددش دارای بیشترین پهنه‌های کم‌برخوردار و پیرامونی شهری در کشور است.

او تصریح کرد: علت بنیادین این مساله توسعه‌ی نامتوازن منطقه‏ ای است که در کنار مسائل دیگری، چون تمرکزگرایی و ایجاد قطب‎های صنعتی کشور، نبود تعادل جمعیت در یک ناحیه جغرافیایی و در نهایت جاذبه شغلی و رفاهی مناطق توسعه یافته در برابر دافعه محل سکونت، روند رشد حاشیه‏ نشینی در کشور و به ‏طور ویژه در مشهد را تشدید کرده است.

مشاور راهبردی شهردار مشهد در امور توانمندسازی و سیاست‎گذاری حاشیه شهر گفت: مشهد , دومین کلانشهر ایران به دلیل داشتن گردش سرمایه و سطح قابل توجه زیرساخت‌های شهری و فرصت‎های شغلی بیشتر نسبت به شهر‌های پیرامونی، به یکی از مهاجرپذیرترین شهر‌های کشور تبدیل شده است و بحران آب، افول اقتصاد، اشتغال روستایی و در نهایت فقدان سیاست‎گذاری و برنامه ریزی مبتنی بر توزیع هوشمند منابع, مهاجرت به مشهد را در منطقه شرق کشور افزایش داده است.

درودی افزود: افزایش مهاجرت به مشهد نتایجی چون گسترش فقر و تداوم چرخه فقر در مناطق کم‌برخوردار، گسترش اقتصاد سیاه و مشاغل کاذب در بین ساکنان مناطق کم‌برخوردار، رشد جرم‌زایی در مناطق کم برخوردار، افزایش محسوس بخش خدمات در اقتصاد و رشد بیکاری پنهان و در نهایت فرسایش سریع تر در زیرساخت‌های شهری را در پیرامون شهر مشهد ایجاد کرده است.
 

او با اشاره به امور توانمندسازی و سیاست‎گذاری حاشیه شهر ادامه داد: اساسا تمامی راهبرد‌ها و سیاست‌هایی که برای اجرا در مناطق کم‌برخوردار تدوین و اجرا می‎شوند با هدف ارتقای شاخص‌های پایداری این مناطق باشد؛ افزایش پایداری این مناطق به جهت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی چارچوب سیاستی شهرداری و شورای  مشهد در این مناطق است.


 حل مسأله حاشیه‎‏نشینی مشهد با همت مدیران


مشاور راهبردی شهردار مشهد گفت:  در حال حاضر ۲۹ دستگاه و سازمان درگیر مساله حاشیه‎‏نشینی مشهد هستند و اجماع بی‏ سابقه‌ای در خصوص مدیریت و حُکمرانی در مناطق حاشیه  مشهد با همت مدیران استان و شهر به‎وجود آمده است.
 
  افزود: در همین زمینه فرماندهی ساماندهی حاشیه شهر از اواخر سال گذشته به شهرداری مشهد سپرده شده است و استاندار همواره بر هماهنگی اقدامات دیگر دستگاه‌ها با شهرداری مشهد داشته است. اما آسیب بزرگی که وجود دارد مساله موازی‎‏کاری و اقدامات پراکنده دستگاه‎ها در مواجهه با مسائل حاشیه شهر است.

او تصریح کرد: اگر راهبرد کلان و دستورکار سیاست‏گذارانه با تقسیم وظایف دستگاه‌ها وجود داشته باشد، می‎توان از این موازی کاری تا حد زیادی جلوگیری به‌‎عمل آورد. در این حوزه در تلاشیم با تدوین یک سند راهبردی و سیاستی با نگاه اجتماعی و فرهنگی، نقش دستگاه‌ها را در ساماندهی مناطق کم‌برخوردار و کاهش مسائل آن مشخص کنیم.
 

مشاور راهبردی شهردار مشهد در امور توانمندسازی و سیاست‎گذاری حاشیه شهر گفت: از سوی دیگر نگاه ایجاد توانمندی در مداخلات اخیر حال رشد است؛ این نگاه مبتنی بر این پیش فرض است که تا توانمندی اقتصادی و اجتماعی مردمان مناطق پیرامونی ارتقا پیدا نکند، هیچ مداخله‌ای و هر ابزاری توان برطرف ساختن یا کاهش مشکلات عدیده‌ای مناطق را نخواهد داشت.

