معاون بهداشت وزارت بهداشت مطرح کرد؛

بار‌گذاری ۴۴ نوع بیماری در سامانه سلامت

رئیسی گفت: اطلاعات حوزه سلامت مانند عوامل ریز فاکتور و یا علت‌ بستری بیماران در سامانه سلامت و بیماری به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در حاشیه مراسم افتتاح سامانه سلامت و بیماری کشور که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عوامل خطر ساز در زمینه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در سراسر کشور بررسی و شناسایی شده است.
 
رئیسی در ادامه افزود: یکی از ماموریت‌های اصلی دانشگاه‌های علوم پزشکی شناسایی عوامل ریز فاکتور و انجام برنامه ریزی دقیق در زمینه پیشگیری از شیوع بیماری‌ها در سطح استان است.

ارتقا سطح سواد سلامت مردم با هدف پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر

وی ادامه داد: سامانه مصوب سلامت و بیماری کشور یکی از اقدام‌های بزرگ در زمینه ارتقا سلامت است. به همین منظور یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت ارتقا سواد سلامت مردم با هدف کاهش عوارض بیماری‌های مختلف به خصوص بیماری غیر واگیر است.
 
رئیسی با اشاره به طرح بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: حدود ۲۰ میلیون نفر ظرف مدت یک ماه در کمپین فشار خون شرکت و مورد سنجش عارضه پرفشاری خون قرار گرفته‌اند.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: اطلاعات حوزه سلامت مانند عوامل ریز فاکتور، علت‌ بستری بیماران و علل شیوع بیماری‌های غیرواگیر در سامانه سلامت و بیماری  به ثبت رسیده است . تاکنون بیش از ۴۴ نوع بیماری در این سامانه بار‌گذاری شده است.
 
وی بیان کرد: اهداف سند ملی بیماری‌های غیرواگیر کشور در سامانه سلامت محوری بار گذاری شده است . این سند از ۹ هدف اصلی تشکیل و اطلاعات آن در دسترس کارشناسان حوزه سلامت قرار دارد.
 
رئیسی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای ثبت بیماری‌های غیرواگیر مانند قلبی، سرطان‌ها، حوادث ترافیکی، بیماری مزمن تنفسی و پوستی فراهم شده است، ادامه داد: اطلاعات بیماری‌های مختلف در سطح پیشرفته در سامانه سلامت بیماری کشور به ثبت رسیده است.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: شیر مادر یک تغذیه غنی و دارای مزایای فراوانی است و این ماده غذایی ضد حساسیت بوده و از بروز بیماری‌های تنفسی و چاقی پیشگیری می‌کند.
بیشتر بخوانید: فهرست رسمی دارو‌یی کشور بسته نشده است/ یارانه دارویی بیماران خاص در سال ۹۸ چقدر است؟
وی تصریح کرد: شیر مادر در آموزه‌های دینی توجه ویژه‌ای به آن شده است و وزارت بهداشت در زمینه لزوم تغذیه نوزادان با شیر مادر آموزش‌های لازم را به مادران باردار می‌دهد.
 
رئیسی در پایان گفت: نوع سیاستگذاری‌های وزارت بهداشت بر اساس استاندارد‌های شیر خشک نبوده، بلکه بر مبنای تجویز استفاده نوزادان از شیر مادر است. بر اساس آمار‌های گزارش شده ۱۴ درصد از کودکان به وسیله شیر مادر تغذیه شده‌اند.

تأمین داروی بیماران مبتلا به ایدز و سل ساکنان مناطق سیل زده

در ادامه مراسم محمدمهدی، گویا رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: بعد از وقوع سیل، این نگرانی در وزارت بهداشت وجود داشت که بیماری‌های تنفسی به دلیل مناسب نبودن شرایط آب و هوایی مناطق شیوع پیدا کند.
 
رئیس اداره بیماری‌های واگیر با بیان اینکه بعد از وقوع سیل موارد بسیار کمی از ابتلا به بیماری سرخک طی سال‌های اخیر در کشور به دلیل انجام واکسیناسیون به موقع داشته‌ایم، تأکید کرد: پس از وقوع سیل به دلیل افزایش دما وزارت بهداشت نگران بروز و شیوع بیماری منتقله از حشرات به ویژه سالک بوده است، زیرا ۳ استان درگیر با سیل مناطقی بودند که سالک در آن‌ها وجود داشت.
 
به گفته وی تنها ۳۲ مورد بیماری سالک در کل استان ایلام گزارش شده است.
 
گویا بیان کرد: در استان‌های خوزستان و لرستان مسئله مارگزیدگی و عقرب گزیدگی به یک موضوع مهمی تبدیل شده بود، زیرا این مورد در این دو استان شیوع بالاتری نسبت به سراسر کشور دارد، اما خوشبختانه با فراهم کردن تمام امکانات در همان زمان اولیه، فرد آسیب دیده، خدمات مناسب از سوی تیم‌های وزارت بهداشت دریافت می‌کرد.
 
وی افزود: اختلالات روانی و عارضه‌های پوست و چشم در مناطق سیل زده از دیگر نگرانی‌های ما پس از وقوع سیلاب محسوب می‌شد که خوشبختانه با تلاش همکاران و تیم‌های سلامت روان کار‌های خوبی در زمینه پیشگیری از این بیماری‌ها انجام شده است تا مردم مناطق سیل زده به دلیل صدمه‌ای که دیده‌اند دچار افسردگی، استرس و اضطراب نشوند.
 
رئیس اداره بیماری‌های واگیر در زمینه سلامت باروری ادامه داد: سلامت باروری در مناطق سیل زده دچار وقفه نشده است و تیم‌های ارزیابی سریع وزارت بهداشت متشکل از تیم‌های کنترل بیماری، بهداشت خانواده، بهداشت محیط و سلامت و روان به طور دقیق مسئله آفت‌کش‌ها و ورود آن‌ها به آب را ارزیابی و رصد می‌کردند.
 
گویا با اشاره به اینکه تمام نیاز‌های بهداشتی و درمانی مردم ساکن در مناطق سیل زده در کمترین زمان به طور دقیق ارزیابی شده است، گفت: پوشش واکسیناسیون به طور کامل حتی برای اتباع غیر ایرانی نیز صورت گرفته است و در حدود ۴ هزار نفر از اتباع بیگانه در مناطق سیل زده به صورت اورژانسی واکسن دریافت کرده‌اند.
 
رئیس اداره بیماری‌های واگیر ادامه داد: یکی از اقدامات خوب وزارت بهداشت جلب اعتماد مردم و ایجاد ارتباط دقیق با آن‌ها است، اما خوشبختانه باید بگویم که بعد از ۵ ماه یک مورد طغیان بیماری‌های واگیر در مناطق سیل زده گزارش نشده است.
 
وی افزود: برخی از بیماران مبتلا به سل و عفونت ایدز مجبور شده، خانه خود را رها کنند. وزارت بهداشت ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از مبتلایان به عفونت ایدز را ظرف ۲ هفته شناسایی و دارو‌های مورد نیاز آن‌ها در اختیارشان قرار داده است.
 
گویا با اشاره به اینکه استان گلستان در زمینه شیوع سیل رتبه دوم در کشور دارد، گفت: داروی بیماران مبتلا به سِل برای حتی یک روز قطع نشده است. در مناطق سیلاب تعداد ۸ هزار و ۶۲۱ کودک که زیر ۵ سال واکسن فلج اطفال و ۱۷ هزار و ۷۷۸ کودک بین ۹ ماه تا ۱۵ سال واکسن سرخک دریافت کرده‌اند.
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار