معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور از مهاجرت و بیکاری به عنوان ۲ نقطه آسیب در خوزستان نام برد.

وجود مشکل بیکاری و مهاجرت در خوزستانبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ۲ نقطه آسیب نخست مهاجرت و مشکل بیکاری در استان وجود دارد و در جمعیت روستایی دچار آسیب جدی هستیم و در سال ۸۵ تقریبا ۳۲ درصد، در سال ۹۰ حدود ۲۸ درصد و سال ۹۵ براساس سرشماری به حدود ۲۳ درصد جمعیت روستایی کاهش پیدا کرده است.

او افزود: روستا‌ها به نحوی دچار آسیب هستند که یا به نحوی در حال مهاجرت و تبدیل به حاشیه نشینی میشوند یا امکان خروج از استان وجود دارد و با وجود حجم سرمایه گذاری و اقدامات انجام شده در این زمینه در کلان میزان بیکاری رو به افزایش است، اما در مقطعی نرخ بیکاری استان تک رقمی شده بود، اما الان در خوزستان به ۱۴ درصد رسیده است.

پورمحمدی ادامه داد: جمعیت بیکاری فارغالتحصیلان روستایی نسبت به فارغالتحصیلان شهر بسیار زیادتر است چرا که هیچ گونه فرصتی برای اشتغال آن‌ها وجود ندارد و سرمایه گذاری از لحاظ ملی در استان خوب انجام میشود و اثر خود را در کاهش نرخ مهاجرت و بیکاری در شهر‌ها به همراه داشته است.

تخصیص اعتبار برای اشتغال روستایی

معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: سهم تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری برای استان خوزستان ۴.۱ درصد در نظر گرفته شده، اما تاکنون در سطح استان تنها به ۳ درصد عمل کرد و مکانیزم‌ها در سطح روستا‌ها بسیار سخت عمل می کند.

این مقام مسئول گفت: برای زیرساخت‌ها از محل بودجه عمومی دولت و میزان تسهیلات در کلان، وضعیت استان خوزستان مناسب است و جاذبه کافی برای طرح‌های بزرگ دارد، اما طرح‌های کوچک و خرد هستند که فاقد جاذبه و باید به یاری آن‌ها شتافت.

او به مشکلات استان اشاره کرد و بیان داشت: عمده مشکلات خوزستان همچون بافت فرسوده، صنعت و معدن، سیاست حمایتی بازار فعال کار، گردشگری و مشاغل حوزه کشاورزی از این طریق قابل حل هستند.

پورمحمدی افزود: سهم خوزستان از تسهیلات بانکی نه تنها پایین نیست و در قسمت روستایی دچار مشکل هستیم که باید به جدیت به آن پیگیری کنیم.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: حدود ۱۳ هزار واحد مسکونی فرسوده با پوشش ۵۰ درصد جمعیت در مسجدسلیمان نوسازی میشوند و در سازمان برنامه و بودجه پذیرفته، بنیاد مسکن مأمور به این کار و نظام بانکی نیز آمادگی انجام کار را داد و اگر همت صورت گیرد در مدت زمان یک تا یک سال و نیم قابل اجرا است.

این مقام مسئول عنوان کرد: با فعال شدن مسکن نزدیک به ۸۰ شغل پیشین و ۵۰ تا ۶۰ فعالیت پسین ایجاد میشود و از لحاظ ایمنی مردم نیز بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/م

برچسب ها: اشتغال ، بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.