معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: کاهش ۵ تا ۶ درجه‌ای دمای استان تا جمعه این هفته ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، اشجعی معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از روز شنبه هفته آینده دمای هوای استان به صورت نسبی افزایش می‌یابد، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته سراب و هریس با ۹ درجه و ملکان با ۳۵ درجه سانتی گراد بالای صفر خنک‌ترین و گرمترین شهر‌های استان بودند.

وی اظهار داشت: بیشترین کاهش دما بین شهر‌های استان به میزان ۱۳ درجه سانتی گراد در سراب و بعد از آن ۱۱ درجه سانتی گراد در اهر و ورزقان روی داده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: دمای تبریز نیز با ۶ درجه کاهش نسبت به روز گذشته در گرمترین زمان به ۲۹ و در سردترین زمان به ۱۶ درجه سانتی گراد بالای صفر رسید و دمای فعلی آن ۱۷ درجه بالای صفر است که نسبت به روز گذشته در همین ساعت (حدود ساعت ۹:۳۰) ۴ درجه خنک‌تر شده است.

اشجعی، با اشاره به وقوع تندباد‌های لحظه‌ای در استان تا جمعه این هفته ادامه داد: در برخی از ساعات سرعت باد به ۲۵ تا ۷۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و احتمال پرتاپ و سقوط اشیاء، شکستن درختان و آسیب به دکل‌های مخابراتی وجود دارد.

وی یادآوری کرد: در این روز‌ها احتمال بارش پراکنده در نواحی شرقی بویژه منطقه ارسباران وجود دارد بنابراین توصیه می‌شود اقدام‌های پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از بروز حوادث و خسارات احتمالی به عمل بیاید.

آذربایجان‌شرقی منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می‌آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است، ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و باد‌های مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین باد‌های محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره داغ در شمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

 

انتهای پیام/ش

کاهش ۶ درجه ای دمای هوای تبریز

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.