نمکی گفت: متاسفانه در بخش کنترل بیماری‌های غیر واگیر در سیاه‌چاله افتاده‌ایم.

ایران رتبه اول در میان کشور‌های مدیترانه شرقی/ گرفتار سیاه چاله بیماری‌های غیر واگیر شده ایمبه گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر که در دانشگاه علوم پزشگی تهران  درحال برگزاری است اظهار کرد: امروزه برخلاف گذشته بیماری‌های غیرواگیر در دنیا پیشرو هستند و عارضه‌های واگیر کنترل شده‌اند؛ دستاوردهای خوبی بعد از انقلاب داشته‌ایم و مرگ و میر کودکان کاهش داشته از سویی دیگر  پوشش واکسیناسیون  و اموزش پزشکی افزایش داشته و ایران را تبدیل به الگویی در جهان کرده است اما اکنون پس از گذر زمان گرفتار سیاه چاله بیماری‌های غیر واگیر شده ایم.

نمکی افزود: آموزش در کنترل بیماری‌ها موثر بوده اما این موضوع در  توسعه درمان مهم‌تر شده است در بیماری‌های غیر واگیر آموزش‌ها سبب کاهش هزینه‌های تحمیلی شده و به همین دلیل باید برنامه‌های بهتری را انجام دهیم.


بیشتر بخوانید: بروکراسی های خدمات پزشکی و پرستاری حذف می‌شوند


وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به واکسیناسیون کودکان گفت:  زمانی واکسیناسیون کودکان با۵ دلار انجام می‌شد اما امروزه بستری بیماران در بخش مراقبت ویژه در دنیا کمتر از ۵۰۰ دلار نیست و اگر افراد  نتوانند هزینه‌ها را پرداخت کنند دولت هزینه هارا می‌دهد.

تدوین بسته‌های مختلف پزشکی برای کنترل بیماری غیر واگیر

وی بیان کرد: ایران در زمینه کنترل بیماری‌های واگیر رتبه اول را در بین کشور‌های مدیترانه شرقی کسب کرده است و در کمپین فشارخون ۲ میلیون ۷۰۰ هزار مورد جدید شناسایی شده اند.

نمکی با بیان اینکه بیماری غیر واگیرمشارکت جمعی را می‌طلبد گفت: باید برنامه آموزشی گروه‌های هدف را انجام دهیم  ما در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای تنوع فرهنگ و رفتار اجتماعی است و بایک مدل نمی‌توان با همه افراد صحبت کرد به همکارانم گفته‌ام بسته‌های مختلفی را بر اساس قومیت‌ها طراحی و اجرا کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آمار مرگ و میر افراد مختلف بیان کرد: طی  سال‌های گذشته ۳۱۳ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیر واگیر و ۲۵ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های واگیردار  ثبت شده است.

وی ادامه داد: دلیل  حدود ۱۰۰ هزار مرگ ابتلا به فشار خون و عوارض ناشی از آن بوده است  که البته این موضوع تاثیری زیاد روی بودجه و اقدامات سیاست گذاران عرصه سلامت دارد و نشان می‌دهد ورود فعال به حوزه بیماری‌های غیر واگیر باید در اولویت قرار گیرد. 

فعالان حوزه سلامت سربازان خط مقدم  این حوزه هستند

نمکی ادامه داد: افراد فعالان در حوزه سلامت سربازان خط مقدم در این حوزه هستند و به دلیل اینکه من در کنار تمام مدیران حوزه سلامت بوده یعیب می‌کنم فرماندهی عملیات را برعهده بگیرم  و کشورمان در معرض بلایای طبیعی قرار دارد و باید متناسب با این حوادث طبیعی تیم‌های مختلف را فراهم کنیم و برای عبور از این موانع مدل‌های مختلفی باید طراحی کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: کشاورزان ما از بارش باران زیاد بسیار خوشحال هستند اما ما گرفتار مسائل مختلفی مانند سیلاب بودیم و شدت  بارش‌ها در 6 استان نگران کننده بود؛ زمان وقوع سیل در مناطق مختلف به ویژه استان خوزستان در انتقال مصدومان لحظه‌ای درنگ نکردیم  اما اتفاقاتی که منجر به فوت که بر اثر وقوع سیل رخ داد ما آن را به هیچ عنوان توجیه نمی‌کنیم .

نمکی با اشاره به اینکه در استان مازندران 2 مورد مرگ به دلیل برق گرفتگی و در لرستان نیز به دلیل  خراب شدن دیوار به روی یک فرد چوپان در جریان وقوع سیل رخ داده است و خودم در جریان وقوع سیل در شیراز تا صبح بیدار بوده و اوضاع را رصد می‌کردم که در جریانت سیلاب یکی بحث خواب به چشم‌های ما نیامده بود و ما مرتب بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و میزان داروهای مورد نیاز صدمه دیدگان را رصد می‌کردیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در نعمت آباد تعداد زیادی مرغ تلف شدند گفت: خوشبختانه در جریان وقوع سیل در زمینه جمع آوری لاشه‌ها غفلت نکردیم  و بیماری‌های مختلف مانند مالاریا و دیگر عارضه‌ها به طور دقیق تحت کنترل و رصد کارشناسان وزارت بهداشت قرار داشت؛ همزمان با  وقوع سیل شرایط برای افزایش شیوع بیماری‌های روده ای  بالا رفته بود اما با کار شبانه روزی همکارانم مشکل خاصی در مناطق سیل زده بوجود نیامد.

نمکی با اشاره به اینکه سلامت مانند امنیت مهم است و تا زمانی که سلامت برقرار است کسی اهمیت آن را نمی‌فهمد بیان کرد: همین که سلامت تحت تاثیر مسائل مختلف قرار می‌گیرد اهمیت آن جلوه پیدا می‌کند؛ خوشبختانه در جریان وقوع سیل اپیدمی بیماری واگیر نداشتیم  در جریان وقوع سیل تعدادی از روستاهای لرستان و ایلام زیر آب رفته بود و برای رفت ‌و آمد و به خصوص نجات جان مادر و نوزاد در این مناطق  باید از هلی کوپتر استفاده می‌کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
سكته داره مردمو درو ميكنه