رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در گنجینه رضوی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز نسخ خطی جهان اسلام، تعداد ۷۵ نسخه خطی از شیخ اشراق وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  حجت الاسلام سید جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در نوزدهمین برنامه سه شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، گفت: در گنجینه رضوی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز نسخ خطی جهان اسلام، تعداد ۷۵ نسخه خطی از شیخ اشراق به همراه ترجمه، شرح و حاشیه بر آثار او وجود دارد.

او ادامه داد: قدیمی‌ترین نسخه خطی مرتبط با شهاب الدین سهروردی، کتاب "التنقیحات فی شرح التلویحات" اثر "عز الدوله سعد بن منصور بن هبه الله" معروف به "ابن کمونه" است که در سال ۶۶۷ هجری قمری تالیف شده است.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این کتاب شرح و توضیح نسخه التلویحات شیخ اشراق و مشتمل بر سه فن منطق، طبیعیات و الهیات است و کاتب نسخه "عبدالرحمن بن محمود قرمی" است که مشتمل بر خط نسخ ۲۵ سطری، ۳۳۶ برگ و تاریخ کتابت آن ۷۰۵ هجری قمری است.

حجت الاسلام حسینی افزود: نسخه نفیس دیگری از آثار سهروردی، مجموعه کتاب "هیاکل النور" یا "هیاکل سبعه" است که این کتاب اشراقی آمیخته به فلسفه مشایی، مشتمل بر هفت هیکل جسم، طبیعت نفس، جهات عقلی سه گانه، معاد و سعادت و شقاوت، نبوات و احلام است که خط نسخ ۱۶ سطری دارد و تاریخ کتابت آن به سال ۱۱۰۲ هجری قمری باز می‌گردد.

انتهای پیام//ف.س

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی مربوط به شیخ اشراق در حرم رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.