امروزه کشاورزی به عنوان تامین کننده اصلی غذای مورد نیاز مردم جامعه در دهه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های شگرفی شده و توانسته با افزایش کمیت تولیدات، سهم بسزایی را در افزایش امنیت غذایی ایفا نماید.

نقش تولید محصولات گواهی شده در افزایش سلامت جامعهبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،امروزه کشاورزی به عنوان تامین کننده اصلی غذای مورد نیاز مردم جامعه در دهه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های شگرفی شده و توانسته با افزایش کمیت تولیدات، سهم بسزایی را در افزایش امنیت غذایی ایفا نماید. توجه به مصرف نهاده‌های مختلف در سال‌های اخیر، اطمینان از کیفیت و سلامت مواد غذایی به طور جدی مورد توجه مسئولین و برنامه ریزان بخش کشاورزی و مردم قرار گرفته است. کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی خود برآیندی از وضعیت و کیفیت خاک، آب، نهاده‌ها و موجودات زنده است که تحت مدیریت درست می‌توان آن را ارتقا بخشید. تولید محصولات گواهی شده به عنوان گامی مهم در این عرصه به شمار می‌رود.

یحیی خلیلی رییس گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در دوره آموزشی فعالیت مدیران کنترل کیفی محصولات کشاورزی استان در این خصوص گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع و موانع پیش روی تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش سلامت و کیفیت غذا نیز امری ضروری بوده و استفاده بهینه از نهاده‌ها در محصولات گواهی شده به عنوان یک راهکار شناخته شده است.

او اذعان داشت: ترویج فرهنگ استفاده از محصولات گواهی شده بدلیل داشتن حداقل آلاینده‌ها یا کمتر از حد مجاز و مطابق با استاندارد‌های مربوطه، نداشتن آفت کش‌ها و سموم، به همراه داشتن عناصر مغذی و قابلیت ردیابی توسط نهاد‌های نظارتی، سلامت جامعه را در پی خواهد داشت.

خلیلی با اشاره به کاهش بروکراسی‌های اداری از طریق الکترونیک کردن فرایندها، گفت: بر اساس قانون افزایش بهره وری، علمی کردن فرآیند تولیدات کشاورزی در استان، باعث اشتغال زایی و ایجاد کد شناسایی برای بیش از ۵۰ رکورد شناسایی محصولاتی که قابل ردیابی برای نهاد‌های ذیربط خواهد بود، می‌شود.

او ادامه داد: در این فرایند علاوه برصدور کد شناسایی محصول ۱۶ رقمی توسط سازمان جهادکشاورزی، داشتن پروانه نشان حد مجاز آلاینده‌ها نیز از سایر ویژگی‌های این محصولات است که توسط اداره کل استاندارداستان صادر خواهد شد و از طریق کد ۱۰ رقمی استاندارد نیز قابل پیگیری است.

خلیلی افزود: برای اجرای این دستورالعمل پایگاه اطلاع رسانی cerganic.maj.ir در وزارتخانه ایجاد شده و اطلاعات و دستورالعمل‌ها و قوانین مرتبط نیز در آن بارگذاری شده است که با استفاده از ظرفیت پنجره واحد خدمات الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به طراحی سامانه مذکور اقدام شده که قابلیت ثبت نام رایگان و عدم مراجعه حضوری کشاورزان را دارد.

او یاد آور شد: در این فرآیند اعطای پروانه نشان حد مجاز آلاینده‌ها و صدور پروانه مدیران کنترل کیفیت جزو مسئولیت سازمان ملی استاندارد بوده و از وظایف سازمان جهاد کشاورزی استان، اعطای کد شناسایی محصولات و آموزش و معرفی متقاضیان پروانه کنترل کیفیت خواهد بود.

خلیلی بیان کرد: در این راستا دوره آموزشی فعالیت مدیران کنترل کیفی محصولات کشاورزی ویژه فارغ التحصیلان کشاورزی به غیر از گرایش‌های شیلات، دام و طیور، زنبور عسل و گرایش‌های مربوطه از مورخه ۱۲ لغایت ۱۴ مرداد ماه سال جاری به مدت سه روز در محل سالن همایش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و سالن همایش مرکز آموزش شهید باکری واقع درساختمان شماره یک سازمان جهاد کشاورزی استان با حضور بیش از ۱۲۰ نفر از فارغ التحصیلان کشاورزی برگزار می‌شود.

استفاده از تکنولوژی‌های نوین در جهت ارتقای ارزش افزوده محصولات کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این دوره آموزشی بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های نوین در جهت ارتقای ارزش افزوده محصولات کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: خرده دهقانی و پایین بودن سطح سواد کشاورزان به منظور استفاده از فناوری‌های نوین از عمده دلایل معیشتی بودن بخش کشاورزی استان است که در این راستا باید با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و به کارگیری دانش فنی در جهت ارتقای ارزش افزوده محصولات کشاورزی و افزایش سطح درامد و رونق اقتصادی بخش کشاورزی استان حرکت کنیم.

رسول جلیلی با بیان اینکه در حدود ۳۸ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، ادامه داد: استقرار کشاورزی پایدار منجر به سود بخشی اقتصادی و اجتماعی می‌شود و یکی از اجزای تشکیل دهنده بستر‌های کشاورزی خاک است که به عنوان بستر اصلی کشت کشت گیاهان و رشد آن محسوب می‌شود و در سلامت افراد جامعه تاثیر بسزایی دارد.

او یاد اور شد: استفاده از رژیم غذایی سالم و مناسب در کنار سایر عوامل خطر زای محیطی ایجاد سرطان از قبیل استرس، تنش‌هایی محیطی و ... می‌تواند نقش موثری در افزایش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها داشته باشد.

 

انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.