درودی افزود: سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد از بدو تاسیس نیز در همین مسیر تلاش کرده است و در ماه‌های قبل، رویکردی میان رشته‏ای و نه صرفا کالبدی را داشته باشد که بدین منظور  دفاتر تسهیل‌گری با رویکرد اجتماعی و اقتصادی و بهسازی مناطق فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی از سوی این سازمان ایجاد شد ه است.
 

کُنسرسیوم توانمندسازی مناطق کم برخوردار مشهد

 
او در امور توانمندسازی و سیاست‎گذاری حاشیه شهر در خصوص رفع مسائل اجتماعی این مناطق ادامه داد: علاوه بر این وزارت کشور هم مبادرت به ایجاد دفاتر تسهیل‎گری اجتماعی در مناطق حاشیه‎ای شهر کرده است، که تاکنون چهار دفتر تسهیل‌گری با رویکرد اجتماعی توسط استانداری خراسان رضوی اقدام به فعالیت کرده‎اند و وظیفه دارند براساس دستورالعمل‎های ابلاغی؛ شناسایی توانمندی و نسبت قومی مردم مناطق، شناسایی و بررسی زمینه‎های سرمایه‎گذاری در مناطق را انجام دهند.

مشاور راهبردی شهردار مشهد گفت: اقدامات مهمی در زمینه توانمندسازی در مناطق کم‌برخوردار از سوی شهرداری مشهد در حال شکل گیری است که در تلاش هستیم که در ماه‌های آتی با همکاری شهرداری مشهد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور «کُنسرسیوم توانمندسازی مناطق کم برخوردار مشهد» ایجاد شود.

درودی افزود: هدف از ایجاد این کنسرسیوم فراهم کردن بستر‌های ایجاد زنجیره‌های ارزش شغلی برای ایجاد محیط کسب و کار نیمه پایدار با افق ۵ الی ۱۰ می‌باشد و از این طریق افراد مستعد و دارای انگیزه این فرصت را داشته باشند تا در مسیر اشتغال‌زایی به کار گرفته شوند و می توان به مدلی برای همکاری‎های فرابخشی در استان تبدیل شود.

او در امور توانمندسازی و سیاست‎گذاری حاشیه شهر تصریح کرد: همواره در برخورد با مساله حاشیه‌نشینی باید به خاطر داشته باشیم که جز با مشارکت بدنه اجتماعی این مناطق نمی‌توان به رشد و تغییر در منطقه امیدوار شد.

مشاور راهبردی شهردار مشهد گفت: تجربه‌ها و داده‌های علمی مختلف بین‌المللی در کشورهایی، چون بنگلادش، ویتنام، شیلی، کلمبیا، آفریقای جنوبی، غنا، نیجریه، مکزیک و ... نشان داده است که در مدل‌های مداخله‌ای که مشارکت اجتماعی مناطق حاشیه تحریک به همکاری و همگرایی شده شاهد مداخلات موفق‌تر و محسوس‌تری بوده‌ایم؛ در مقابل مداخلاتی که با رویکرد دستوری و متمرکزگرا تدوین و اجرا شده است از موفقیت‌های کمتری بهره برده است؛ لذا هر نوع مواجهه سیاست‌گذارانه با مناطق پیرامونی شهر مشهد بایستی مبتنی بر مشارکت اجتماعی محلات هدف باشد؛ در این زمینه ما ظرفیت‌های خوبی را همچون شورای اجتماعی محلات داریم که می‌تواند مشارکت اجتماعی در این مناطق را تسریع و به نوعی بهینه‌سازی نماید.


 رویکرد شهرداری برای حل مسائل حاشیه شهر


درودی در ادامه به رویکرد‌های اصلی شهرداری مشهد در مواجهه با مناطق کم برخوردار افزود: شهرداری مشهد در مواجه با مناطق کم برخوردار دو رویکرد را به طور همزمان دنبال می‌کند، نخست رویکرد «محدود سازی» است؛ در این رویکرد تلاش می‌شود تا از گسترش مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار جلوگیری به عمل آید.
 
او تصریح کرد: دومین رویکرد «توانمندسازی و پایدارسازی» است , در این رویکرد که بیشتر "وجه اجتماعی اقتصادی" دارد با مدل کار اجتماعی و در نهایت بهبود وضعیت معیشتی و فرهنگی مناطق کم‌برخوردار تلاش خواهد شد تا شاخص‌های پایداری در این مناطق ارتقا پیدا کند و متعاقبا تاب آوری محیطی و زیستی مناطق پیرامونی از وضعیت بحرانی خارج شود.
 
انتهای پیام//م.پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.