گویا با ابراز نگرانی از بروز سراسری هپاتیت‌های ویروسی در دنیا گفت: این نوع از هپاتیت‌ها دومین بیماری عفونی کشنده بعد از سل محسوب می‌شوند.

برنامه ریزی برای کاهش ابتلا به هپایت های ویروسیبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وبدا محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر به تبیین گزارش عملکرد معاونت بهداشت در زمینه حذف هپاتیت‌های ویروسی  پرداخت و اظهار کرد: فرارسیدن روز جهانی هپاتیت (۲۸ جولای مصادف ۶ مرداد) فرصتی مغتنم و کم نظیر در راستای افزایش حداکثری آگاهی عموم جامعه نسبت به راه‌های انتقال، پیشگیری و درمان هپاتیت‌های ویروسی است

وی افزود: شعار اعلام شده از طرف WHO در سال ۲۰۱۹ برای روز جهانی هپاتیت «سرمایه گذاری به منظور حذف هپاتیت» است.

وی بیان کرد: بار هپاتیت‌های ویروسی در جهان بالا بوده و یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سلامتی در جهان محسوب می‌شود.

گویا با بیان اینکه هپاتیت‌های B و C علت اصلی بیماری مزمن کبدی هستند که می‌توانند به سیروز، سرطان کبد (کارسینوم هپاتوسلولار) و مرگ منجر شوند، اظهار کرد: هپاتیت‌های ویروسی به ویژه هپاتیت‌های B و C برای سالیان سال در سراسر جهان به عنوان قاتلی خاموش مطرح بود.

وی افزود: بر اساس گزارش منتشره در سال ۲۰۱۵ برآورد می‌شود هر سال ۴/۱ میلیون مرگ به دلیل سیروز و سرطان کبد در جهان رخ دهد که ۴۷ درصد این موارد بر اثر هپاتیت B و ۴۸ درصد به دلیل هپاتیت C و بقیه موارد منتسب به سایر هپاتیت‌ها است.

گویا تصریح کرد: همچنین بر مبنای این گزارش، در جهان حدود ۲۴۰ میلیون نفر عفونت مزمن با هپاتیت B و ۷۱ میلیون نفر عفونت مزمن با هپاتیت C دارند.

مرگ ۲۰ میلیون نفر در جهان بر اثر هپاتیت 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر اضافه کرد: چنانچه پاسخ مناسب و سریع برای این بیماری وجود نداشته باشد، در ۵۰ تا ۴۰ سال پیش روی، این بیماری بار زیادی را به جهان تحمیل خواهد کرد و برآورد می‌شود که طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ جهان شاهد حدود ۲۰ میلیون مرگ به علت هپاتیت باشد. 



وی افزود: هپاتیت‌های ویروسی دومین بیماری عفونی کشنده بعد از سل محسوب می‌شوند و در سال ۲۰۱۷ نسبت به HIV، موارد ابتلای به هپاتیت‌های ویروسی در مقایسه با HIV، چندین برابر بیشتر بوده است، به طوری که موارد جدید ابتلا به این بیماری در این سال به دو میلیون و ۸۵۰ هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه هپاتیت قابل پیشگیری و قابل درمان و در مورد هپاتیت C قابل درمان قطعی است، اما ۸۰ درصد مبتلایان به هپاتیت در جهان هنوز امکان دسترسی به خدمات آزمایش و درمان ندارند. از این رو، چشم‌انداز کلی بر توقف انتقال هپاتیت‌های ویروسی در جهان است و به منظور درمان بیماری، همه افراد مبتلا به هپاتیت باید امکان تهیه و دسترسی به دارو‌های ایمن و موثر را داشته باشند.

گویا بیان کرد: در همین راستا، سازمان جهانی بهداشت برای حذف هپاتیت‌های ویروسی B و C این اهداف را برای سال ۲۰۳۰ مطرح کرده که شامل کاهش ۹۰ درصدی موارد جدید ابتلا به هپاتیت‌های B و C و دسترسی همگانی به درمان‌های کلیدی تا ۸۰ درصد، است، که این دسترسی می‌تواند مرگ‌های مرتبط با هپاتیت را تا ۶۵ درصد کاهش دهد.


بیشتر بخوانید: تامین و توزیع مناسب فرآورده‌های خونی در کشور


تشکیل کمیته ملی به منظور حذف هپاتیت در ۱۲۴ کشور دنیا

وی بیان کرد: کشور‌ها متعهد شده اند تا در راستای دستیابی به این اهداف سرمایه گذاری ویژه کنند، در ۱۲۴ کشور دنیا یک کمیته ملی به منظور حذف هپاتیت تشکیل شده است و برای پاسخ به هپاتیت به بیش از نیمی از آن‌ها بودجه اختصاص داده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از این کشور‌هاست که برای دستیابی به این هدف سرمایه گذاری ویژه‌ای کرده و اقداماتی انجام داده است؛  امسال هم وزارت بهداشت با برگزاری برنامه‌های ویژه‌ای به استقبال این هدف شتافته است.

وی به سایر برنامه‌ها هم اشاره و بیان کرد: همکاری با دفتر آموزش و ارتقای سلامت و تشکیل جلسات مقدماتی به منظور جلب حمایت خیرین سلامت برای راه اندازی کمپین کشوری حذف هپاتیت در ایران با مشارکت هلال احمر و شبکه سلامت سیمای جمهوری اسلامی ایران، برگزاری فاز اول برنامه بسیج کشوری واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون با همکاری سازمان انتقال خون از مهر سال ۱۳۹۷ که در این برنامه تعداد ۳۰۰ هزار نفر از اهداکنندگان مستمر خون با دریافت سه نوبت واکسن هپاتیت B بر علیه این بیماری ایمن شدند، راه اندازی نظام ثبت و گزارش گیری هپاتیت در سامانه سیب و پورتال کشور، بیمه شدن دارو‌های هپاتیت B و C، تدوین برنامه راهبردی حذف هپاتیت با همکاری سازمان جهانی بهداشت هم از دیگر برنامه‌های مورد توجه بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر ادامه داد: غربالگری نمونه‌ای هپاتیت در ۱۰ هزار زن باردار، واکسیناسیون هپاتیت B قریب به ۴۰۰ هزار زندانی در بدو ورود و ۱۱۳ هزار زندانی ۲۰ تا ۴۰ ساله مقیم در زندان، همچنین واکسیناسیون آرایشگران، کارگران شهرداری و کارگران غسالخانه‌ها و افراد خانواده فرد مبتلا به هپاتیت B، بررسی شیوع هپاتیت B و C و HIV در مصرف کنندگان شیشه در ۹ دانشگاه کشور، تدوین برنامه پایلوت حذف هپاتیت‌های ویروسی در گروه‌های پرخطر در استان سیستان و بلوچستان (ایرانشهر)، بیماریابی و درمان رایگان هپاتیت C در زندان‌ها با همکاری مرکز تحقیقات کبد و گوارش دانشگاه علوم پزشکی تهران را هم در برنامه ها داشتیم.

وی در خصوص برنامه‌های در دست اقدام بیان کرد: امکان سنجی برای درمان رایگان هپاتیت C در گروه‌های پرخطر، تدوین برنامه راهبردی حذف هپاتیت با نگاه microelimination هپاتیت‌های ویروسی با مشارکت سازمان جهانی بهداشت و کلیه ذی نفعان، واکسیناسیون گروه‌های پر خطر، راه اندازی مراکز مشاوره هپاتیت در سایر استانها، واکسیناسیون و بیماریابی هپاتیت ویروسی در کمپ‌های ماده ۱۵ ترک اعتیاد، توسعه برنامه آموزش و اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری، آزمایش و درمان هپاتیت‌های ویروسی برای عموم مردم، برنامه‌های دردست اقدام این مرکز هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار