مدارس سبز دسته‌ای از مدارس با رویکرد حفظ محیط‌زیست است که حالا آنطور که باید و شاید نقش آن میان معلمان پررنگ نیست.

نگاه سبز به مدارس کشور/ جای خالی آموزش محیط زیست در مدرسه سبزبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  اوضاع و احوالش این روز‌ها چندان مساعد نیست، آنقدر شرایط وخیم است که حالا گام‌های مردمی برای بهبود حالش برداشته شده‌اند تا شاید مرهمی بر زخم‌های عمیقش باشد.

هر روز حوادث طبیعی در قالب‌های مختلف بروز می‌کند و به نوعی خشم طبیعت از این ناهمگونی محیط زیست نمایان می‌شود؛ حال وخیم اوضاع زیست محیطی حالا با چند راهکار ساده و سطحی بهبود پیدا نمی‌کند و باید از صفر تا ۱۰۰ هر جامعه برای بهبود این شرایط تلاش کند.

چند سالی است رویکرد سبز در جوامع مختلف رونق گرفته و حتی پای آن به مدارس کشیده شده است که با هدف توجه به ملاحظات زیست محیطی تحت عنوان مدارس سبز فعالیت دارند.

ورود مفاهیم سبز به مدارس

چند سالی است موضوع دانشگاه سبز و پس از آن مدارس سبز در نظام تعلیم و تربیتی کشور رونق پیدا کرده است و به تدریج سبک و سیاق ساخت بنا‌های آموزشی با رویکرد زیست محیطی دنبال می‌شود تا ضمن بهره‌وری در هزینه‌ها گامی هر چند کوچک برای بهبود حال وخیم محیط زیست برداشته شود.

هدف اصلی مطرح کردن نام این مدارس الگوی صحیح فرهنگی و رفتاری از سنین پایین است تا به نهادینه شدن فرهنگ زیست محیطی کمک کند، هرچند در باره این موضوع برداشت‌های متفاوتی از مدرسه طبیعت به این نوع مدارس منسوب شد در حالی که دو رویکرد متفاوت مطرح می‌شود.

محیط زیست از کی به مدارس راه پیدا کرد؟

برنامه بین‌المللی مدارس سبز توسط بنیاد بین المللی آموزش محیط زیست از سال ۱۹۹۴ آغاز به کار کرد در هر مرحله فعالیت این مدارس، اطلاع رسانی، مشارکت و تدوین نظام‌نامه محیط زیستی بر اساس رهنمود‌های طرح مدیریت محیط زیست و استاندارد مدیریت محیط زیست ایزو ۱۴۰۰۱ مورد توجه قرار گرفت؛ مدارس عضو این کمیته در نهایت پس از طی کردن مراحل موفقیت‌آمیز هفتگانه برنامه پرچم ویژه مدارس اکولوژیکی دریافت می‌کنند.

از سال ۹۷ هم شورای راهبری مدارس سبز در کشور شکل گرفت و از گوشه و کنار طرح‌های پایلوت مدارس سبز کلید می‌خورد و قرار است این طرح‌های سبز گسترش پیدا کنند.

آنطور که مسئولان نوسازی مدارس گفته‌اند تدوین شاخص‌های مدارس سبز در مردادماه تکمیل می‌شود و مدارس نوساز بر این اساس ساخته می‌شوند.


بیشتر بخوانید:محیط زیست بیمار کشور را باید در مدارس درمان کرد/ مدرسه سبز باید تبار شناسی شود


جای خالی آموزش‌های رسمی برای سبز بودن مدارس

ورود به وادی مدیریت سبز هرچند گامی مهم برای حفظ محیط زیست است، اما حالا که مدارس به این عرصه وارد شدند جای خالی آموزش‌های مربوطه به اهالی مدرسه و به دنبال آن دانش آموزان محسوس است.

صحبت از شاخص‌ها و رعایت استاندارد‌های زیست محیطی می‌شود، اما آیا مفاهیم سبز آنطور که باید و شاید برای معلمان و مربیان تبیین شده است که آن را به دانش آموزان القا کنند.

مدارس سبز در نگاه برخی لاکچری بازی باشد که حالا سر از برخی مدارس در آورده است، اما کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات و کمک به توسعه پایدار از مهم‌ترین اهداف این مدارس است.

این مدارس  هنوز نهالی نوپا با هزاران، اما و اگر در فعالیت آن است، اما محیط زیست برای بقا نیاز به بستر‌های فرهنگی دارد که نسل آتی آن را بدانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار