مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه گفت : تا پایان امسال بیش از ۱۸ هزار روستایی استان از نعمت آب شرب بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،فرامرز شوهانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۲۵۸۹ روستای دارای سکنه در استان، شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی استان از آب آشامیدنی سالم را بیش از ۹۴ درصد اعلام کرد و گفت : در این زمینه از میانگین کشور بالاتر هستیم.

او گفت : هم اکنون بیش از ۹۰ درصد روستا‌های استان به صورت ۲۴ ساعته آب پایدار دارند.

او تعداد روستا‌های فاقد آب استان را ۳۴۷ روستا با جمعیت حدود ۱۹ هزار نفر اعلام کرد و افزود: از نظر تعداد روستا‌ها ۱۳ درصد و از نظر جمعیت روستایی حدود چهار درصد جمعیت استان فاقد آب شرب هستند که تامین آب برای آن‌ها به صورت سیار و یا از طریق منابع محلی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه گفت: البته از این ۳۴۷ روستا فقط ۸۵ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند و جزو تعهدات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان است.

شوهانی درباره وضعیت تجهیزات و منابع تامین آب روستا‌های استان گفت: ۵۷۰ محل تامین آب شامل بیش از ۲۷۰ حلقه چاه و بیش از ۲۹۰ حلقه چشمه داریم، همچنین ۳۸۹ ایستگاه پمپاژ در استان فعال است و حدود ۹ هزار کیلومتر خط انتقال آب هم داریم که البته ۲۵۰۰ کیلومتر آن با میانگین عمر بالای ۲۵ سال فرسوده است.

او در ادامه از اعتبارات خوبی که برای تامین آب روستا‌های استان خصوصا از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده یاد کرد و افزود: از سال ۹۴ تا پایان سال گذشته بیش از ۶۳ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که ۵۲۷ روستا با جمعیت ۱۰۶ هزار نفر از این اعتبار بهره‌مند شدند و آبرسانی به ۳۰۰ روستا از این تعداد نیز در سنوات گذشته به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه گفت: با پیگیری‌هایی که سال گذشته انجام شد توانستیم تعداد روستا‌های بهره‌مند از این اعتبارات را از ۵۲۷ روستا به ۹۸۷ روستا با جمعیت حدود ۱۸۰ هزار نفر افزایش دهیم که شامل تامین آبرسانی در قالب ۴۰ مجتمع آبرسانی و ۷۰ تک روستا است.

او از برنامه‌ریزی برای آبرسانی به ۲۱۰ روستای استان تا پایان سال ۱۴۰۰ هم خبر داد.

به گفته این مسئول، در سال جاری نیز ۱۵۰ روستای استان با جمعیت ۱۸ هزار نفر تامین آب خواهند شد.

شوهانی درباره اقدامات آبرسانی انجام شده در سال گذشته گفت: سال گذشته ۱۴۹ روستای استان با دو هزار خانوار صاحب آب آشامیدنی شد که این کار در قالب ۲۳ پروژه تک روستایی و هشت مجتمع آبرسانی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان انجام شد.

او درباره وضعیت آبرسانی سیار به روستا‌های استان گفت: هم اکنون ۱۲۰ روستای استان به صورت سیار آبرسانی می‌شود که بعید است تعداد آن‌ها در پیک گرما بیش از این شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه با بیان اینکه این تعداد در سال‌های گذشته تا ۱۴۰ روستا هم بوده، گفت: با تامین آب پایداری که انجام دادیم، تعدادی از روستا‌ها از این چرخه حذف شدند.

او در ادامه کیفیت آبی که برای روستا‌ها تامین می‌شود را خط قرمز آب و فاضلاب روستایی دانست و افزود: ۱۰۰ درصد منابع آب روستا‌های استان سالم است و مشکل بهداشتی ندارد.

شوهانی از آسیب سیل اخیر به تاسیسات آب ۱۶۱ روستای استان هم خبر داد که پیگیری اعتبارات برای جبران این خسارات در حال انجام است.

او با بیان اینکه از محل اعتبارات زلزله نیز ۳۳ میلیارد تومان برای کرمانشاه در نظر گرفته شد که ۱۹ میلیارد تومان تخصیص داشته، گفت: ۸۷ پروژه در این زمینه تعریف کردیم که به طور میانگین ۳۵ درصد پیشرفت دارند.

مدیرعامل شرکت آبفار استان کرمانشاه از مطالبات ۹ میلیارد تومانی این شرکت از ۱۳۸ هزار مشترک استان هم خبر داد که بدون احتساب دستگاه‌های نظامی و انتظامی رقم آن هفت میلیارد تومان است.

شوهانی گفت: قیمت آب بها در روستا‌ها بر اساس ۵۰ درصد قیمت نزدیک‌ترین مرکز شهر محاسبه می‌شود و هم اکنون برای بخش غیرخانگی ۹۲۰ تومان برای هر مترمکعب و برای بخش خانگی ۲۷۶ تومان است و این در حالی است که قیمت تمام شده هر مترمکعب آب برای شرکت آب و فاضلاب به ۱۶۰۰ تومان می‌رسد.

او از وضعیت فاضلاب روستا‌های استان هم یاد کرد و افزود: در شرایطی که شاخص برخورداری جمعیت روستا‌های کشور از فاضلاب ۰.۴ درصد است، این عدد در کرمانشاه به یک درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با بیان اینکه از ۶۶ روستای دارای شبکه فاضلاب کشور شش روستای آن مربوط به کرمانشاه است، گفت: تامین شبکه فاضلاب برای هفت روستای دیگر نیز در دست اقدام است.

شوهانی افزود: به دلیل محدودیت‌های اعتباری شرکت‌های آب و فاضلاب، فاضلاب در اولویت دوم قرار دارد و معمولا به صورت پروژه‌های مشارکتی با همکاری خود مردم انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب در ادامه خواستار صرفه‌جویی بیشتر مشترکین در فصل گرما شد و گفت: هم اکنون ۵۰ لیتر در ثانیه کمبود آب برای روستا‌های استان داریم که باید تا حدودی با صرفه‌جویی جبران شود.

به گفته وی، این میزان کمبود معادل تامین آب از طریق حدود ۱۸، ۱۹ حلقه چاه است.

وی یکی از راه‌های صرفه‌جویی مصرف آب را جلوگیری از هدر رفت آب دانست که اکنون در کرمانشاه حدود ۲۹ درصد و نزدیک به میانگین کشور است .

 

 

انتهای پیام/د

از نظر میانگین کشوری در مصرف آب آشامیدنی بالاتر هستیم

 

برچسب ها: محیط زیست ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.