معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت‌: اغلب کارخانه‌های تولیدات قند و شکر در فرآیند تولید قند و شکر از ترکیبات شیمیایی خطرناک استفاده می‌کنند.

ماده‌ای خطرناکی که در تولید قند از آن استفاده می‌شود/ ترکیبی شیمیایی برای سفید شدن قند و شکرمهران ولایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مواد افزودنی که برای سفید کردن قندها به آن اضافه می‌شود، اظهار کرد: اغلب کارخانه‌های تولید قند و شکر در فرآیند تولید قند سفید، شکر و قند حبه از ترکیبات شیمیایی استفاده می‌کنند تا محصول تولید شده رنگ داشته باشد.

وی بیان کرد: بیشتر کارخانه‌ها از ماده‌ «سدیم دی‌تیونیت» در تهیه این محصولات استفاده می‌کنند که آن را با به نام بلانکیت یا جوهرقند  هم می‌شناسند؛  نکته حائز اهمیت آنجاست که این ماده بر اثر مواجهه با حرارت منجر به انتشار گاز دی اکسید گوگرد می‌شود و مقدار زیاد این ماده خطرناک است.


بیشتر بخوانید: کشف و توقیف بیش از شش هزار قلم داروی غیر‌مجاز از یک فروشگاه مواد غذایی


ولایی درباره عوارض ناشی از استفاده از این ترکیبات شیمیایی گفت: ماده فوق نه فقط در تولید قند و شکر بلکه در بخش‌های مختلف صنعت به عنوان ماده رنگ‌بر استفاده می‌شود؛ برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده بیش از حد از این ترکیبات می‌تواند منجر به ایجاد عوارضی مثل آسیب‌های کبدی شود یا خطر ابتلا به سرطان را کمی افزایش دهد؛ اما استفاده از آن در حد کنترل شده باعث ایجاد آسیب نمی‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به این که ماده فوق یعنی بلانکیت ترکیبی گوگردی است، تشریح کرد: میزان استاندارد استفاده از این ترکیبات شیمیایی در سطح ملی تعیین شده است و نظارت مناسب برای کنترل استفاده از این مواد غذایی وجود دارد، به دلیل احتمال بروز همین آسیب‌ها، اندازه‌گیری میزان سولفور باقی مانده  در قند به یکی از فاکتورهای مهم کنترل کیفیت آن تبدیل شده است. 

وی یادآوری کرد: اغلب تولیدکنندگان قندهای حبه و شکر از این ترکیبات استفاده می‌کنند اما مقدار آن تعیین شده است و نیازی نیست نگران استفاده از قند و شکر باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
چنگیز
۲۲:۱۶ ۲۰ دی ۱۳۹۹
جالب اینجاست که به شکر قهوه ای مواد افزودنی میزنن تا تبدیل به شکر سفید بشه از اون ور هم قیمت شکر سفید از شکر قهوه ای ارزون تر هستش و برعکس شکر قهوه ای گرون تر هست به نظر من اگر کار خونه کلا قید شکر سفید رو بزنه هم برای سلامت جامعه خوبه هم واسه کارخونه دار هزینه کمتری داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
همه چی بخور ولی به اندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
این که چیزی نیست میشه قند رانخورد ولی ایامیتوانیدروغن وبرنج وسایرموادغذایی که سبداصلی خوراک خانواده اندواکنون همه تراریخته وسرطانزاهستتد رانخورید؟!وزارت کشاورزی باهمکاری وزارت بهداشت چندین سال است که اقدام به واردات تراریخته وچندماهیست که اقدام به کشت تراریخته کرده اند.به حرف هیچ کدام ازدانشمندان هم گوش نمیدهند.تراربخته هادرتمام تحقیفات ومطالعات دنیا عامل سرطانزایی ونازایی وانواع بیماریهاهستند.باگرده افشانی وحشرات تمام مزارع ایران تراریخته خواهدشد وپروژه بیوتروریسم(قتل عام مردم ازطریق موادغذایی )آمریکاواسرائیل علیه کشورهای مسلمان،رامحقق میکنند.
مردم ازواقعیتهای تلخ باخبرشوندولااقل مراقب سلامتی خودباشندوبجای استفاده تزروغنهای تراریخته،ازروغنهای طبیعی ارگانیک استفاده کنند تاخطرشیوع سرطان ونازایی کاهش یابد)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
متاسفانه تراریخته ریشه در سفره مردم کرده اند وچاره ای جز استفاده اجباری نداریم چون روغن غیرتراریخته خوراکی وجودندارد!چه کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
کاش کسی صدامونو میشنید!هرچی هم بگیم ازبس تراریخته به خوردملت دادندسرطان ونازایی داره بیدادمیکنه هیچ نهادی گوش نمیده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
کلا وزارت بهداشت برا وسایل مضر مجوز میده تمام چیزهای طبیعی و ارگانیک رو ممنوع و جلوشون رو میگیره خودتونم میدونید پفک چیپس سیگار و ....‌‌‌ اما اگه کسی ماست و سمنو و هزاران چیز طبیعی درست کنه میبندند قضاوت با شما
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۰۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
دستگاهای نظارتی کجان؟
Iran (Islamic Republic of)
Aaa
۱۴:۱۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
دباره چی شده توبت قند وشکر شد
Saudi Arabia
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
این همه تقلب در مواد غذایی !!!!
وزارت بهداشت چه کار می کند؟!!!!
نتیجه مماشات با متقلبین مواد غذایی ، لطمات جبران ناپذیر به سلامت مردم و عدم اعتماد مشتریان خارجی محصولات ایرانی و..... است !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۱:۵۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
با سلام و احترام ،

شرکتها،
نوشابه ای را با عنوان ،
نوشابه بدون قند می سازند ،


می خواستم کارشناس محترم پاسخ دهد ،
آیا مصرف این نوشابه ها ضرر خاصی دارد ؟


با تشکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
متاسفانه معاونت غذا و دارو به وظایف ذاتی خود عمل نمیکند نظارت مستمر و نمونه گیری مستمر ،بازدید از کارخانه های روغن سازی ،جلوگیری از ورود روغن پالم ،وجود آزمایشگاه در گمرکها و مبادی ورودی و جلوگیری از ورود محصولات تراریخته از هم وظایف وزارت بهداشت است که نمایندگان مجلس باید پیگیری کنند و افراد متخلف را به قوه قضاییه معرفی نمایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
متاسفانه خود وزارت بهداشت از حامیان موادغذایی تراریخته است.چون سیستم درمانی مابه جای پیشگیری،بردرمان وپرشدن جیب پزشکان بنانهاده شده.چندماه است که درکرمان وقم وورامین پنبه تراریخته کاشته اند.به زودی با گرده افشانی،تمام مزارع ایران تراریخته خواهدشد.
Iran (Islamic Republic of)
Mahdi
۱۱:۳۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
خوب بگید قندوشکر کم داریم نخورید چرا عیب روی جنس میگذارید
-
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
بله درست میگند . به خاطر سفید شدن شکر و و قند و... از مواد شیمیایی استفاده میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
اينم از قند و شکر
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۰:۲۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
اصلأ جای تعجب ندارد، دستگاههای نظارتی و کنترلی بطور اتوماتیک بازرسی‌های خودشون را انجام می‌دهند، فقط بگو امیدوارم بدتر نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
متاسفانه دستگاه نظارتی که وزارت بهداشت باشد که خودش حامی موادغذایی تراریخته است،نظارتی نداردواقعاجای نگرانی است
آخرین اخبار