بیانی گفت: با وجود ۱۴ میلیون و ۳۱۹ هزار هکتار عرصه جنگلی امکان نصب دوربین برای رصد آتش سوزی وجود ندارد.

بامداددوشنبه//امکان نصب دوربین وحسگر دود در عرصه های جنگلی و مرتعی وجود نداردرضا بیانی مدیر کل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه آیا امکان تجهیز عرصه های جنگلی و مرتعی به دوربین برای کنترل آتش سوزی وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه در شمال از ارتفاع صفر از سطح دریا تا بیش از ۲ هزار متر جنگل داریم و در استان زاگرس بالای ۲۵۰۰ گونه جنگلی در توپوگرافی‌های بسیار شدید با شیب بالای ۷۰ و ۹۰ درصد است، از این رو نصب دوریبین یا حسگر دود در عرصه‌های جنگلی، امکانات وسیعی می‌طلبد.

وی افزود: با وجود ۱۴ میلیون و ۳۱۹ هزار هکتار عرصه جنگلی و بیش از ۸۴ میلیون هکتار عرصه مرتعی، امکان نصب دوربین و حسگر دود برای رصد آتش سوزی وجود ندارد و تنها در مناطق حفاظت شده امکان چنین کاری وجود ندارد.

بیانی با اشاره به اینکه روزانه با استفاده از تصاویر ماهواره ای، عرصه‌های جنگلی و مرتعی را به منظور کنترل آتش سوزی رصد و پایش می‌کنیم، بیان کرد: طی سال‌های اخیر متوسط میزان بارندگی ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلی متر بود که امسال به سبب شرایط مساعد اقلیمی، میزان بارندگی در بسیاری از مناطق به هزار میلی متر رسید که در نهایت به سبب رویش مناسب جنگل‌ها و مراتع، خطر آتش سوزی افزایش یافت، به همین خاطر از مردم تقاضا داریم که همکاری لازم را بویژه در عرصه‌های صعب العبور داشته باشند.


بیشتر بخوانید: اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی


این مقام مسئول با تاکید بر این مسئله که سازمان جنگل‌ها برحسب وظایف ذاتی خود، امر حفاظت از جنگل‌ها را به خوبی انجام می‌دهد، افزود: در مناطقی که عرصه‌های جنگلی در معرض خطر آتش سوزی هستند، ماهانه نقشه‌ها و پیش بینی‌های لازم در مناطق محتمل آتش سوزی را برحسب لایحه‌ها و اطلاعات موجود تیپ جنگل، گرمای زمین، خشکی هوا را به یگان‌های خود ابلاغ می‌کنیم. ضمن آنکه مردم در ماه‌های گرم سال باید کمتر به عرصه‌ها ورود کنند و در صورت ورود مراقب باشند تا آتش سوزی کمتری اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای سال تا کنون حدود ۹۸۰ هکتار از جنگل‌های کشور در معرض آتش سوزی قرار گرفتند که طی مقایسه با مدت مشابه سال قبل، اوایل سال آتش سوزی کمتری اتفاق افتاد و در خرداد به سبب گرمای هوا افزایش یافت.

مدیر کل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در پایان تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و شرایط مساعد مرتع و جنگل، رصد و پایش بیشتری باید در عرصه‌ها صورت گیرد چرا که هم اکنون با ورود به دوره خشکی، حضور انسان در عرصه‌ها و انداختن ته سیگار می‌تواند منجر به آتش سوزی گسترده شود.

گفت‌وگو از آزاده محبی

انتهای پیام/

عرصه های جنگلی و مرتعی روزانه با استفاده از تصاویر ماهواره ای رصد می شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار