متخصص اطفال و بیماری‌های کودکان گفت: تغذیه با شیر مادر باعث افزایش ضریب هوشی و افزایش توان یادگیری در کودک می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سارا متین متخصص اطفال و بیماری‌های کودکان در جهرم بیان کرد: شیر مادر دارای ترکیبات زیادی از جمله آنتی بادی است، که نوزاد را در برابر بیماری‌هایی مانند عفونت گوش، اسهال، پنومونی، بیماری‌های عفونی و اگزما محافظت می‌کند و اولین واکسن برای نوزاد محسوب می‌شود که منجر به تقویت سیستم ایمنی کودک می‌شود.

او با اشاره به اینکه نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند احتمال ابتلای آن‌ها به چاقی، دیابت نوع یک و دو در دوران نوجوانی و بزرگسالی کمتر است، تصریح کرد: تغذیه با شیر مادر باعث رشد و تکثیر باکتری‌های مفید در روده نوزاد می‌شود و از این طریق سلامت دستگاه گوارش کودک را ارتقا می‌دهد.

متین با اشاره به اینکه نوزادانی که شیر مادر را خوب می‌خورند، زرنگ، خوش خلق، خندان و خواب خوبی دارند، افزود: شیر دادن مادر به نوزاد باعث ایجاد یک احساس آرامش برای مادر می‌شود که این امر به دلیل ترشح هورمون‌هایی از جمله پرولاکتین و اکسی توسین است.

متخصص اطفال و بیماری‌های کودکان در جهرم ادامه داد: مادرانی که با شیر خود فرزندشان را تغذیه می‌کنند، احتمال ابتلای آن‌ها به سرطان سینه، دیابت نوع دو، آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی، بیماری‌های قلبی مثل پرفشاری خون کاهش می‌یابد و حتی شیردهی می‌تواند به از دست دادن وزن اضافه شده در دوران بارداری نیز کمک کند.

او تاکید کرد: مطالعات زیادی نشان داده است مادری که از همان ساعات اولیه زایمان به نوزادش شیر می‌دهد احتمال ابتلای او به افسردگی به دلیل ترشح هورمون‌هایی که ایجاد کننده آرامش هستند، کاهش می‌یابد.

متین اضافه کرد: شیر مادر یک غذای کامل تا شش ماهگیِ کودک است، و به تنهایی تمام نیاز‌های کودک را تا شروع تغذیه تکمیلی فراهم می‌کند و این فرصت می‌تواند رشد و نمو کودک سالم را توسعه دهد.

متخصص اطفال و بیماری‌های کودکان در جهرم اظهار کرد: به دلیل نیاز‌های فیزیولوژیک نوزاد باید به همراه تغذیه با شیر مادر، قطره A+D داده شود که از حدود ۱۰ روزگی شروع و تا پایان ۲ سالگی ادامه دارد و قطره آهن نیز از حدود ۴ تا ۶ ماهگی شروع و تا پایان ۲ سالگی ادامه می‌یابد.

او گفت: نوزادان باید تا ۶ ماهگی به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شوند و این امر تا ۲ سالگی همراه با غذای کمکی ادامه داشته باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

تغذیه با شیر مادر موثر در ضریب هوشی کودکان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار