نمکی گفت: انتقال دانش فنی در لبنان با هدف توسعه زیر ساخت و رفع نیاز بازار دارویی این کشور انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی، وزیر بهداشت صبح امروز در حاشیه مراسم دیدار با وزیر بهداشت لبنان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران در زمینه انتقال دانش فنی، راه‌اندازی کارخانه‌های داروسازی و توسعه زیرساخت‌ها  لبنان اقدامات لازم را انجام می‌دهد و صادرات دارو‌های مختلف به ویژه دارو‌های بایولوژی به کشور لبنان را گسترش خواهد داد.
 
او ادامه داد: امروزه تعداد قابل توجهی از دانشجویان لبنانی در ایران مشغول به تحصیل هستند. همچنین ایران  تسهیلات لازم را جهت مداوای بیماران لبنانی فراهم کرده است.

نمکی با بیان اینکه به لبنان به عنوان تجارت نگاه نمی‌کنیم، افزود:  یک کمیسیون مشترک بین نمایندگان ایران و لبنان در حوزه سلامت تشکیل داده ایم  تا برنامه‌های ۵ ساله در زمینه حوزه سلامت تدوین شود.

او تصریح کرد: شیوه همکاری ما با کشور لبنان به این صورت است که انتقال دانش فنی و همکاری‌های مدون انجام شود  تا مشکلات دارو‌های خاص بعد از انجام ثبت، جهت ارسال به کشور لبنان برطرف شود.

صادرات دارو‌های ایرانی  به کشور‌های منطقه میسر می‌شود

وزیر بهداشت ادامه داد: بخش خصوصی لبنان و ایران مراودات خود را در زمینه انتقال دانش فنی و انتقال برند دارو‌های هایتک گسترش می‌دهند زیرا ما معتقدیم که ارسال دارو‌های هایتک علاوه بر کشور لبنان می‌تواند مسیر صادرات دارو‌های ایرانی را به کشور‌های منطقه میسر کند.

نمکی ادامه داد: تلاش می‌کنیم  تا در تمام مقاطع تحصیلی، جوانان لبنانی جهت ادامه تحصیل به کشورمان بیایند. امروزه تعداد زیادی از دانشجویان لبنانی در ایران آموزش می‌بینند به طوری که در بیمارستان شیراز و در مقطع فوق تخصص دانشجویان لبنانی در حوزه پیوند کبد آموزش دیده‌اند و در بخش‌های بالینی و علوم پایه نیز، پذیرای دانشجویان لبنانی هستیم.
بیشتر بخوانید: پایان ساخت خانه‌های بهداشت مناطق سیل‌زده تا اواخر شهریور
وزیر بهداشت بیان کرد: کشورمان جهت آموزش کوتاه مدت آمادگی کامل را دارد تا گروه‌هایی از متخصصان ایرانی را به کشور لبنان اعزام کند.

او تصریح کرد: ایران ۳ درصد داروی مورد نیاز داخل را وارد می‌کند اما متاسفانه به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه دشمنان، مشکلاتی برای واردات این میزان دارو به خصوص داروی مورد نیاز بیماران خاص ایجاد شده است.

نمکی تاکید کرد: خوشبختانه با تکیه بر دانشمندان جوان ایرانی و تلاش شرکت‌های دانش بنیان قسمت اعظم مواد اولیه دارو در داخل کشورمان تولید می‌شود و در زمینه واردات دارو‌های بایولوژی، نیازمند واردات مواد اولیه از خارج نیستیم.

پیشرفت ایران در زمینه صنعت دارویی و پزشکی

در ادامه مراسم جمیل جبق وزیر بهداشت لبنان گفت: در حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار واردات دارو داریم که ۶۰۰ میلیون دلار آن از کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی آن هم با هزینه گزافی وارد می‌شود.

او ادامه داد: اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی دشمنان ایران را قبول نداریم. در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی به مسائل تحریمی اهمیتی نمی‌دهیم و من مطمئن هستم که تحریم‌های حوزه سلامت با مخالفت و موضع گیری شدید سایر کشور‌ها رو به رو می‌شود.

جمیل جبق گفت: طی بازدید از کارخانه‌های داروسازی ایران، از این همه پیشرفت ایران در حوزه پزشکی و داروسازی شگفت زده شده‌ام. ما قصد داریم از بخش خصوصی واردات دارو از ایران را به ویژه برای بیماران خاص را تسهیل کنیم و عزم راسخ ما جهت تقویت و استحکام روابط بین دو کشور در حوزه‌های بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار